بی‌توجهی وزارت بهداشت به ایجاد بیمارستان ویژه توانبخشی معلولان، موجب اعتراض مسئولان سازمان بهزیستی شد.

توانبخشی

يحيي سخنگويي، معاون توانبخشي سازمان بهزيستي كشور با انتقاد از عملكرد ضعيف وزارت بهداشت در اين‌باره گفت: وزارت بهداشت كه وظيفه درمان همه اقشار جامعه را برعهده دارد تاكنون بيمارستاني براي توانبخشي افراد معلول و ضايعه نخاعي احداث و راه‌اندازي نكرده است، به‌طوري كه مي‌توان گفت نسبت به ساير كشورهاي دنيا در اين خصوص بسيار عقب هستيم، چرا كه در كشورهاي پيشرفته بيمارستان‌هاي توانبخشي ضايعه نخاعي به‌صورت ويژه و خاص وجود دارد.

اين در حالي است كه به گفته دبير علمي جامعه جراحان ايران در هر 20دقيقه يك نفر قرباني تصادفات جاده‌اي مي‌شود و تعدادي نيز در اثر حمل نادرست در مسير رسيدن به بيمارستان دچار ضايعات نخاعي مي‌شوند. همين موضوع لزوم راه‌اندازي بيمارستان ويژه توانبخشي در كشور را دو چندان مي‌كند.

معاون توانبخشي سازمان بهزيستي كشور همچنين از راه‌اندازي نخستين مركز توانبخشي ضايعه نخاعي كشور در تهران تا ماه آينده خبر داد و گفت: اين مركز‌ افراد ضايعه نخاعي را تحت پوشش قرار داده و در آن مراقبت از خود، استفاده از ويلچر و جابه‌جايي به تخت، راه رفتن و ساير فعاليت‌هاي روزمره به معلولان آموزش داده مي‌شود.

سخنگويي با بيان اينكه كه زمان آموزش‌هاي ارائه شده به هر فرد 3تا 6‌ماه خواهد بود، افزود: مركز توانبخشي ضايعه نخاعي مناسب‌سازي شده و با هدف ارائه خدمت به افراد ضايعه نخاعي از بدو شروع معلوليت تا حداكثر استقلال فيزيكي و رواني آنها فعاليت مي‌كند.

سازمان بهزيستي دومين مركز اين حوزه را در كرمان راه‌اندازي خواهد كرد. براي اين كار 700ميليون تومان اعتبار اوليه درنظر گرفته شده و اين مركز ‌در حال تجهيز است. افتتاح 3مركز توانبخشي ضايعه نخاعي در كشور تا پايان سال در دستور كار بهزيستي است.

اما كمي پس از انتشار خبر انتقاد بهزيستي از عدم ورود وزارت بهداشت به توسعه بيمارستان‌هاي توانبخشي، وزير بهداشت به هلال‌احمر پيشنهاد داد سازمان توانبخشي با مشاركت جمعيت هلال احمر ايجاد شود. وي با اشاره به اينكه در حال حاضر هموطنان براي انجام اعمال جراحي هزينه‌هاي سرسام آوري را پرداخت مي‌كنند كه پس از آن نياز به خدمات توانبخشي دارند، اضافه كرد: مراكز توانبخشي در كشور بسيار كم است و خدمات توانبخشي تنها توسط بيمارستان جمعيت هلال احمر و يك يا 2بيمارستان ديگر ارائه مي‌شود. ارائه خدمات توانبخشي در كشورمورد غفلت واقع شده و جمعيت هلال احمر اين ظرفيت را دارد كه با تشكيل تيمي متشكل از 2بخش دولتي و مردمي سازمان توانبخشي را تشكيل دهد.

وزير بهداشت با تأكيد بر اينكه براي تشكيل سازمان توانبخشي تمام توان خود را به‌كار مي‌گيرم، افزود: علاقه‌مند به ياري و كمك در اين زمينه هستم تا بتوانيم سازماني با عنوان سازمان توانبخشي در كشور داشته باشيم چرا كه مطمئنا نمايندگان مجلس و دولتمردان نيز از تشكيل اين سازمان حمايت خواهند كرد.

کد خبر 276644

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha