مشاور حقــوقی معاونت امور زنان و خانواده ضمن تشریح علل طولانی شدن ارائه بیمه زنان خانه‌دار به مجلس از تلاش ۱۲ساله علاقه‌مندان به حقوق زنان برای تصویب آن سخن گفت.

 اشرف گرامي‌زادگان با بيان اينكه بيمه زنان خانه‌دار از مطالبات مهم زنان در كشور است و جمعيت بين 19تا 23ميليون نفري را شامل مي‌شود، افزود:اهميت بيمه شدن زنان خانه‌دار در درجه اول به اين موضوع مهم وابسته است كه بايد همه جامعه تحت پوشش بيمه قرار گيرند. برخي گمان مي‌كنند فقط بيمه سلامت براي ايرانيان كافي است، اين در حالي است كه تأمين آتيه افراد در عصر كنوني اجتناب‌ناپذيراست. بنابراين معاونت امورزنان به اين مسئله اهميت زيادي مي‌دهد و معتقد است بايد بيمه‌اي مستمر و پايدار براي زنان خانه‌دار تدارك ديد.

وي دليل طولاني شدن فرايند تصويب بيمه زنان خانه‌دار را چنين توضيح داد: حدود 12سال است كه همه علاقه‌مندان به حقوق زنان تلاش مي‌كنند تا اين بيمه به ثمر بنشيند. وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي به‌عنوان مسئول بايد بيمه زنان خانه‌دار را متقبل مي‌شد. درواقع يكي از وظايف سازمان تأمين اجتماعي، بيمه‌كردن اقشار مختلف جامعه است. براساس مقررات، كاربايد مشخص و كارفرما تعريف شده باشد اما در مورد زنان خانه‌دار نه كارفرمايي بود و نه خانه‌داري شغل شناخته مي‌شد.

مشاور حقوقي معاونت امور زنان و خانواده با بيان اينكه بيمه زنان خانه‌دار بايد تأمين اعتبار شود، افزود: وقتي اعتباري لحاظ نشده است چگونه يك وزارتخانه زنان را بيمه كند؟ مگر بدون اعتبار مي‌توان از سازماني انتظار داشت تا بيمه زنان خانه‌دار را تضمين كند؟ راه قانوني همراهي تأمين اجتماعي در اين بيمه است. تأمين اجتماعي با استناد به قوانين و مقررات موجود اعلام كرد كه راه صحيح ورود زنان خانه‌دار به بيمه چندلايه و فراگير است. سازمان مسئول نتيجه مطالعاتش را مطرح كرد و تصميم گرفت بيمه زنان خانه‌دار را در يكي از بندهاي بيمه فراگير قرار دهد. با اين حال هدف معاونت امور زنان، تحقق بيمه زنان خانه‌دار است. متن پيش‌نويس لايحه آماده شده كه درصورت تأييد معاونت امور زنان با تأمين اجتماعي و هيأت دولت در ميان گذاشته خواهد شد تا در نهايت با تصميم دولت مطابق روال قانوني به مجلس ارائه ‌شود.

کد خبر 276285

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha