رییس سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به تردد و حجم عزیمت زوار عتبات عالیات از مرز بین‌المللی مهران، ساخت هتل بزرگ این شهر بعد از اربعین حسینی آغاز خواهد شد.

به گزارش ایسنا؛ سعید اوحدی در جمع اصحاب رسانه در استانداری ایلام اظهار کرد: تمهیدات لازم برای برگزاری همایش بزرگ اربعین حسینی در کربلا از طریق هماهنگی‌های صورت گرفته با مقامات عراقی اندیشیده شده است.

وی با بیان اینکه مهران جایگاه ویژه‌ای در ساماندهی زائرین اربعین و به طور کلی عتبات عالیات دارد، افزود: با توجه به اینکه مهران توفیق میزبانی زائران عتبات و اربعین حسینی را دارد و دروازه اصلی ورود زائران به عراق است، هماهنگی‌های لازم برای تردد زوار در این مرز انجام شده است.

رییس سازمان حج و زیارت کشور اضافه کرد: بر اساس اعلام مسئولان عراقی، سال گذشته در روز اربعین 15 میلیون نفر در عراق و در این مراسم حضور داشتند و بیش از 60 درصد از زائران به صورت زمینی عزیمت کردند که 50 درصد از طریق مرز مهران و مابقی از مبادی شلمچه و چزابه به عراق سفر کرده‌اند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه هماهنگی‌های ستاد اربعین با مشارکت 26 دستگاه انجام می‌شود، تصریح کرد: تاکنون 12 جلسه برای اجرای هر چه باشکوه‌تر این مراسم تشکیل شده و تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم که این مراسم با عظمت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین تصمیمی که در ستاد ساماندهی اربعین گرفته شد این است که تراکم جمعیت را از مرزها به داخل شهرها از جمله مهران منتقل کنیم تا ایستایی در مرز نداشته باشیم و فقط کارهای خروجی در پایانه مرزی صورت گیرد تا از ازدحام جمعیت در مرز جلوگیری شود.

رییس سازمان حج و زیارت به هماهنگی‌های صورت گرفته با دفاتر زیارتی کشور برای ارائه ویزا به افراد برای سفر به عراق و شرکت در مراسم روز اربعین اشاره و عنوان کرد: این کار برای تسهیل تردد و جلوگیری از تجمع‌های خسته‌کننده افراد در مرز مهران صورت گرفته تا در سریع‌ترین زمان ممکن کار خروج زائران انجام شود.

اوحدی با بیان اینکه هماهنگی 500 هزار زائر به تنهایی از عهده یک دستگاه برنمی‌آید، گفت: پرداخت وجوه بیمه و خدمات درمانی زائران که در سال گذشته مشکلاتی پیش آورد خوشبختانه امسال بر عهده سازمان حج و زیارت بوده و برای زائران رایگان انجام می‌شود و در همین راستا یک برنامه نرم‌افزاری طراحی و بر روی سیستم‌های دفاتر زیارتی در سطح کشور نصب شده تا زائران برای دریافت ویزا در شهر محل سکونتشان مشکلی نداشته باشند.

وی عنوان کرد: زائرانی که از طریق دفاتر زیارتی شهر محل سکونت خود نسبت به اخذ ویزا اقدام کنند و به مرز برای خروج از کشور و حضور در مراسم اربعین حسینی شرکت کنند، اسکان رایگان داده خواهند شد که برای 35 هزار نفر تدارک دیده شده است.

اوحدی از راه‌اندازی 6 موکب در عراق خبر داد و گفت: در راستای هر چه با شکوه‌تر برگزار شدن مراسم اربعین، مقرر شده 500 دستگاه اتوبوس برای بازگرداندن زائران از عراق در نظر گرفته شده که مجوز انتقال این اتوبوس‌ها به کشور عراق نیز اخذ شده است که برای ارائه خدمات پزشکی نیز مجوز ورود 25 دستگاه آمبولانس به عراق نیز گرفته شده و در هر 5 کیلومتر یک کمپ امدادی دایر خواهیم کرد.

معاون وزیر ارشاد از ورود سالانه 1 میلیون و 300 هزار زائر عراقی به ایران خبر داد و بیان کرد: 1 میلیون و 800 هزار زائر ایرانی در سال از مرزها عبور می‌کنند.

وی به ساخت هتل بزرگ مهران بعد از مراسم اربعین حسینی اشاره و تصریح کرد: ساخت این هتل بزرگ به مناقصه رفته و عملیات ساخت آن بعد از اربعین آغاز خواهد شد، چرا که اعتقاد ما این است که ظرفیت اقتصاد زیارت ما بسیار زیاد است و همین مهم مورد نظر سازمان است.

اوحدی با اشاره به اینکه بعد از ساخت هتل مهران با توجه به نیاز و حجم تردد زوار نیازمند توسعه خواهد بود، لذا باید در دستور کار باشد اضافه کرد: در تاسوعا و عاشورای حسینی در عراق ثابت شد که بحث تامین امنیت زوار حسینی امری ممکن و شدنی است، لذا همان تدابیر در روز اربعین نیز به کمک مسشئولان امنیتی کشور عراق محقق خواهد شد.

رییس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: یک هزارم جمعیت هر کشور مسلمان می‌تواند به حج تمتع مشرف شود که 2 سال است ظرفیت ما به دلیل انجام طرح توسعه مسجدالحرام کاهش یافته و سال گذشته 820 هزار نفر از کشورمان به عمره مشرف شدند و امسال نیز 770 هزار نفر به این سفر معنوی اعزام خواهند شد و ظرفیت تشرف زائران تا مرز 900 هزار نفر داریم و باید گفت که 1.5 میلیون نفر در انتظار تشرف به حج تمتع و 6.5 میلیون نفر از کشورمان در انتظار انجام مناسک عمره هستند.

کد خبر 278328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha