دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

پریسا شبانی: مسابقات تور دو فرانس سنگین‌ترین دوره رقابت‌های دوچرخه سواری در جهان است که دوچرخه‌سواران در آن مسافت سه هزارو 607 کیلومتر را در 21 مرحله رکاب می‌زنند.

 لانس آرمسترانگ، 7 دوره متوالی قهرمان این مسابقات شده است. اما با این‌حال، شهرت او بیشتر به خاطر مسئله دیگری است. آرمسترانگ، گذشته از این که اسطوره دوچرخه سواری دنیا شناخته می‌شود، الگوی پیروزی اراده انسان بر بیماری مرگباری مثل سرطان نیز به حساب می‌آید.

در اکتبر سال 1994 بود که یک سرطان پیشرفته بیضه، لانس آرمسترانگ را زمین گیر کرد. این سرطان آن‌قدر گسترده شد که حتی به ریه‌ها و مغز او هم سرایت کرد. شاید آن زمان به نظر بسیاری کار لانس تمام بود، اما با جراحی و شیمی درمانی و روان درمانی، او توانست بر سرطان پیروز شود.

 آرمسترانگ پس از سال 1996 سه سال در هیچ رقابتی شرکت نکرد. او بیشتر زمان خود را به نبرد با سرطانی پرداخت که گفته می‌شد تنها 40 درصد شانس زنده ماندن در برابر آن را دارد، اما پس از عمل جراحی و برداشتن بیضه راست و قسمت‌های آسیب دیده در مغزش، یک دوره سه ماهه را برای شیمی درمانی وقت گذاشت و در پایان در سال 1997 این جنگ طاقت فرسا به نفع لانس خاتمه یافت و او بازهم در توردوفرانس شرکت کرد و قهرمان شد.

آرمسترانگ از زمان بازنشستگی از دنیای دوچرخه‌سواری حرفه‌ای به عنوان یک فعال مبارزه با سرطان در سطح سیاسی تلاش‌های خود را آغاز کرده و مثلاً نقشی بسیار اساسی در جمع کردن و توافق شخصیت‌های سیاسی برجسته تگزاس برای اختصاص 3 میلیارد دلار به تحقیقات سرطان داشته است.

 اما آنچه که این روزها آرمسترانگ را دوباره خبرساز کرده است، حرف‌های او درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. به گزارش آسوشیتدپرس، آرمسترانگ در فیلمی که روی سایت بنیاد تأسیس شده توسط وی قرار داده شده‌است، گفته: برای من به شخصه مهم است که نامزدهای کنونی و 2 رقیب نهایی و سرانجام کسی که سردمدار آمریکا می‌شود به همان اندازه‌ای که درباره جنگ علیه تروریسم و یا تگزاس صحبت می‌کنند درباره قاتل شماره یک در کشورمان یعنی سرطان هم صحبت کنند.

وی ادامه داده که به نظر او هر کسی که قصد دارد رئیس‌جمهور شود باید به سؤال بی‌جواب سرطان پاسخ دهد.

جلسات وی برای 27 آگوست با حضور دموکرات‌ها و در روز بعد با حضور جمهوری‌خواهان برنامه‌ریزی شده است. مسئولان این جلسات اعلام کرده‌اند که تا کنون 5 نفر از نامزدها دعوت آنها را پذیرفته‌اند.

 این 5 نفر عبارتنداز: جان ادواردز جمهوری‌خواه سناتور سابق کارولینای شمالی که همسرش الیزابت در جدال با سرطان سینه است که به استخوان او نیز سرایت کرده و بیل ریچاردسون فرماندار نیومکزیکو، از جبهه دموکرات‌ها و همچنین تامی تامسون فرماندار سابق ویسکونسین و رئیس سابق وزارت بهداشت و خدمات انسانی فدرال آمریکا، سام براونبک سناتور کانزاسی و مایک هاکبی فرماندار سابق آرکانزاس.

به نظر می‌رسد، مسائل مربوط به بهداشت و درمان، روز به روز پیوند بیشتری با مسائل سیاسی پیدا می‌کنند و اهمیت آنها در رقابت‌های سیاسی نیز بیشتر می‌شود.

کد خبر 27746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز