چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۹
۰ نفر

لیلا خاکسار: 280 مسجد تهران پذیرای بیش از60 هزار نفر معتکف در روزهای 13 تا 15 ماه رجب خواهند بود.

اعتکاف، توقفى ناآگاهانه در مسجد نیست. صرف درنگ و مکث و «حبس خویشتن» در مسجد، بدون عشق به عبادت و قصد قربت نیست.

اعتکاف، لمیدن، خوابیدن و چرت زدن و احیاناً وقت‌گذرانى بیکاران و گردهمایى تفریحى سیاحتى در مساجد بزرگ شهر نیست.

در اعتکاف کسانى که کار دارند و زیاد هم کار دارند و غرق دنیاى اقتصاد، سیاست، هنر، مطبوعات و غیره هستند، باید از تولید، توزیع، طرح و برنامه‏هاى اقتصادى، سیاسى، فرهنگى، نظامى و کار و زندگى فاصله بگیرند و به هماهنگى کار و تلاش و فعالیت‌ها، با رضاى خدا و وظیفه مکتبى بیندیشند و تنظیم فکر و اندیشه و عمل، با معیارهاى الهى را تمرین کنند.

حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد معاون سازمان تبلیغات اسلامی می گوید: مراسم اعتکاف یکی از سنت‌های حسنه‌ای است که دین مبین اسلام بر آن تأکید بسیاری دارد.

اسلام، فکر جدایى از زندگى دنیا و گوشه‌نشینى و کناره‌گیرى از مردم و به تعبیر دیگر رهبانیت را باطل و ناپسند اعلام کرد، اما اعتکاف را به عنوان فرصتى براى بازگشت‏ به خویش و خداى خویش قرار داد، تا کسانى که از هیاهو و جنجال‌هاى زندگى مادى خسته مى‏شوند، بتوانند چند صباحى با خداى خود خلوت کنند و جان و روح خود را با خالق هستى ارتباط دهند.

اعتکاف شرایطی را فراهم می‌کند تا انسان‌ها با توشه معنوى و اعتقادى راسخ و ایمان و امیدى بیشتر، به زندگى خود ادامه داده، خود را براى صحنه‏هاى خطر و جهاد در راه خدا آماده سازند، همیشه با یاد خدا تلاش کنند، خود را در محضر پروردگار ببینند، از نافرمانى او بپرهیزند و به سوى سعادت دنیا و آخرت گام بردارند.

وی همچنین گفت: در مراسم امسال علاوه بر ارائه تسهیلات و توزیع کتاب و نشریه میان معتکفین، مراسم خاص و مسابقات فرهنگی نیز برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اعتکاف زمان خاصی ندارد و در هر روزی که بتوان روزه گرفت می‌توان معتکف شد، افزود: زمان اعتکاف حداقل 3 روز است، کمتر از آن امکان ندارد و بیشتر از آن مانعی ندارد. در واقع اعتکاف، عمل مستحبی است که طی نذر، تعهد، قسم و عهد واجب می‌شود و در روزهای خاص به صورت عمومی و یا خصوصی برگزار می‌شود. در دو روز اول اعتکاف، معتکف می‌تواند از حالت اعتکاف خارج شود، اما همین که وارد روز سوم شد، تداوم اعتکاف واجب می‌شود و امکان خروج از آن وجود ندارد.

معاون سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه اعتکاف فرصتی برای تزکیه و تهذیب نفس بوده که همه جلوه‌های عبادت اعم از روزه، شب زنده‌داری، خواندن قرآن و دعا در این مراسم وجود دارد، تصریح کرد: در این ایام انسان خود ساخته می‌شود و هر جامعه و محیطی را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین در روایات و احادیث مختلف بر روزه ماه رجب و فضیلت و جایگاه آن تأکید بسیاری شده است، به گونه‌ای که در روایات آمده مسلمانان 3 روز در ماه رجب (13، 14، 15 رجب) که ایام‌البیض نامیده می‌شود، روزه بگیرند که خداوند بین آنها و آتش جهنم فاصله‌ای به اندازه زمین و آسمان ایجاد می‌کند.

کار براى امت و تأمین حوائج نیازمندان، تشییع پیکر شهیدان و مؤمنان، عیادت بیماران و هر کارى که در آن، خود مطرح نیست و انگیزه الهى دارد، با اعتکاف سازگار است و حتى در برخى احادیث قضاى حوائج مؤمنان از اعتکاف برتر شناخته شده است.

اعتکاف، بیرون رفتن از خانه خویش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است.

عبادتى مستحبى و تقرب‌جویانه و داوطلبانه است که روزه روز سوم آن رنگ وجوب مى‏گیرد.

اعتکاف، گریز از لذت‌گرایى و هرگونه التذاذ جنسى و مهار حس خودمحورى و برترى‌جویى و بازگشت از قبله دنیاگرایان به سمت و سوى قلب و قبله هستى است. خودسازى، محاسبه نفس، توبه و نیایش، نماز و تلاوت قرآن و استمداد از آستان قدس ربوبى از دیگر برکات‏ اعتکاف است.

حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران رویکرد مردم معنویت بوده و روند اعتکاف در تهران نسبت به سنوات گذشته رو به رشد بوده است، یاد آور شد: در سال 81 در تهران تقریبا 9هزار معتکف داشتیم که در سال 85 به 49 هزار نفر رسید و پیش‌بینی می‌شود که امسال این تعداد به بیش از 60 هزار نفر برسد.

سال گذشته 60 درصد شرکت‌کنندگان خانم، 40درصد آقا، 70 درصد جوان و 30 درصد میانسال و مسن  و از نظر تحصیلات در سطح عالی و یا در حال تحصیل بودند که احتمالاً روند امسال نیز مانند سال گذشته خواهد بود.

وی افزود: در سال گذشته 204 مسجد مراسم اعتکاف برگزار کرد و امسال در 280 مسجد این مراسم برگزار می‌شود که 53 مسجد در تهران ویژه آقایان، 62 مسجد ویژه خانم‌ها و 165 مسجد مشترک خواهد بود. پیش‌بینی شده است 50 هزار جلد کتاب، مجله و نشریه پیرامون مراسم اعتکاف، چگونگی، فضیلت‌ها و دعاهای آن میان معتکفین توزیع شود.

معاون سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه به مناسبت ولادت حضرت علی(ع) در روز 13 رجب (اولین روز اعتکاف) و وفات حضرت زینب(س) در روز 15 رجب (سومین روز اعتکاف) مراسم خاصی در نظر گرفته شده است، گفت: 600 مبلغ و روحانی در مراسم اعتکاف امسال در تهران سخنرانی می‌کنند.

برگزاری مسابقات فرهنگی در مساجد، همچنین ارائه کتاب‌های مختلف در کتابخانه‌های مساجد به منظور استفاده معتکفین از فرصت مطالعه، تفکر و تأمل در راستای ارتقای معرفت دینی آنها از دیگر برنامه‌های سازمان است.

حجت الاسلام سید جلال حسینی رئیس اداره تبلیغات و مناسبت‌های آستان قدس رضوی نیز تعداد ثبت‌نام‌کنندگان مراسم اعتکاف امسال در حرم مطهر رضوی را 25 هزار نفر عنوان کرد و گفت: این افراد از یک ماه قبل از طریق 20 مسجد در سطح شهر مشهد و به وسیله سایت اینترنتی برای علاقمندان در دیگر نقاط کشور ثبت نام شده‌اند.

وی افزود: به دلیل محدودیت مسجد گوهرشاد از این تعداد 5هزار نفر قرعه‌کشی شده‌اند و اسامی آنها از طریق روزنامه قدس اعلام شد و نهایتاً برای حدود 5هزار نفر کارت اعتکاف صادر شد.

رئیس اداره تبلیغات و مناسبت‌های آستان قدس رضوی همچنین گفت: در طول این روزها برنامه‌های ویژه‌ای برای معتکفین در نظر گرفته شده است؛ این برنامه‌ها شامل سخنرانی و بیان معارف دینی با حضور اساتید برجسته و امام جمعه، پاسخگویی به مسائل شرعی و دینی، برگزاری مراسم مداحی و زیارت و عزاداری وفات حضرت زینب(س) توسط مداحان برجسته کشور خواهد بود.

حسینی همچنین گفت: مابقی افرادی که برای این مراسم ثبت نام کرده بودند می‌توانند در مساجد برگزارکننده مراسم در شهر مشهد شرکت نمایند.

کد خبر 27483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز