پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جشنواره فیلم‌های مستقل اروپا (The European independent film festival)؛ یک فستیوال سینمایی است که از مارس ۲۰۰۶ در پاریس آغاز به کار کرد.

آشنایی باجشنواره فیلم‌های مستقل اروپا (ECU)

تابلوی اصلی جشنواره در خوشامدگویی‌اش هدف خود را نیز از برگزاری چنین اعلام می‌کند: ما مستعدها را انتخاب و معرفی می‌کنیم؛ آینده سینما متعلق به مستقل‌ها و جوانترهاست.

جشنواره فیلم‌های مستقل اروپا ممکن است در بین تماشاگران عام سینمارو زیاد شناخته‌شده نباشد اما برای کسانی که عاشق سینمایند این جشنواره محلی برای رسیدن به آرزوهاست. و این شعار و حرف و وعده نیست. کافی است نگاهی به نام‌ها بیندازیم. طی همان ۲ دوره ابتدایی نام هایی مانند رابرت ردفورد موسس جشنواره فیلم ساندنس از اسپانسرهای اصلی این جشنواره بودند.

 پس از برگزاری دوره های اول و دوم؛ جشنواره فیلم‌های مستقل اروپا در دوره سوم در مارس ۲۰۰۸ در پاریس میزبان  ۱۰۰ فیلم برای بخش‌های یازده‌گانه آن شد که این میزان مشارکت حاکی از تثبیت این فستیوال سینمایی بود. و پیش از این در دوره‌های اول و دوم نیز استقبال از فیلم‌های به نمایش درآمده؛ به نوع خود جالب توجه بوده است!

دبیرخانه این جشنواره که در پاریس واقع است؛ عمدتا نسبت به قبول فیلم‌ها سختگیری‌ای ندارد؛ چنانچه در سال ۲۰۱۴ حدود ۲هزار فیلم به این دبیرخانه رسید و از بین این  آثار طبق روال هرسال ۱۰۰ فیلم به بخش‌های یازده‌گانه راه یافتند؛ این ۲۰۰۰ فیلم از سوی سینماگران جوان ۵۰ کشور به دبیرخانه فستیوال ارسال گردیده بود.

اما از مهم‌ترین قسمت‌های این جشنواره باید به بخش رقابت «آثار بلند داستانی» اشاره کنیم؛ بخشی که به نوعی گل سرسبد این فستیوال است. چنانچه بخش دیگری نظیر بخش «ویدئوکلیپ» نیز از قسمت مهم جشنواره به شمار می‌آید.

نکته مهم دیگر حضور فیلم‌های منتخب جشنواره‌های عمدتا سرشناس و جاافتاده و حتی در مواردی با قدمت دیگر در یک قسمت از برنامه‌های سومین فستیوال فیلم‌های مستقل اروپاست. چنان‌که می‌دانید جشنواره‌ای معتبر مانند «ساندنس» ‌که در سطح بین‌المللی و بسیار پر خبر برگزار می‌شود عمدتا فیلم‌های مستقل حرفه‌ای را پوشش می‌دهد.

نمایش فیلم‌های منتخب جشنواره‌ای ساندنس می‌تواند بار آموزشی بسیار مهمی طی برگزاری این فستیوال داشته باشد تا هم تماشاگران و هم فیلمسازان جوان از دیدن این آثار بهره ببرند. ضمن این که چنان که در بالا به آن اشاره شد حتی متولیان جشنواره‌ ساندنس، اسپانسر فستیوال فیلم‌های مستقل اروپا نیز شده‌اند و این مهم به استعدادیابی مطمئنا کمک فراوانی خواهد کرد.

مهمترین بخش‌های این فستیوال سینمایی شامل: آثار بلند داستانی؛ فیلم مستند؛ فیلم انیمیشن؛ ویدیو کلیپ و فیلم کمدی است. عنوان جایزه این فستیوال نیز جایزه جشنواره فیلم های مستقل اروپا است و نماد خاصی ندارد.

کد خبر 276391

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha