رضا کربلایی: آب و برق گران می‌شود؟ وزارت نیرو پیشنهاد افزایش قیمت را روی میز هیأت وزیران گذاشته اما اعضای کابینه هنوز برای روشن کردن تکلیف قیمت آب و برق تصمیمی نگرفته‌اند؛ پیشنهادی که درصورت تصویب نخستین اثر آن در بودجه سال آینده نمایان خواهد شد؛ بودجه‌ای که ۴۰روز دیگر قرار است به مجلس ارسال شود.

آب

وزارت نيرو براي رفع چالش عدم‌تعادل بين قيمت تمام‌شده و قيمت دريافتي از مصرف‌كنندگان آب و برق اصرار دارد كه قيمت بايد افزايش يابد اما ترديد دولت در روشن كردن سرنوشت قيمت آب و برق نشان مي‌دهد كه اولويت اصلاح الگوي مصرف است و سؤالي كه مردم در جست‌وجوي پاسخ آن هستند، ميانگين قيمت تمام‌شده آب و برق در ايران چند ريال است؟

ديروز وزير نيرو در حاشيه همايش مديران ارشد صنعت آب و برق كشور در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به فاصله قيمت تمام‌شده و پولي كه از محل فروش آب و برق دريافت مي‌شود صنعت آب و برق دچار مشكل است و به همين دليل خواهان افزايش قيمت در سال آينده هستيم. چيت‌چيان تأكيد كرد: پيشنهاد وزارت نيرو به تنهايي شرط نيست زيرا نظر دولت مهم است چرا كه اين امر نياز به مصوبه دولت دارد.

  • افزايش قيمت هنوز قطعي نشده

اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور هم در حاشيه همايش تصريح كرد: در بخش مصرف آب در بخش‌ شرب بايد به‌صورت جدي به مديريت مصرف ورود كنيم كه در اين زمينه اختيار اعمال محدوديت‌ها براي مشتركان پرمصرف در دست وزارت نيروست اما براي افزايش تعرفه‌ها و جرايم مالي هنوز در دولت چيزي به تصويب نرسيده است. او با اشاره به تنگناهاي اقتصادي صنعت برق و آب اعلام كرد: هر مترمكعب آب كه قيمت تمام‌شده توليد آن حدود 1000تومان است، اما در شهرها 300تومان و در روستاها 100تومان از مردم دريافت مي‌شود. به‌گفته وي، توليد هر كيلووات ساعت برق نيز 85تومان بدون سوخت هزينه دارد و كل دريافتي وزارت نيرو 494ريال است كه 102ريال نيز بايد بابت سوخت داده شود و 45تومان به‌ازاي هر كيلووات ساعت دچار كمبود هستيم و اين موضوع شركت‌ها را تحت‌تأثير قرار داده است.

  • دولت و مجلس كمك كنند

ستار محمودي، قائم‌مقام وزير نيرو هم گفت: از دولت و مجلس درخواست مي‌كنم تا با كمك به تغيير در نظام تعرفه‌گذاري، وزارت نيرو را در حركت به سمتي كه هزينه‌هاي خود را از روي دوش دولت بردارد، حمايت كنند. به گفته اين مقام مسئول، در يك سال گذشته عدم‌تعادل بين قيمت تمام‌شده و قيمت مصرف‌آب و برق، وزارت نيرو را با چالش تأمين آب و برق و مديريت تقاضا مواجه ساخته است.

  • ارزان‌ترين انرژي جهان براي ايرانيان

روايت ديگر اين است كه دولتي‌ها مي‌گويند ايرانيان در مقياس جهاني ارزان‌ترين برق جهان را مصرف مي‌كنند به‌گونه‌اي كه قيمت هركيلو وات ساعت برق در كشورهاي مختلف جهان 11تا 17سنت معادل 330تا 510 تومان است. وزير نيرو اظهار مي‌دارد كه در برخي كشورها همچون عربستان و ونزوئلا كه يارانه به برق تعلق مي‌گيرد، نرخ فروش 3سنت است، درحالي‌كه در ايران قيمت برق 1.3سنت است. او با بيان اينكه قيمت تمام‌شده توليد انتقال برق 68تومان يا به‌عبارت ديگر 3/2سنت مي‌شود، بيان كرد: از اين‌رو نرخ فروش برق در ايران ارزان‌ترين قيمت است.

  • گزينه‌هاي افزايش قيمت آب در دولت

پيش از اين، مديركل دفتر بررسي‌هاي اقتصادي و خدمات مشتركان آبفاي كشور گفته بود: هم‌اكنون قيمت تمام‌شده آب هزارتومان است درحالي‌كه از مشتركان ۳۵۰ تومان دريافت مي‌شود و با اين تعرفه، مشتركان خانگي در زمان حاضر ۳۰ تا ۳۵ درصد قيمت تمام‌شده را پرداخت مي‌كنند. معصومه آذرگون، تأكيد كرد: پيشنهادهايي از طرف وزارت نيرو و آبفا ارائه شده كه تعرفه اين مشتركان با مشتركاني كه زيرالگوي مصرف هستند، متفاوت باشد و به‌ ازاي مصرف بالاي ۲۰مترمكعب تعرفه بالاتري را پرداخت كنند.

وي با بيان اينكه به استناد ماده ۳ قانون هدفمندي يارانه‌ها بايد تا پايان سال ۹۴ تعرفه آب به قيمت تمام‌شده نزديك مي‌شد، گفت: گزينه‌هاي افزايش تعرفه به دولت ارائه شده ضمن آنكه در بهمن‌‌ماه ۹۲ با ۲۰ درصد افزايش نرخ به‌صورت يكنواخت موافقت شد، اما پس از آن روند افزايش پلكاني تعرفه ادامه نيافت. به گفته اين مقام مسئول، اگر قرار باشد تا پايان برنامه پنجم به قيمت تمام‌شده برسيم، بايد در 2سال آينده سالانه ۳۵۰ تومان به قيمت آب افزوده شود؛ اين يعني افزايش ۱۰۰درصدي تعرفه در هر سال و اين امر بسيار مشكل است.

  • مصرف آب در ايران و جهان

بررسي جديدترين تحقيقات صورت گرفته در زمينه ميزان سرانه مصرف آب هر نفر در كشورهاي مختلف نشان مي‌دهد كه ايران با وجود محدوديت منابع آبي با ۱۹۰ ليتر مصرف آب شرب خانگي در روز يكي از بيشترين مصارف را در بين كشورهاي مختلف دارد. متوسط مصرف آب خانگي در دنيا براي هر نفر در روز ۱۵۰ ليتر است. به گزارش مهر، اين وضعيت در تهران براي هرشهروند ۲۲۰ تا ۲۷۶ ليتر برآورد شده و در بحران اخير آبي تهران به گفته مقامات آب و فاضلاب اين استان، به ۴۰۰ ليتر در روز نيز رسيده بود. طبق برآوردها هرتهراني در روز ۸۳ ليتر آب براي حمام و ۵۰ ليتر نيز براي دستشويي استفاده مي‌كند. همچنين ۷۷ ليتر براي ظرفشويي و ۲۲ ليتر نيز براي روشويي استفاده مي‌شود.

  • چرخه نادرست مصرف برق

از كل مصرف برق در 5كشور منتخب، ايرانيان بالاي 30درصد از برق را در بخش خانگي و 13درصد در بخش كشاورزي مصرف مي‌كنند، حال آنكه متوسط مصرف برق خانگي در كشورهايي چون تركيه، آلمان، ژاپن و برزيل بين 23تا 28درصد است و مصرف برق در بخش كشاورزي اين كشورها زير 5 درصد است و آنها الگوي مصرف را به‌گونه‌اي تنظيم كرده‌اند كه عمده برق در بخش صنعت مصرف مي‌شود. حال بايد منتظر شد و ديد كه دولت براي اصلاح الگوي مصرف به سمت افزايش قيمت‌ها مي رود.

کد خبر 275913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha