اغلب کشورهایی که با آسیب‌دیدگان جنگی در ارتباط هستند در قوانین خود تسهیلات خودرو را با شرایط ویژه برای آنان پیش‌بینی کرده‌اند.

خودروی جانبازان

با عنايت به ضايعات مختلف آسيب‌ديدگان جنگي، وضعيت خودروهاي واگذاري مناسب با شرايط جسمي آنان طراحي مي‌شود. تسهيلات در نظر گرفته شده شرايط آساني را براي بهره‌مندي آسيب‌ديدگان فراهم مي‌كند. واگذاري خودرو هر چند سال تكرار مي‌شود تا خودروي فرسوده براي آسيب‌ديده مشكلاتي به وجود نياورد و غالبا اين خودروها به صورت رايگان در اختيار آنان قرار مي‌گيرد.

پاركينگ‌هاي عمومي بهترين مكان‌ها را براي پارك خودروي آسيب‌ديدگان جنگي و معلولين در نظر مي‌گيرند و در معابر عمومي محل اختصاصي براي پارك خودروي آسيب‌ديدگان جنگي و معلولين در نظر گرفته شده است و در صورت تجاوز به محدوده توقف اختصاصي آنان به شدت با متخلفين برخورد مي‌شود.

پس از سال‌ها انتظار مجمع در تاريخ 2/10/91 لايحه جامع را به تصويب رساند و اين لايحه جايگاه قانوني پيدا كرد لكن تا اين زمان به بهانه‌هاي مختلف از اجراي آن خودداري مي‌شود. در ماده 45 اين قانون دولت مكلف شده است اعتبار و تسهيلات لازم را براي خودروي مناسب براي كليه جانبازان 50درصد و بالاتر و آن تعداد از جانبازان 25درصد الي 49درصد كه به تشخيص كميسيون پزشكي بنياد از نظر جسمي محدوديت حركتي دارند، پيش‌بيني نمايد. ضمنا همسر، فرزندان شاهد و آزادگاني كه به تشخيص كميسيون پزشكي بنياد معلول شناخته شوند مي‌توانند از اين تسهيلات استفاده نمايند. آيين‌نامه چگونگي واگذاري، ميزان تسهيلات، كارمزد و ميزان كمك بلاعوض توسط بنياد و معاونت برنامه‌ر يزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور تهيه و به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد.

اگر به سير مراحل بررسي، تصويب و اجراي قانون دقت كنيم به روند بسيار كند تصويب تا اجراي اين قوانين پي خواهيم برد.
كليه مسئولاني كه به نحوي در روند تصويب تا اجراي اين قانون سهيم و دخيل هستند بايد متوجه باشند ايثارگران اكنون به اين تسهيلات نياز دارند و اگر قرار باشد هر تسهيلات ضروري با اين روند كند به تصويب برسد آيا نبايد در توانمندي، بررسي‌هاي كارشناسي و صلاحيت كساني كه عهده‌دار اين وظايف هستند ترديد داشت؟ اگر اين تسهيلات براي خودشان تصويب مي‌شد باز هم شاهد اين روند كند بوديم.

اگر بر حضور جانبازان در عرصه‌هاي اجتماعي و اقتصادي تأكيد مي‌شود بايد شرايط حضور آنان را فراهم كرد. بند6 سياست‌هاي ابلاغي مقام‌معظم رهبري در ترويج و تحكيم فرهنگ ايثار، جهاد و ساماندهي امور ايثارگران به اين موضوع اشاره دارد.

در اين بند آمده است: توانمندسازي فردي و جمعي و اهتمام به پرورش استعدادها و ارتقاي سطح علمي، فني و فرهنگي ايثارگران و فرزندان آنها به منظور نقش‌آفريني فعال و مؤثر در عرصه‌هاي مختلف. آيا تحقق حضور جانبازان در عرصه مختلف بدون توجه به شرايط جسمي و كمك به توانمندسازي آنها ممكن است؟

کد خبر 277407

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha