سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

لایحه بودجه سال ۹۴ که مراحل تدوین خود را در دولت پشت سر می‌گذارد، شرایط منحصربه‌فردی خواهد داشت.

با توجه به غيرقابل پيش‌بيني‌بودن نتيجه مذاكرات هسته‌اي و شرايط كاملا متفاوت درآمدهاي كشور درصورت تشديد يا لغو تحريم‌هاي اقتصادي، 3نوع لايحه بودجه متفاوت براي سال آينده طراحي خواهد شد.طبق اعلام سخنگوي دولت، لايحه بودجه‌اي كه بر مبناي ادامه شرايط فعلي طراحي مي‌شود، دوم آذرماه تقديم هيأت دولت مي‌شود و تا پيش از 15آذر كه موعد قانوني تحويل لايحه بوده است، به پارلمان مي‌رسد. براي سال94 اما 2بودجه ديگر مهيا خواهد شد كه يكي بر مبناي شرايط خوشبينانه و ديگري با نگاه بدبينانه تنظيم خواهد شد.

محمدباقر نوبخت در يك برنامه تلويزيوني اعلام كرد: يك بودجه براي شرايط به نتيجه نرسيدن مذاكرات است و ديگري براي شرايطي تدوين شده كه مذاكرات به نتيجه برسد و كشور صاحب اضافه درآمد ناشي از آزاد‌شدن درآمدها شود. معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست‌جمهوري گفت: در سال‌هاي گذشته 700تا800ميليارد دلار درآمد در كشور داشتيم اما با اين حال رشد منفي اقتصادي ايجاد شد بنابراين بايد براي درآمدهاي اضافي هم برنامه‌ريزي مناسب انجام داد. پس براي شرايط بدبينانه و خوشبينانه برنامه‌ريزي كرده و بودجه‌اي جداگانه تدوين كرديم. براي اين امر حداقل هفته‌اي 2بار، رئيس‌جمهور در جلسه ستاد اقتصادي حضور دارد و اين نشان‌دهنده اهميت موضوع است.

وي افزود: ‌براي همه شرايط چه ادامه وضع موجود، چه وضع بدبينانه و چه خوشبينانه برنامه داريم. اقتصاد يعني تخصيص بهينه منابع. تدبير ما در دولت اين است كه با همين پول‌ها و منابع محدود، كشور را اداره كنيم. وي افزود:‌ دولت سعي كرد طرح‌هاي نيمه‌تمام با پيشرفت 80درصد را كامل كند و به طرح‌هاي عمراني تخصيص 100درصد مي‌دهيم كه به رشد اقتصادي منجر شود.
نوبخت گفت: درصورت ادامه وضع موجود، نفت 100دلاري را در بودجه درنظر نمي‌گيريم. براي سال آينده رقمي براي درآمدهاي نفتي پيش‌بيني مي‌كنيم كه مطمئن باشد و خوشبينانه نباشد. وي ادامه داد: بودجه سال آينده با ادامه وضعيت فعلي، منقبض‌تر از بودجه سال93 خواهد بود اما سعي مي‌كنيم بهره‌وري را افزايش دهيم و براي سال آينده هم شاهد رشد اقتصادي خواهيم بود.

  • مسكن مهر و هدفمندي تكميل شد

سخنگوي دولت در مورد ساير مسائل اقتصادي جاري كشور گفت: نه‌تنها سياست مسكن مهر را متوقف نكرديم بلكه تكميل كرديم و در يارانه هم نه‌تنها يارانه دولت قبل را پرداخت كرديم بلكه آن را اصلاح كرديم. نوبخت افزود: علاوه بر پرداخت يارانه به خانواده‌هاي كم‌درآمد به‌صورت حمايت غذايي 2وعده يارانه ويژه به دهك‌هاي كم‌درآمد داديم. همچنين 4هزار و 800ميليارد تومان براي بهداشت و درمان، يارانه پرداخت شد. ‌بهداشت و درمان را دولت ارزان كرد و اين تنها چيزي بود كه دولت آن را ارزان كرد.

  • يارانه توليد

معاون رئيس‌جمهور گفت: 5727ميليارد تومان براي توليد اختصاص داديم و پول آن آماده است كه بايد در بخش صنعت، كشاورزي، راه و حمل‌ونقل هزينه شود. وي افزود: براساس آخرين آمارها 14هزار و 600ميليارد تومان هم بدهي پيمانكاران را داديم و هم براي طرح‌هاي عمراني سرمايه‌گذاري كرديم.

  • جزئيات احياي سازمان مديريت

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست‌جمهوري دوشنبه‌شب در يك برنامه تلويزيوني ضمن اعلام خبر احياي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور گفت: حال كه دوباره اين سازمان تشكيل مي‌شود، در مقايسه با قبل چابك، روزآمد، فعال و نظارتگر خواهد بود. محمدباقر نوبخت افزود: رئيس‌جمهور در 17مهر امسال موافقت كرد تا اين سازمان دوباره شكل بگيرد و اين كار انجام شد. بعد از اين موافقت شوراي‌عالي اداري در اين راستا تشكيل شد و براي ادغام 2معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي و معاونت توسعه و سرمايه انساني و تشكيل سازمان مديريت و برنامه‌ريزي مصوبه داشت.

وي افزود: اينكه در استان‌ها هم سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان تشكيل شود مورد موافقت رئيس‌جمهور بود اما براي اينكه سازمان‌هاي استاني مديريت و برنامه‌ريزي با استانداران و شوراي برنامه‌ريزي استان رابطه هماهنگ داشته باشند، قرار شد در 2هفته آينده پيشنهاد مشتركي را بنده و وزير كشور داشته باشيم و به نحو شايسته‌اي درجهت برنامه ششم توسعه حركت كنيم. ان‌شاء‌الله اين موضوع در چند هفته آينده به فرجام مي‌رسد.

کد خبر 277511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha