سید محمد فخار: دوازدهمین نمایشگاه فرهنگی «عطر سیب» که از ۲۵ مهر در محل بوستان ولایت آغاز به‌کار کرده، در طول هفته اخیر با نمایندگانی از ۲۶۰۰ هیئت و حسینیه مواجه شده است.

عطر سیب

همچنين در طول 6روز برگزاري اين نمايشگاه تا پايان روز سه‌شنبه بيش از 10هزار نفر از بخش‌هاي مختلف آن بازديد كرده‌اند. عبادالله رمضاني، مديركل فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران در گفت‌وگو با همشهري روند استقبال از نمايشگاه را عالي توصيف كرد. اين نمايشگاه كه تا روز شنبه سوم آبان ادامه دارد، در 12هزار مترمربع و 72غرفه كار تجهيز هيئت‌هاي مذهبي، مساجد، حسينيه‌ها، هيئت‌هاي دانشجويي و دانش‌آموزي شهر تهران را برعهده دارد. سال گذشته نمايشگاه عطر سيب در بوستان ولايت با استقبال حدود 18هزار نفر در 10 روز برپايي مواجه شده بود.

به گزارش همشهري، نمايشگاه دوازدهم براساس سياست‌هاي تعيين شده در 2بخش مخاطبان خود را جذب كرده است. بخش نخست شامل مساجد، هيئت‌ها، تكايا و كانون‌هاي مذهبي است كه اين مجموعه‌ها هديه شهرداري براي تجهيز مراسم عزاداري سيدالشهدا(ع) را دريافت كرده و از غرفه‌ها خريد مي‌كنند. در بخش دوم نيز كه شامل بخش فرهنگي مي‌شود، بازديد‌كنندگان كه بيشتر شامل مردم مي‌شود، از نمايشگاه‌هاي فرهنگي مختلف عطر سيب بازديد مي‌كنند.

در اين بخش نمايشگاه خاص عاشورا و فضاهاي مجازي، نمايشگاه راهيان كربلا و نمايشگاه «واجب‌هاي فراموش‌شده» برپا شده است و برنامه‌هاي متعددي براي بازديدكنندگان برگزار مي‌كنند. به گفته رمضاني، شهرداري تهران توفيق دارد با مجموعه‌هاي مردمي براي تجهيز مراسم عزاداري محرم همراه شود و در اين بخش ارقامي براي كمك به برگزاري هيئت‌ها درنظر گرفته شده است. بر اين مبنا مساجد 400هزار تومان، هيئت‌هاي دانشجويي 400هزار تومان، هيئت‌هاي دانش‌آموزي 400هزار تومان، هيئت‌هاي مستمر 35 هزار و هيئت‌هاي موردي 300هزار تومان كارت خريد از نمايشگاه عطر سيب با حضور در نمايشگاه دريافت مي‌كنند.

آنگونه كه رمضاني گفته، علاوه بر كمك‌هاي نقدي، محصولات و بسته‌هاي فرهنگي نيز در حد توان به آنان هديه مي‌شود. بيرق‌هايي با نام ساقي كربلا و بيرق حضرت قاسم(ع) براي هيئت‌هاي جوانان درنظرگرفته شده است. همچنين معاونت خدمات شهري در قالب اين نمايشگاه، سطل‌هاي جمع‌آوري پسماند را به هيئت‌ها رايگان هديه مي‌دهد.

  • افزايش 20درصدي اعتبار هيئت‌ها

در نمايشگاه امسال عطر سيب تلاش شده است كه علاوه بر در اختيار گذاشتن اقلام پخت‌وپز ويژه هيئت‌ها، به بعد فرهنگي نيز توجه شود. بنابراين علاوه بر تأمين نيازهاي طبيعي هيئت‌ها، رويكرد فرهنگي نيز اتخاذ شده است؛ به‌گونه‌اي كه نيازهاي فرهنگي هيئت‌ها اعم از كتب و مقاتل معتبر، كتاب‌هاي بصيرت حسيني، عبرت‌هاي عاشورا و بخش ويژه امر به معروف و نهي از منكر در اين نمايشگاه ايجاد شده‌است. اين نمايشگاه در 9سالن برپا شده و 50صنف با اولويت توليد‌كنندگان برتر در اين نمايشگاه به ارائه محصولات خود مي‌پردازند و بهترين محصولات غذايي را در اين غرفه‌ها عرضه مي‌كنند.

همچنين 12هزار قلم كالاي مورد نياز هيئت‌ها و مردم در ‌ماه محرم در اين نمايشگاه عرضه مي‌شود. پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد كه استقبال مردم از اين نمايشگاه چند برابر ساليان قبل باشد. با افزايش 20درصدي اعتبار هيئت‌ها و به‌دليل عرضه مستقيم اقلام خوراكي پيش‌بيني مي‌شود 21هزار هيئت و تكيه اعم از دانش‌آموزي، محلات و دانشجويي از اين نمايشگاه استفاده كنند.

  • حمايت مالي از تعزيه

همزمان با آغاز ايام محرم‌الحرام بنياد علمي فرهنگي تعزيه و همايش‌هاي آييني اقدام به اجراي طرح حمايت مالي از هيئت‌هاي عزاداري تعزيه در سطح شهر تهران كرده است. به گفته حسن محمدباقر، مديرعامل بنياد علمي فرهنگي تعزيه، اين بنياد در جهت ترغيب گروه‌ها كه به دور از خرافات به اجراي صحيح شبيه‌خواني مي‌پردازند 60بن كالا به مبلغ 2ميليون ريال ارائه كرده است. گروه‌هاي تعزيه‌اي مي‌توانند با شماره 55144455 تماس بگيرند.

کد خبر 275670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha