مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: آسمان آخرین بار در سال ۲۰۰۳ شاهد پرواز یک جت مسافربری مافوق صوت بود و سپس با باز نشسته شدن کنکورد، پروازهای تجاری مافوق صوت به دست فراموشی سپرده شد.

جت

آسمان آخرین بار در سال 2003 شاهد پرواز یک جت مسافربری مافوق صوت بود و سپس با باز نشسته شدن کنکورد، پروازهای تجاری مافوق صوت به دست فراموشی سپرده شد.

بازنشستگی کنکورد دلایل بسیاری داشت از جمله مصرف سوخت بالا و آلایندگی زیاد و هزینه‌های نگهداری سرسام‌آور. حالا بعد از گذشت حدودا دو دهه «ایرباس» چندی پیش اعلام کرده به طرح تولید یک جت مافوق صوت تجاری پیوسته و با همکاری شرکت «آریون» می‌خواهد دوباره جت‌های مسافربری مافوق صوت را به آسمان برگردانند.

برای جلوگیری از تکرار اتفاقات کنکورد، این دو شریک برنامه ساخت هواپیمای مافوق صوت را به ساخت جت‌های تجاری کوچک‌تر متمرکز کرده‌اند که ظرفیت بسیار پائینی دارند. هر چند اندازه‌های این جت مافوق صوت چندان از کنکورد کوچک‌تر نیست، اما به دلیل تغییر کاربری، توانایی حمل تعداد زیاد مسافر را ندارد و می‌تواند تا 11 نفر را با خودش حمل کند.

البته در کنار این ظرفیت، جت مافوق‌صوت امکانات ویژه‌ای همچون حمام و سالن ویژه سرو شام دارد که آن را برای افراد خاصی مناسب می‌کند که می‌توانند از پس هزینه‌های بالای نگهداری آن بربیایند.

این جت تجاری که در حقیقت برای افراد پولدار، شرکت‌های بزرگ یا سیاستمداران طراحی شده حدود 100 میلیون دلار قیمت خواهد داشت و سرعت آن در بیشترین حالت به 1.6 ماخ یا 1930 کیلومتر بر ساعت می رسد ( در حالی که کنکورد با سرعت دو برابر سرعت صوت یا دو ماخ پرواز می‌کرد). اما با این سرعت هم این کنکورد کوچک عرض اقیانوس آرام را در چهار ساعت طی می‌کند، سفری که امروزه بیشتر از 12 ساعت به طول می‌انجامد.

این هواپیما 49 متر طول، 21 متر پهنای بال و هشت متر ارتفاع دارد. وزن خالی این هواپیما به حدود 22 هزار کیلوگرم می‌رسد و تقریبا توانایی حمل همین میزان بار را هم دارد. هر چند پیش از این هم صحبت از تولید جت‌های جدید مافوق صوت وجود داشته، اما پیوستن شرکت بزرگی همچون ایرباس که سابقه مشارکت در ساخت کنکورد را دارد و یکی از شرکت‌های بزرگ این عرصه است، تولید این هواپیما را جدی‌تر از گذشته کرده است.‌

منبع:همشهري دانستنيها

کد خبر 278275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha