مهدی آزادواری*: در یک تقسیم بندی کلی می‌توان منابع درآمدی شهرداری‌ها را به ۲گروه منابع درآمدی داخلی و منابع درآمدی خارجی تقسیم‌بندی کرد.

بورس

درآمدهاي حاصل از عوارض نوسازي، عوارض نقل و انتقال املاك و عوارض اتومبيل، درآمد حاصل از فروش خدمات و جريمه‌ها بخشي از عناوين منابع درآمدي داخلي است و منابع درآمدي خارجي شهرداري‌ها شامل كمك‌هاي بلاعوض دولت و استقراض است كه خارج از سازمان‌هاي شهرداري دريافت مي‌شود.

تجربه نشان داده است كه در كشورهاي صنعتي توسعه‌يافته با سيستم بانكي پيشرفته و بازار سرمايه با تكنولوژي بالا مانند آمريكا و اتحاديه اروپا هم تأمين منابع مالي مورد نياز شهرداري‌ها از طريق سيستم بانك و استقراض غيرمستقيم از مردم (پس‌اندازهاي مردم در بانك‌ها) مرسوم نيست. درصورتي كه شهرداري‌ها به‌دليل اعتبار بالايي كه نزد جامعه دارند منابع مالي مورد نياز خود را براي پروژه‌هاي مختلف سرمايه‌گذاري خود از طريق انتشار اوراق بدهي شهري تأمين مي‌كنند.

يكي ديگر از فرصت‌هاي مدرن مالي كه در دنياي بازارهاي مالي پيشرفته به وفور و به‌صورت كارآمد توسط شهرداري‌ها و دولت‌هاي محلي براي تأمين منابع مالي كارآمد مورد استفاده قرار مي‌گيرد، تاسيس صندوق‌هاي مشترك سرمايه‌گذاري و صندوق زمين و ساختمان است.

شهرداري‌ها علاوه بر تاسيس بانك‌هاي خصوصي براي فراهم نمودن سازوكارهاي مناسب استقراض از سيستم بازار پول مي‌توانند صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري متعدد و متنوعي با توجه به تنوع ميدان‌هاي درآمدهاي داخلي سازمان‌هاي خود تاسيس ‌كنند. در ايران صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت و متغير چند سالي است كه گسترش قابل توجهي يافته است و شهرداري‌هاي كلانشهرهاي كشور مي‌توانند از اين نهادهاي مالي به سهولت بهره ببرند.

*مشاور صندوق ذخيره كاركنان شهرداري تهران

کد خبر 275078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha