پس از ۱۳سال جنگ خونین سرانجام پرچم انگلیس در افغانستان پایین آورده شد تا با تحویل آخرین پایگاه نظامی، نیروهای این کشور به همراه تفنگداران دریایی آمریکا رسما به عملیات خود در افغانستان پایان دهند.

نظامیان

در مراسمي ويژه روز گذشته انگليس آخرين پايگاه خود را در هلمند به نيروهاي امنيتي افغانستان واگذار كرد تا برگ آخر حضور نظامي اين كشور ورق بخورد. همزمان با واگذاري پايگاه نظامي باسشن (باستيون) در هلمند به نيروهاي افغان، پايگاه آمريكايي ليدرنك كه در كنار پايگاه نظامي باسشن است نيز به سربازان افغان تحويل داده شد و به اين صورت فعاليت رزمي تفنگداران دريايي آمريكا هم در افغانستان به پايان رسيد.

در اين مراسم پرچم‌هاي انگليس و آمريكا در اين پايگاه‌ها پايين آورده شد و مقام‌هاي دوكشور آنها را تحويل گرفتند. قرار است تا پايان سال‌جاري ميلادي همه نيروهاي خارجي افغانستان را ترك كنند اما همچنان بخش محدودي از نظاميان انگليس به همراه حدود 10 هزار نيروي آمريكايي براي آنچه مشورت دهي و كمك به سربازان افغان عنوان شده در افغانستان باقي خواهند ماند.

پايگاه باسشن يكي از بزرگ‌ترين پايگاه‌هاي نظامي افغان در اختيار نيروهاي خارجي بود كه فرودگاهي مجهز و بيمارستاني بزرگ دارد و از سال ۲۰۰۹ بيش از 10 هزار نظامي انگليس در آن مستقر بودند. قرار است گردان ۲۱۵ ارتش افغانستان در اين پايگاه ۶ هزار و ۵۰۰‌هكتاري مستقر شود. نيروهاي انگليس حالا به همراه تفنگداران دريايي آمريكا بايد كوله‌بار خود را جمع كنند تا به خانه بازگردند. زمانبندي خروج نيروهاي انگليس در استان حساس هلمند اما به‌دليل مسائل امنيتي اعلام نشده است.

هر چند تفنگداران دريايي آمريكا هم افغانستان را ترك مي‌كنند اما براساس توافقنامه امنيتي امضاشده ميان آمريكا و افغانستان پس از پايان سال ۲۰۱۴ و موعد خروج نظاميان آمريكا همچنان حداقل ۹ هزار و ۸۰۰ نظامي اين كشور امكان حضور در افغانستان را دارند. پايگاه آمريكايي ليدرنك هم بزرگ‌ترين پايگاهي است كه تاكنون واشنگتن به نيروهاي افغان تحويل داده است. با وجود اين براساس توافقنامه امضا شده آمريكا همچنان حق داشتن پايگاه دائمي در ۵ منطقه افغانستان شامل ولايت‌هاي شيندند، شورابك، قندهار، بگرام و خوست را براي خود حفظ كرده است.

افزايش مجدد نفوذ طالبان

واگذاري پايگاه‌هاي آمريكا و انگليس در حالي صورت گرفته كه همزمان با اين مسئله گزارش‌ها از گسترش مجدد نفوذ و عمليات شبه‌نظاميان طالبان به‌ويژه در شمال افغانستان خبر مي‌دهد. نيويورك تايمز گزارش داده كه از سال ۲۰۰۹ اين ميزان حضور و عمليات طالبان در استان‌هايي مانند قندوز سابقه نداشته است و شبه نظاميان طالبان در حال پيشروي در شمال افغانستان هستند. دولت اشرف غني اين وضعيت را به‌عنوان يك مسئله بحراني تلقي كرده و در نشستي اعلام شده كه اوضاع اين منطقه يكي از اولويت‌هاي دولت خواهد بود.

2منطقه در شمال افغانستان طي روزهاي گذشته به‌صورت كامل تحت تصرف طالبان درآمده است تا علاوه بر جنوب و شرق، شمال افغانستان هم به جبهه‌هاي نبرد با طالبان اضافه شود. آمارهاي وزارت دفاع افغانستان از افزايش شديد تلفات نيروهاي امنيتي و نظاميان افغان در حملات طالبان در استان قندوز خبر مي‌دهد. مقام‌هاي محلي اعلام كرده‌اند كه طالبان هر لحظه مي‌تواند شهر قندوز را به تصرف خود درآورد. علاوه بر اين گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه طالبان در تلاش براي جذب بيشتر افكار عمومي است و برخي از ساكنان اين منطقه حتي حكومت طالبان را بهتر از دولت اين كشور توصيف كرده‌اند.

  • اعتراف به اشتباه در افغانستان

همزمان با پايان رسمي عمليات نظامي انگليس در افغانستان مايكل فالون، وزير دفاع انگليس با اعلام كشته شدن ۴۵۳ نظامي اين كشور در افغانستان گفت كه اشتباه‌ها و تصميم‌گيري‌هاي نادرست مختلفي طي عمليات نظامي اين كشور صورت گرفته است. وزير دفاع انگليس روز گذشته تأييد كرد كه ژنرال‌ها و سياستمداران انگليس تصميم‌هاي ضعيف و اشتباه‌هاي مختلفي درباره افغانستان طي سال‌هاي گذشته داشته‌اند. وي اذعان كرد كه پس از سال‌ها جنگ، طالبان همچنان شكست نخورده است اما تأكيد داشت كه حالا مسئوليت اوضاع با نيروهاي امنيتي افغان است.

کد خبر 276011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha