همشهر‌ی‌آنلاین: چهل‌ونهمین شماره‌ی ماهنامه‌ی داستان همشهری با آثاری از فریده فرجام،‌ کامبیز درم‌بخش، احمد بیگدلی، احمد مسجدجامعی، محمد کشاورز، بلقیس سلیمانی، فروغ کشاورز، محمدحسن شهسواری، سوگل مهاجری، امیرمهدی حقیقت، آبتین گلکار، مهدی قاسمی، احسان عبدی‌پور، نینا بربروا، کورت وُنه‌گات جونیور، ارما بومبک، دیوید سدریس، اتان کوئن، جاناتان فرنزن، جوزف اونیل، جان گاردنر و اَن بیتی منتشر شد.

چهل‌ونهمین شماره‌ی ماهنامه‌ی داستان همشهری

بخش درباره زندگی این شماره با صدای صبح آغاز می‌شود؛ روایتِ احمد مسجدجامعی، از خاطرات کودکی‌اش در محله‌های قدیمی تهران و در روزهای محرم. روایت دوم با نام میعاد مقدس مواجهه‌ی بلقیس سلیمانی در دوران کودکی با بازخوانی و بازنماییِ واقعه‌ی بزرگ عاشورا است.

در روایت بعدی سوگل مهاجری در اپیدمی خاطرات دوران تحصیلش را در دانشگاه پزشکی در آمریکا روایت می‌کند. احسان رضایی در هزار و هفت شب از تجربه‌ی پر تعداد بودن هم‌نام‌هایش می‌گوید. روایت پنجم با عنوان فرجام کتاب‌خانه تورگنیف از نینا بربروا، روایت‌ تلاش‌های اوست برای حفظ کتاب‌خانه‌ی روسی تورگنیف. مرئی روایت اَن بیتی است از لحظه‌ی کشف شهرتش، وقتی برای اولین‌بار می‌فهمد آدم‌ها او را می‌شناسند و داستان‌هایش را می‌خوانند. آخرین مطلب این بخش با عنوان دندان‌پزشکان بدون مرز نوشته‌ای است از دیوید سدریس که با نگاهی طنازانه جنبه‌هایی از رابطه‌اش با پزشک‌ها و دندان‌پزشک‌ها را روایت می‌کند.

بخش داستان شماره‌ی آبان هفت داستان دارد. مارتا نوشته‌ی زنده‌یاد احمد بیگدلی، تخت دونفره نوشته‌ی فریده فرجام، روباه شنی نوشته‌ی محمد کشاورز، زینت و مک لوهان نوشته‌ی احسان عبدی‌پور، خوار-گیاه-خامی نوشته‌ی فروغ کشاورز، رستگاری نوشته‌ی جان گاردنر و معرف نوشته‌ی جوزف اونیل.

روایت‌های داستانی این شماره همه به ماه محرم اختصاص دارند. رویای محتشم روایتی از سروده شدن ترکیب‌بند محتشم کاشانی است. یک صبح تا غروب روایت شهادت مسلم‌بن‌عقیل است در شهر کوفه که راوی‌ آن را با استفاده از منابع متعدد تاریخی بیان می‌کند. آخرین مطلب این بخش با عنوان فتاده به هامون روایت پیدا کردن مزار حضرت فاطمه دختر امام حسین (ع) در شام است.

آغازگر روایت‌های مستند این شماره بسا سوار که آن‌جا پیاده خواهد شد روایت محسن‌حسام مظاهری است از سه روز پیاده‌روی از نجف تا کربلا. روایت تصویری این شماره عکس‌های مهدی قاسمی است از زندگی در همسایگی یک فرودگاه. آخرین مطلب این بخش، عضویت شما لغو شد خاطرات یک سردبیر محتوای دیجیتال است.

در بخش درباره‌ داستان این شماره جاناتان فرنزن در مطلبی با عنوان از خود نوشتن از پیوندهای میان زندگی نویسنده و داستان‌هایش می‌گوید و در مطلب بعدی نور انداختن روی زندگی برشی از مصاحبه‌ی جان گاردنر با فصل‌نامه‌ی پاریس ری‌ویو پیرامون داستان‌نویسی‌اش را می‌خوانیم. اتان کوئن در داستان‌های واقعی به این سوال پاسخ می‌دهد: داستان‌ها چگونه از زندگی واقعی فاصله می‌گیرند؟ آخرین مطلب این بخش در مرز ملال و جنون قسمت پنجم از سرفصل آموزشیِ دنباله‌داری با عنوان کارگاه رمان است، که محمدحسن شهسواری در آن تجربیات خود را از نوشتن رمان و تدریس آن در کارگاه‌های متعدد با مخاطبان علاقمند به نویسندگی در میان می‌گذارد.

در بخش پایان خوش علاوه بر داستان‌های دیدنیِ کامبیز درم‌بخش و مسابقه داستان یک‌خطی سه مطلب دنباله‌دار هستند که اولین قسمت‌شان در شماره‌ی تیرماه چاپ شده بودند. طعم کوبیده واقعی قسمت پنجم چهارپایه نوشته‌ی زهرا درمان، قدم نورسیده مبارک از ارما بومبکِ طنزپرداز با ترجمه‌ی احسان لطفی و نظر همه محترم است گزیده‌ای است از نامه‌های کورت وُنه‌گات نویسنده که بیش از شصت سال پیش نوشته شده‌اند و از دریچه‌ی نثر و نگاه طنازانه‌ی او، دوره‌ها و جنبه‌های مختلف زندگی‌اش را مرور می‌کنند.

شماره‌ی آبان‌ماه ماهنامه‌ی داستان همشهری در 260 صفحه و با قیمت 6000 تومان در تهران و شهرستان‌ها منتشر شده است.

کد خبر 275920

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha