مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: جنگ‌و‌جدل‌های شدید برسر اینکه آیا احیای ماموت‌های منقرض شده کاری اخلاقی‌است یا نه، با آغاز تلاش‌هایی برای بازگرداندن این جانداران غول‌پیکر به جهان شدت بیشتری گرفته‌است.

براساس گزارش تلگراف، دانشمندان كره‌اي معتقدند ماموت‌هاي منقرض شده را مي‌توان با استفاده از DNA به دست آمده از بقاياي سالم بدن ماموتي كه در ميان توده‌هاي برف در سيبري كشف شده، به زندگي بازگرداند.

اينسونگ وانگ متخصص علوم ژنتيك در شركت بيوتكنولوژي سوآم كه در حال تحقيق روي اين پروژه است مي‌گويد اين هدف با استفاده از خون سالم به دست‌آمده از بدن سالم ماموت سيبريايي كاملا قابل دستيابي است. وي مي‌گويد تلاش دارد اين كار را در همين دوره عملي سازد.

با اين‌همه بسياري از اعضاي جوامع علمي با اين نظر مخالفت بوده و بازگرداندن گونه‌اي منقرض شده به زندگي را كاري غيراخلاقي مي‌دانند. توري هرديج متخصص ماموت‌ها در موزه تاريخ طبيعي مي‌گويد مواجه‌شدن با اين ماموت كه باتركاپ نام دارد، يكي از خارق‌العاده‌ترين تجربيات زندگي‌اش بوده‌است. به گفته وي از كالبد‌شكافي اين ماموت اطلاعات فراواني درباره زندگي و مرگ اين موجود گرد‌آوري شده‌است و تحليل ماهيچه‌ها و اندام‌هاي دروني اين جاندار منجر به اكتشافات بيشتري خواهد‌شد و درك انسان را از زندگي اين غول‌هاي عصر يخبندان افزايش خواهد‌داد. اما هريدج در عين‌حال معتقد فرايند شبيه‌سازي مي‌تواند ظالمانه باشد و فرايد بازخلق يك ماموت غول‌پيكر زنده با نقص‌هاي اخلاقي اين عمل همخواني ندارد.

به گفته وي، در اين فرايند يك فيل بايد به عنوان مادر برگزيده شده و براي 22 ماه ماموت را در رحم نگه دارد تا زمان تولد ماموت فرا برسد و احتمال اينكه فيل مادر در زمان زايمان به شدت آسيب ديده و حتي جانش را از دست بدهد وجود دارد. بزرگترين نگراني به گفته هريدج اين موضوع است كه براي شبيه‌سازي بايد از فيل ماده آسيايي استفاده كرد و براي موفقيت در اين فرايند به تعداد زيادي از اين فيل‌ها نياز خواهد‌بود.

جك اشبي مدير موزه جانورشناسي دانشگاه كالج لندن با تاييد اين گفته‌ها در توئيتر خود نوشت: هيچ دليل خوبي براي شبيه‌سازي ماموت‌ها وجود ندارد و در عين حال دلايل قانع‌كننده و خوبي براي انجام ندادن اين آزمايش قابل ارائه‌اند.

يك ماموت جوان ممكن است بلافاصله پس از تولد در آستانه انقراض قرار بگيرد و مجبور است خود را با زندگي در حبس و زيستگاهي مدرن وفق دهد. با توجه به اينكه ماموت‌ها به شدت جانداراني اجتماعي بوده‌اند، ماموت جوان همچنين در معرض تنهايي مفرطي قرار خواهد‌گرفت.

محققان كره‌اي پذيرفته‌اند كه فرايند شبيه‌سازي ماموت بسيار طولاني و زمان‌بر است، البته درصورتي كه نمونه خون كافي در بدن يخ‌زده باتركاپ وجود داشته‌باشد. اما شبيه سازي چنين موجودي مي‌تواند اطلاعات ارزشمندي درباره جانداري كه 10 هزار سال پيش براي آخرين‌بار روي زمين راه‌رفته‌است، دراختيار دانشمندان قرار دهد.

باتركاپ در سال 2013 در جزيره‌اي به نام مالي لياخوسكي درحالي پيدا شد كه سه پا داشت و بيشترين بخش بدنش از جمله سر و خرطومش سالم باقي مانده بودند. اين ماموت پس از ذوب شدن برف و يخ‌هاي مناطق منجمد سيبري تحت تاثير گرمايش جهاني كشف شده‌است.

دانشمندان تاكنون دريافته‌اند كه باتركاپ 40 هزار سال پيش روي زمين زندگي مي‌كرده و در طول حياتش هشت ماموت ديگر به دنيا آورده‌ و در زمان مرگش در دهه پنجم عمرش بوده‌است. اين ماموت به اندازه يك فيل آسيايي است كه نسبت به ابعاد بزرگي كه ماموت‌ها به آن شهرت دارند،‌بسيار كوچك است. دانشمندان همچنان درتلاشند تا ژنوم سالم اين ماموت را به دست آورند تا با استفاده از آن بتوانند شبيه‌سازي را انجام دهند.

کد خبر 278134

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha