همشهری آنلاین: رئیس انجمن توانبخشی قلبی گفت: آمار رسمی از اختلال قوس کف پا در کشور وجود ندارد اما برخی بررسی‌های غربالگری نشان می‌دهد از هر چهار نفر دو تا سه نفر دچار اختلال در قوس کف پا هستند.

به گزارش ايرنا، رضا قلمقاش اظهار کرد: آمارهای رسمی در دنیا نشان می‌دهد سه چهارم افراد دارای اختلال قوس کف هستند در حالی که آمار رسمی در این زمینه در ایران وجود ندارد.

وی افزود: اما حدود 4 سال است که سالانه 10 تا 20 هزار دانش آموز برای بررسی وضعیت قوس کف پا مورد غربالگری قرار می‌گیرند که آمار به دست آمده از این روند نشان می‌دهد در ایران نیز سه چهارم جمعیت با اختلال کف پا مواجه هستند.

وی گفت: صافی کف پا به طور مستقل یک بیماری محسوب نمی‌شود اما موجب بروز بیماری‌های زیادی می شود که پرانتزی شدن پاها یکی از این عوارض است، همچنین تغییر شکل لگن، افزایش قوس کمر و اختلال در ستون فقرات از دیگر عوارض صافی کف پا است.

قلمقاش افزود: تشخیص این اختلال در سنین پایین (حدود 4 سال) موجب پیشگیری از بروز عوارض ناشی از این اختلال می‌شود، اگر به موقع تشخیص داده شود با آموزش می‌توان مشکل را برطرف کرد. بهترین روش برای درمان این اختلال در سنین پایین ورزش کردن است و این که مربیان مهدهای کودک در این زمینه آموزش ببینند.

مدیر و بنیانگذار کلینیک دکتر FOOT (پا پزشک) گفت: افراد برای این که تشخیص دهند کف پای صافی دارند یا نه می‌‌توانند با پای خیس روی یک روزنامه قرار گیرند که در این صورت شکل کف پا روی صفحه روزنامه نقش می‌بندد در واقع افراد خود غربالگری می‌کنند.

وی با تاکید بر این که گفته می‌شود "پا قلب دوم است" افزود: این جمله کاملا صحیح است و صد درصد ریشه علمی دارد، این موضوع دارای دو وجه است یکی این که قلب یک عضله است و بدون ورزش کردن قلب سالمی نخواهیم داشت، از سوی دیگر ورزش کردن مبتنی بر پا است یعنی بدون پیاده‌روی و دویدن قلب سالمی نخواهیم داشت.

رئیس انجمن توانبخشی قلبی ادامه داد: وجه دوم این که دو قلب در بدن وجود دارد یکی قلب اصلی که وظیفه‌اش پمپاژ کردن خون به بدن و بازگشت خون به قلب یعنی نیمه دوم گردش خون است که توسط فشار عضلات پا انجام می‌شود که در این شرایط اگر عضلات پا ضعیف باشد قلب فشار بیش‌تری را برای برگرداندن خون متحمل می‌شود.

وی با اشاره به این که کلینیک پا در کشور جدی گرفته نمی‌شود گفت: در یکی از ایالات‌های کانادا با جمعیتی حدود 4 میلیون نفر 600 کلینیک پا وجود دارد در حالی که در کلان شهری مانند تهران و اطراف آن با جمعیتی حدود 17 میلیون نفر تا سال 2007 یک کلینیک پا هم وجود نداشت.

قلمقاش افزود: در سال 2007 اولین کلینیک پا در بیمارستان مدائن راه‌اندازی شد که هدف آن غربالگری کودکان برای تشخیص صافی کف پا است.

وی ادامه داد: همچنین یک کلینیک پا (دکترFOOT) در تهران در 11 طبقه در حال راه‌اندازی است که در صورت راه‌اندازی کامل یکی از بزرگ‌ترین کلینیک پا در خاورمیانه خواهد بود، اکنون فاز اول آن راه‌اندازی شده و در حال خدمات‌رسانی است.

قلمقاش در ادامه به واژه کفش اشاره کرد و گفت: کلمه کفش را رد می‌کنم و بهتر است از کلمه ' پاپوش ' استفاده شود در واقع پاپوش زره‌پوش پا است و پا نزدیک‌ترین عضو به پاپوش است و از سوی دیگر زندگی یعنی حرکت و حرکت مبتنی بر پا است.

وی درباره کفش سالم اظهارکرد: چند سال گذشته ایده کفش سالم را ارایه کردم که مورد توجه زیادی قرار گرفت، در این ایده مطرح شد که "چه کفشی، برای چه کسی و کجا" ، یعنی هرفرد باید با توجه به شرایط و مکان استفاده، کفش مناسب به پا کند.

رئیس انجمن توانبخشی قلبی افزود: یکی از مشکلات جدی کفش‌های نامناسب ساختار بد آنها از لحاظ کفی، میزان جای پنجه، کنترل مچ پا و نحوه تنفس پا است. باید کفش‌ها بر اساس کیفیتشان انتخاب شوند نه از لحاظ ظاهری اما متاسفانه این فرهنگ نادرست در کشور ما وجود دارد.

وی تاکید کرد: باید در شرایط مختلف از کفش مناسب استفاده کنیم به عنوان مثال پنجه کفش کار باید پهن باشد تا پا به‌راحتی حداقل هشت ساعت در آن قرار گیرد و این که انعطاف‌پذیری آن زیاد باشد و ارتفاع پاشنه آن به اندازه پهنای دو انگشت فرد باشد.

کد خبر 278016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha