سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۶
۰ نفر

کامیار عبدی*: مردم با موزه‌ها قهرند. پارک و سینما می‌روند، به تماشای تئاتر می‌نشینند، مکان‌های بازی و تفریح را ترجیح می‌دهند، اما به بازدید موزه‌ها که کم هزینه‌تر و آموزنده‌تر است، نمی‌روند.

موزه

در همين شهر تهران بسياري از شهروندان نمي‌دانند محل موزه ملي ايران كجاست؟ و اين موزه چه كاربردي دارد؟ به هر موزه‌اي كه برويد يا خالي از بازديد‌كننده است، يا به جاي بازديد‌كنندگان ايراني، بيشتر گردشگران خارجي به آن مراجعه كرده‌اند.در اين شرايط است كه موزه ملي ايران در گام بزرگ خود با برگزاري يك نمايشگاه با طراحي و تنظيم مناسب، دست آشتي به سوي مردم دراز كرده و به ترويج فرهنگ بازديد از موزه‌ها در جامعه پرداخته است. نمايشگاهي كه هم جنبه آموزشي دارد و هم مي‌توان نگاه پژوهشي به آن داشت. 200هزار سال همبودي انسان و جانوران در ايران زمين حتي قابليت جذب طيف گسترده‌اي از شهروندان براي بازديد از موزه ملي ايران را داشته است.

نمايشگاهي با عنوان «نشانه‌هايي از 200 هزار سال همبودي انسان و جانوران در ايران زمين» در موزه ملي ايران برپا شده كه هر روز هفته به جز روزهاي دوشنبه از 9صبح تا 6بعدازظهر و به‌صورت رايگان پذيراي بازديدكنندگان است. موزه ملي ايران با برپايي اين نمايشگاه امكان همكاري با مدارس و دانشگاه‌ها را نيز برقرار كرده است تا دانش‌آموزان و دانشجويان با ارزش‌هاي تعاملات انساني با گونه‌هاي جانوري و زيست‌محيطي ايران در دوره‌هاي تاريخي آشنا شوند.

200هزار سال همبودي انسان و جانوران در نمايشگاهي كه قرار بود به‌مدت يك‌ماه تا هشتم مهرماه در موزه ملي ايران برپا باشد، آنچنان با استقبال مواجه شد كه برپايي آن تا پايان مهر تمديد شد. هم‌اكنون نيز احتمال تمديد اين نمايشگاه تا پايان آبان‌ماه وجود دارد.

براساس ارزيابي‌ها، نمايشگاه نشانه‌هايي از 200هزار سال همبودي انسان و جانوران در ايران زمين در قياس با نمايشگاه‌هاي پيشين موزه ملي ايران مزاياي متعدد داشته است. اين نمايشگاه، پويا و به اذعان بازديدكنندگان توانسته است با طيف مختلف بازديدكننده از موزه ملي ايران در سنين مختلف و با تحصيلات گوناگون ارتباط برقرار كند. بازديدكنندگان نيز در پروسه بازديد خود از اين نمايشگاه متفاوت كه با همكاري سازمان محيط‌زيست برگزار شده، با پوشش جانوري كنوني و باستاني ايران آشنا شده و با قرار دادن جانوران در بستر باستان شناختي‌شان با مسير همبودي يا همزيستي انسان و جانوران طي 200 هزار سال گذشته در ايران آگاهي يافته‌اند.

نمايشگاه 200هزار سال همبودي انسان و جانوران از زواياي مختلف آموزنده است. بازديدكنندگان در اين نمايشگاه با رشته‌هاي تخصصي مانند باستان جانورشناسي، ديرين جانورشناسي، تاريخ هنر، باستان‌شناسي و شاخه‌هاي تخصصي آن و تاريخ هنر آشنا شده و نتيجه كار اين رشته‌ها در معرض ديد عموم قرار گرفته است.

در جامعه ايراني چند تن مي‌دانند كه 200 هزار سال پيش در گيلان خرس علفخوار و غارنشين زندگي مي‌كرد كه نسل آن اكنون منقرض شده است؟ چند تن مي‌دانند كه انسان 200 هزار سال پيش در ايران خرس علفخوار را شكار و از گوشت آن تغذيه مي‌كرد؟ چه تعداد از جامعه ايران مي‌دانند كه حدود 25هزار سال پيش در حوالي كرمانشاه گونه‌اي از كفتار مي‌زيست كه نسل آن اكنون همچون خرس علفخوار منقرض شده؛ حيواني كه از گوشت انسان تغذيه مي‌كرد.

يك جلوه زيست‌محيطي از نمايشگاه باستان شناختي موزه ملي ايران، تاريخ يوزپلنگ ايراني از هزاران سال پيش تا سده‌هاي اخير را تعريف كرده است، تاريخي كه نشان مي‌دهد اين‌گونه زيبا و فاخر حيات وحش چه جايگاهي در فرهنگ ايرانيان باستان داشته است. بخش ديگر مربوط به شير ايراني است. گونه‌اي كه قرن‌ها در تصوير شير در تاريخ ايران نمود داشت و از نمادهاي رسمي كشور نيز محسوب مي‌شد. نسل شير ايراني بيش از يك قرن است كه منقرض شده و تاريخ زيست اين‌گونه باشكوه از حيات‌وحش ايران در قالب ده‌ها اثر باستاني در نمايشگاه موزه ملي ايران به نمايش گذاشته شده است. وجه تمايز نمايشگاه نشانه‌هايي از 200هزار سال همبودي انسان و جانوران در ايران زمين گشودن پنجره‌اي براي آشنايي ايرانيان با بخشي از طبيعت كشور است و هشدار مي‌دهد كه تنها با حفظ طبيعت است كه مي‌توان به آينده اميد داشت.

*باستان‌شناس

کد خبر 274728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha