دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین- هلن‌صدیق بنای: سیگار نه تنها سلامتی فرد را به خطر می‌اندازد، بلکه با انتقال ویروس می‌تواند کامپیوتر شخص را آلوده کرده و جاسوسی ‌کند!

دنياي سيگار مشكلات و دردسرهاي خاص خود را دارد ولي با ورود سيگارهاي الكترونيك يا اي - سيگار (e-cigarette)، اين مشكلات و آسيب‌ها فرا تر از حفظ ظاهري سيستم‌هاي ايمني بدن مصرف‌كننده، است. چرا كه برخي از اين سيگارهاي الكترونيكي به دليل داشتن پورت يواس‌بي براي شارژ باعث انتقال ويروس به سيستم كامپيوتري يا موبايل فرد مصرف كننده مي‌شوند.

بنابراين مواظب سيگارهاي الكترونيكي باشيد، آنها مي‌توانند با ظاهري آرام و شالم خودشان ويروس‌هاي جاسوسي خطرناكي را به سيستم‌هاي كامپيوتري فرد انتقال دهند.

در ماه‌هاي اخير شاهد بوديم كه رسانه‌های مختلفي در خصوص کشف ويروس رجین مطالبي منتشر کردند. مطالبي كه نشان مي‌داد؛ این ويروس يك ‌افزار جاسوسي است كه ماه‌ها یا سال‌ها در کامپیوترهای مراکز کلیدی یک کشور درخاورمیانه‌ فعال بود يا ممكن است هنوز باشد! اين ويروس در این مدت طولاني با دقت بسيار از مطالب و فعاليت‌هاي كامپيوترها اسکرین شات گرفته، فایلهای پاک شده را کپی کرده، مکالمات موبایلي را ضبط كرده و كلمه‌هاي عبور را شناسايي مي‌كرده است.

ای - سیگار

بعد از اين خبر، امروز شاهد انتقال ويروس از يك اي- سيگار هستيم كه نشان مي‌دهد؛ سيستم‌هاي كامپيوتري و ديجيتالي با تمام تدابير امنيتي هنوز آسيپ پذير و ناامن هستند.

گاردين در اين زمينه مي‌نويسد؛ با تمام پیش‌بینی‌ها، اقدامات امنیتی پيچيده و همه جانبه، باز هم هیچ شرکت و سازماني از دست ويروس‌ها در امان نیستد وبه نظر مي‌رسد همیشه راه‌ يا راه‌هايي برای نفوذ به سيستم‌هاي كامپيوتري وجود دارد.

ای - سیگار

چرا كه به تازگی کامپیوتر مدیر یک شرکت بزرگ با ويروس آلوده شده بود. او تمام كارشناسان زبده اين امر را براي كشف، علت آن فرا خواند.

كارشناسان فوق با بررسی شیوه نفود، متوجه شدند که کامپیوتر مدیر به‌روز بوده و تدابير امنیتی لازم را دارا است، چرا كه كامپيوتر مجهز به آخرين ورژن آنتی‌ویروس و نرم‌افزار‌هاي ضدويروس بوده و همه لاگ‌هاي آن نيز ایمن بودند.

آنان هيچ مورد مشخصي كه باعث انتقال و نفوذ ويروس به كامپيوتر باشد، نيافتند! بعد از پيگيرهاي بسيار يكي از كارشناسان امنیتی به نام ريك فريگسون از صاحب كامپيوتر پرسيد كه آيا به تازگی تغییری يا فعاليت جديدي در زندگی شروع كرده است؟
او گفته است که از دو هفته پیش سیگار را ترک کرده و از سیگار الکترونیک (e-cigarette) استفاده می‌کند.

همین امر، شک او را برانگیخت. ريك شروع به تحقيق در باره اين نوع سيگار كرد. او مي‌گويد؛ بعد از بررسي اين نوع سيگار متوجه‌شده است كه اين سيگار الكترونيك چيني است كه از طریق پورت يواس‌بي شارژ مي‌شود و ويروس مذبور از این طریق به كامپيوتر مدير راه يافته است.
اين سیگار الکترونیکی ساخت كشور چین است كه آقاي مدير از طریق سایت eBay به قيمت ۵ دلار خریده است. به عبارتي اين كامپيوتر از طريق شارژ  يك سيگار 5 دلاري، آلوده شده است! شايد بهترين راه براي جلوگيري از اين امر استفاده از اي‌- سيگارهايي است كه بدون پورت يو‌اس‌بي و به صورت كابل مستقل شارژ مي‌شوند استفاده كنيد.

برگرفته از؛ گاردين

کد خبر 279495

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha