پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: احیانا اگر شما در کوچه و خیابان یا هر جای دیگری بچه‌هایی را دیدید که از فرط خوشحالی کلاهشان را ۱۰ متر بالا انداخته‌اند و برای پایان گرفتن تعطیلات و بازگشت دوباره به مدرسه جشن گرفته‌اند، شک نکنید که آن بچه‌ها در مدرسه جادوگری "هاگوارتز" درس می‌خوانند.

سومین قسمت هری‌پاتر مضمونی شبیه این دارد و در واقع در فیلم "هری پاتر و زندانی آزکابان " شروع ماجرا نیز همین‌گونه است. اگر شما متن رمانهای هری پاتر "جی کی رولینگ" را نخوانده باشید، احتمالا از دیدن قسمتهای اول تا سوم هری پاتر بيشتر لذت برده‌اید.

اما اگر قبل از تماشای فیلم کتابهای هری پاتر را خوانده باشید و با تمام کاراکترها و داستان های فرعی و ماجراهای گوشه و کنار کتاب آشنا باشید، قدر مسلم در حین تماشای فیلم های هری پاتر کلی عصبانی شده‌اید.

از بس که استیون کلاوز سناریست فیلمهای هری پاتر، در برگرداندن متنهای اصلی کتاب به فیلمنامه مغشوش عمل کرده و در نهایت سناریوهایی پر از پرت و پلا تحویل داده است.

استیون کلاوز سناریست همیشگی و مادام العمر هری پاتر همواره ادعا کرده که در تمامی قسمتها آنچه در درجه اول اهمیت برایش قرار داشته ، وفاداری به متن اصلی کتاب بوده است. ولی آنچه رخ داده این است که کلاوز از میان چند کاراکتر فرعی 2یا 3شخصیت را نگه داشته و بقیه را کنار گذاشته است.

سپس همین کاراکترهای فرعی باقیمانده را با سلیقه خود رنگ و لعاب داده یا احیانا در مواردی کمرنگ کرده است. این کاستی خیلی به چشم تماشاگر می‌آید. برای همین نوع رابطه و تعامل برخی کاراکترها با هری پاتر سردرگم شده است.

هری پاتر و زندانی آزکابان ساخته آلفونسو کوران ۲۰۰۴

همچنین در قسمت اول به دلیل استفاده کلاوز از این تکنیک من درآوری کاراکترها آنچنان که باید و شاید معرفی نمی‌شوند؛ در حالی که باشناسایی هر چه پرمعناتر کاراکترها و کنش بین آنها از سوی تماشاگران است که در قسمتهای بعدی تماشاگر می‌تواند ماجراها را پیگیری کند.

تا 3 نشه خرابکاری‌ها رو نمی‌شه!

کریس کلبوس از کارگردانی پروژه قسمت سوم کنار می‌کشد و ریچارد هریس بازيگر نقش دامبلدور نیز به آن دنیا می‌رود. اتفاقاتی که به هر حال کاستی محسوب می‌شوند.

به جای این دو آلفونسوکوران در مقام کارگردان و مایکل گامبون در نقش دامبلدور قرار می‌گیرند و هر دو نیز بد کار نمی کنند. اما امان از این فیلمنامه استیون کلاوز.

دیوانه ساز جت می شود

تفاوت‌های عجیب و غریب و ناآشنایی درباره کاراکترها در قسمت سوم به چشم می آید. شدت این تفاوت ها با قسمتهای اول و دوم عمدی است ، که احتمال می رود با نگارش کتابهای دیگر هری پاتر به ازای هر فیلم که از کتابهای جدید و قسمتهای تازه تر ساخته می‌شود، تفاوت ها نیز بنیادین شود.

آنچه به عنوان تفاوت‌ها می تواند قابل ذکر باشد:

الف. مالفوی و دار و دسته او را به خاطر بیاورید: در قسمت سوم جز 3 صحنه کوتاه و غیراصلی ، از مالفوی و اطرافیانش خبری نیست.

ب. دیوانه سازها: محال است این موجودات را فعلا از یاد ببرید. موجوداتی پست فطرت و کله خراب و مجهز به سلاحی کشنده هستند و روبه رویی با آن سلاح یعنی نابودی.

این سلاح را یکی از دیوانه سازان نصیب «سیریوس بلک » می‌کند و در انتهای قسمت سوم فیلم باعث می‌شود او بمیرد، هر چند با احترامات عجیب و غریب هری ، پدرخوانده اش سیریوس بلک عمر دوباره می‌یابد. (صحنه‌های آخرین فیلم را در ذهنتان مرور کنید.) این از توضیح اقدامات شیطانی دیوانه سازها، اما عمده تفاوت دیوانه سازها و آنچه از این موجودات می‌بینیم ، تفاوت‌های عمده و فاحشی با قسمتهای اول و دوم دارد.

دیوانه سازها اصولا نمی توانند با سرعت زیاد حرکت کنند، آن هم در حالی که فقط توانایی دارند حداکثر 10یا 15سانتی متر از زمین فاصله داشته باشند، اما در قسمت سوم دیوانه سازها با حرکتهای سریع و انفجاری در دل آسمان می چرخند و به تعقیب هری می پردازند.

ج.سنگ‌پاهای غیب شده: اگر منصفانه قضاوت کنیم ، تریلوژی هری پاتر البته تا اینجای کار (چون خانم جی کی رولینگ تازه قصد دارد سال آینده قسمت ششم رمان را روانه بازار کند) تولیدات خوش ساختی بوده اند، اما شلوغی و نابسامانی قسمت سوم ، دیگر در اواسط کار توی ذوق تماشاگر می زند.روندی که در قسمتهای اول و دوم به چشم نمی آمد.

بازی بچه جادوگرها با پیرمردهای جادوگر

مايكل گامبون در این فیلم به جای ریچارد هریس نقش استاد دامبلدور را بازی کرده و طبق معمول یک بازی تمیز و بی نقص را ارائه داده است.

ضمن این که تقابل بین پدر خوانده و پسر یعنی رفتار و خلق و خوی این دو با یکدیگر بسیار خوب از کار درآمده و در اینجا سهم دانیل رادکلیف را شاید بتوان همپای گری اولدمن دانست.

از این منظر که به هر حال رادکلیف در 2فیلم قبلی ریچارد هریس را به عنوان استاد دامبلدور پیش رو داشت و احتمالا نسبت به خصوصیات بازیگری او عادت داشت و در این قسمت باید رودرروی بازیگری دیگر قرار می گرفت. پروفسورلوپین عوضی نیز در مواجهه با هری عالی کار می‌کند و دست بر قضا چه نقش پررنگی در قسمت سوم دارد.

این را هم باید در نظر بگیریم که در هری پاتر و زندانی آزکابان آنچه محور است کاراکترهای هری ، لوپین و دامبلدور هستند، هر چند لوپین در این قسمت بیشتر از دیگران به چشم می‌آید.

شانس یک کارگردان

آلفونسو کوران ، کارگردان قسمت سوم در هدایت بازیگران نوجوان مشکلی ندارد. ضمن این که آنان نیز به دلیل سابقه 2فیلم قبلی بر کارشان شدیدا مسلط شده بودند. کوران این شانس را نیز داشته که بازیگران بزرگسال نیز از بهترین های دنیای بازیگری به حساب بیایند.

هری پاتر و زندانی آزکابان ساخته آلفونسو کوران ۲۰۰۴

کد خبر 275418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha