سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند که برنامه‌ای برای افزایش آگاهی عمومی درباره شیوه‌های درمانی سنتی و جذاب‌تر کردن آنها را دنبال می‌کند، وزارتخانه‌ای برای تبلیغ درمان‌های جایگزین مانند یوگا و پزشکی سنتی هند، آیوورودا، ایجاد کرده است.

Modi

به گزارش رویترز مودی بارها خواستار استفاده بیشتر از داروها و ورزش‌های سنتی هند برای رواج یافتن این پزشکی سنتی شده است. 

او در نخستین سخنرانی‌اش در سازمان ملل در ماه سپتامبر نیز به تشویق مردم برای انجام یوگا پرداخت و خواستار تعیین روزی به نام روز بین‌المللی یوگا شد.

شیرپاد نایک که از  روز سه‌شنبه ۱۱ نوامبر ( ۲۰ آبان)‌مسئولیت این وزارتخانه را به عهده گرفت، گفت: «این سیستم درمانی مربوط کشور خودمان است، اما به طور کافی مورد توجه قرار نگرفته است. ما آن را به میان توده‌ها خواهیم برد.»

تشکیل این وزارتخانه چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که دولت طرح‌هایی را برای ایجاد یک سازمان ناظر بر داروهای سنتی اعلام کرد.

هند می‌خواهد حضورش را در بازار جهانی «پزشکی جایگزین» (alternative medicine) به ۱۰۰ میلیارد دلار برساند.

پزشکی آیوورودایی و انواع دیگر پزشکی سنتی هند مانند یونانی (unani) و سیدها (siddha)، در شهرهای کوچک‌تر پرطرفدار هستند، و یوگا در سراسر هند و نیز در کشورهای غربی مورد توجه عموم مردم است.

استفاده از پزشکی سنتی همچنین بوسیله محبوب‌ترین گوروی یوگای هند، سوآمی رامدو، تبلیغ می‌شود. او داروهای آیورودایی را می‌فروشد و اردوگاه‌های یوگا برپا می‌کند که هزاران نفر از هند و سایر کشورها در آن حضور می‌یابند.

اما منتقدان اغلب تاثیربخشی درمان‌های سنتی در برابر پزشکی مدرن را زیر سوال می‌برند. مودی روز یکشنبه گفت آیوورودا و داروهای پزشکی رایج لزوما با هم تضاد ندارند.

او گفت: «لازم است آگاهی بیشتری درباره آیوورودا به وجود آید. موضوع سلامت فقط به پزشکان منحصر نمی‌شود. نیاکان ما سلامت را به بخشی از زندگی‌شان بدل کرده بودند.»

موفقیت این وزارتخانه جدید بستگی اختصاص بودجه اضافی بستگی دارد. دولت هند در سال مالی جاری ۱۰/۶۹ میلیارد روپیه (۱۷۴ میلیون دلار)‌ برای توسعه و تبلیغ سیستم‌های سنتی بهداشتی اختصاص داده است.

یکی از مقامات دولتی در این باره گفت: «ما هنوز توجه کافی را به خود جلب نکرده‌ایم...اما تلاش ما این است که سال آینده افزایش عمده‌ای در بودجه این وزارت‌خانه ایجاد کنیم.»

کد خبر 277520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha