یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۵
۰ نفر

دکتر حسین رویوران: اظهارنظرهای اخیر ابوبکر بغدادی سرکرده داعش در مخاطب قرار دادن جوامع عربی از قبیل عربستان، مصر، تونس و الجزایر به برخی از شرایط منطقه بازمی‌گردد؛ به این معنا که در یمن، مصر، تونس و الجزایر برخی از گروه‌ها به داعش اعلام وفاداری کردند.

حسین ریوران

به تناسب اين وفاداري‌ها و بيعت‌ها، ابوبكر بغدادي سعي مي‌كند كه مردم را مخاطب قرار دهد و ژست رهبري را بگيرد كه دستوراتي را صادر مي‌كند. در حقيقت بايد گفت كه داعش خود را مدعي «دولت اسلامي عراق و شام» مي‌داند. به‌عبارتي خود را محدود به جغرافيا كرده و تصور اوليه‌اش هم اين است كه در اين جغرافيا بايد فعاليت كند درحالي‌كه انجام بيعت در فراتر از اين مناطق، به‌معناي بالا بودن ميزان سرخوردگي در كشورهاي عربي است.

داعش در حال حاضر در عراق و سوريه تحت فشار نظامي و ميداني است. در عراق شمار داوطلبان مردمي جنگ، از 2 ميليون نفر گذشته است. در سوريه ارتش دفاع ملي كه با گروه‌هاي تكفيري در حال جنگ داوطلبانه است، رو به رشد و افزايش است و اين نشان مي‌دهد كه باوري اجتماعي عليه داعش شكل گرفته و داعش به‌شدت احساس فشار مي‌كند. پيشروي‌هاي ارتش عراق در جرف‌الصخر و بيجي نشان مي‌دهد كه وضعيت داعش رو به سرازيري است و بغدادي با اين اظهارنظرها تلاش مي‌كند كه شرايط را با ايجاد هرج و مرج در كشورهاي مختلف عربي تغيير دهد. دعوت بغدادي از مردم عربستان، مصر، ليبي، الجزاير و تونس نشان مي‌دهد كه تنها اميد داعش به يك نوع هرج و مرج در منطقه است كه به اتحاد جوامع و ملت‌ها با داعش تغيير يابد و اين دعوت‌ها بعيد است از موضع قدرت باشد بلكه از موضع ضعف و استيصالي است كه داعش در آن قرار گرفته و هرج و مرج را تنها اميد خود براي خروج از اين بحران مي‌داند.

معادله به زيان داعش تغيير يافته و احتمال يكسره شدن تكليف داعش در آينده به‌شدت بالا رفته‌است. انتشار فيلم جديد كشتار امدادگر آمريكايي و نظاميان سوريه هم، بخشي از همين دستپاچگي داعش را نشان مي‌دهد. اين شيوه ايجاد رعب و وحشت، در گذشته مؤثر بود اما الان ديگر كاركرد قبل را ندارد. اين رفتارهاي خشونت‌آميز در عراق، نه‌تنها مردم را از مقاومت بازنداشته بلكه آنها را متحدتر هم كرده‌است. ازا ين رو، به‌نظر مي‌رسد اين اقدام سياست شكست خورده‌اي باشد كه در گذشته جواب مي‌داده اما ديگر اثرگذار نيست و براي تغيير معادله مفيد نخواهد بود.

کد خبر 278074

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha