همشهری آنلاین: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ابلاغ آیین‌نامه آزمون نیمه‌متمرکز دوره دکتری در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴، سهم آزمون کتبی و مصاحبه (بررسی سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی) در پذیرش دانشجوی دکتری و نحوه تأثیر معدل مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد داوطلبان در تعیین امتیاز را اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، آیین‌نامه آزمون نیمه‌متمرکز دوره دکتری در سال تحصیلی 95-1394 با هدف حرکت به سوی استقلال دانشگاه‌ها و تفکیک فرآیند سنجش علمی از پذیرش دانشجو و دستیابی به عدالت آموزشی تهیه شده است.

بر اساس این آیین‌نامه، فرایند سنجش علمی از دو مرحله آزمون کتبی و سوابق تحصیلی تشکیل شده است كه آزمون کتبی شامل زبان خارجی، استعداد تحصیلی و مجموعه دروس اختصاصی است و در بخش سوابق تحصیلی، معدل‌های تراز شده در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ملاک محاسبه قرار می‌گیرد.

نمره کل سنجش علمی از نسبت 80 درصد نمره آزمون کتبی و 20 درصد نمره حاصل از تراز معدل‌های مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد داوطلب به دست می‌آید.

در فرایند پذیرش، داوطلب با توجه به نمره کل سنجش علمی، انتخاب رشته و حد نصاب نمره معرفی، توسط سازمان سنجش به دانشگاه‌ها معرفی می‌شود و بررسی سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی وی توسط دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد.

پذیرش دانشجو براساس نمره کل نهایی داوطلب بر اساس 30 درصد نمره آزمون مرحله اول (سنجش علمی) و 70 درصد مرحله دوم (سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی) محاسبه می‌شود و با در نظر گرفتن حد نصاب نمره دانشگاه، اولویت‌های انتخابی و بررسی صلاحیت‌های عمومی، اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی توسط سازمان سنجش اعلام می‌شود.

وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در این آیین‌نامه آورده است که پذیرش دانشجو در تمامی دوره‌های آموزشی اعم از روزانه، نوبت دوم، پردیس‌های دانشگاهی، پیام‌نور، پژوهش‌محور و غیره در مقطع دکتری، صرفاٌ از طریق این آیین‌نامه صورت می‌گیرد.

کد خبر 276702

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha