همشهری آنلاین-مهدی تهرانی: ماجرای ماتئی (یا قضیه ماتئی) به تعبیری یک روایت مستند از تاریخ سیاسی ایتالیاست.

ماجرای ماتئی ساخته فرانچسکو روزی ۱۹۷۲

روايت اين ساخته فرانچسكو روزي؛ حول محور شخصیت واقعی انریکو ماتئی، سیاستمدار و مدیر نفتی ایتالیایی در چند سال پایانی عمرش ساخته شده و قصد روزی نمایش قدرت و تاثیر‌گذاری او بر اقتصاد ایتالیای آن‌زمان و همچنین پیگیری پرونده مرگ و به تعبیری قتل او بر اثر سقوط هواپیمایش در اکتبر 1992 بوده است.

در واقع یک دهه پس از مرگ ماتئی، هنوز پرونده مرگ او بسته نشده بود و روزی 10 سال پس از این واقعه با ساخت فیلم ماجرای ماتئی یک‌رونمایی دوباره از این قضیه داشته است. به زعم بسیاری سازمان سیا، سرویس مخفی فرانسه و حتی مافیای سیسیل در مرگ یا قتل ماتئی حضوری پررنگ داشته‌اند و روزی در فیلمش گرچه به صراحت همه‌چیز را نشان می‌دهد اما نتیجه‌گیری را به تماشاگر می‌سپارد.

یک نکته مهم درباره کاراکتر اصلی فیلم، بازگویی شخصیت واقعی ماتئی است. گرچه او در داخل ایتالیا مشهورترین فرد پس از سزار است و بسیاری هنوز او را قوی‌ترین سیاستمدار و معروف‌ترین حامی ملت ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم می‌دانند، با این همه برای مردم دنیا ماتئی گمنام است.

او بین سال‌های 1955 تا 1962 ثروتمندترین و مقتدرترین ایتالیایی نامیده می‌شد و با این‌که چند سالی نماینده مردم در مجلس ایتالیا بود اما پس از سال 1957 تنها کمپانی نفتی خود را اداره می‌کرد و در این راستا دست بسیاری از شرکت‌هایی که منافع ایتالیایی‌ها را به یغما می‌بردند، کوتاه کرد.

دامنه فعالیت‌های ماتئی تا به آنجا گسترش یافت که مطبوعات ایتالیایی و همچنین رسانه‌های جهان از انریکو ماتئی به عنوان رئیس دولت در سایه نام می‌بردند. مرگ او نیز بسیار پر سرو صدا بود. برای بررسی علت سقوط هواپیمای او، وزیر دفاع وقت این کشور مامور تحقیق شد اما نتیجه خاصی به بیرون درز پیدا نکرد در حالی که اهالی محلی که سقوط هواپیما را نظاره گر بودند از انفجار یکباره آن خبر می‌دادند.

انفجار بمب در هواپیما، شلیک به او در داخل هواپیما و... از مواردی بود که سر و صدای بسیاری در جامعه و مطبوعات به راه انداخت اما هیچ‌کدام به اندازه پیدا نشدن جسد او غوغا به پا نکرد. در فیلم فرانچسکو روزی به همه شایعه‌ها و تمامی بازخوردهایی که از بررسی مرگ ماتئی به دست آمده بود پرداخته نمی‌شود. به زعم  وي، زندگی و تاثیر‌گذاری ماتئی به اندازه مرگش باید به تصویر در می‌آمد. از این‌رو گوشه‌هایی از نوع زندگی و خصوصیات انریکو ماتئی را در فیلم بدون هیچ جانبداری شاهد هستیم.

The Mattei Affair

 كارگردان: فرانچسكو روزي؛ فیلمنامه: تونینو گوئه را و فرانچسکو رزی، فیلمبردار: پاسکوالینو دسانتیس، موسیقی: پیرو پیکیونی/ بازیگران: جان ماریا وولونته، لوئیجی اسکارزینا، پیتر بالدوین، رناتو رومانو و فرانکو گراتزیوسی. محصول 1972 ايتاليا

کد خبر 277966

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha