همشهری آنلاین: معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه هنوز به راهکاری برای حذف یارانه اقشار پردرآمد نرسیده‌ایم، برهمین اساس دولت به مدت طولانی یارانه‌ای را که دیگران بنا گذاشته‌اند، باید پرداخت کند و چاره‌ای جز آن ندارد، گفت: دولت طرحی را در دست بررسی دارد که بر مبنای آن، قیمت آب در فصول تابستان و پاییز متفاوت از دیگر مقاطع سال باشد.

مهر نوشت: اسحاق جهانگیری در حاشیه مراسم روز ملی صادرات در جمع خبرنگاران در خصوص حذف خانوارهای پردآمد از دریافت یارانه نقدی، گفت: حذف افراد به روشی که دولت در زمان فراخوان برای ثبت نام جدید در مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها انتخاب کرده بود، بهترین روش بود تا افراد علاقه‌مند به حذف از دولت حمایت کرده و به صورت داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند.

معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به پرسش مهر افزود: در روزهای ابتدایی این طرح تا 25 درصد کاهش نام نویسی برای دریافت یارانه نقدی را داشتیم اما در روزهای بعد با مجموعه اتفاقاتی که رخ داد، مجددا افراد برای ثبت نام به سامانه مربوطه مراجعه کردند.

وی تصریح کرد: هم اکنون روشی که برای ارائه یارانه و شناسایی اقشار پردرآمد دولت می تواند اتخاذ کند، آن است که خود افراد یارانه بگیر را طبقه بندی کرده و یارانه آنها را حذف کند در حالی که ممکن است افرادی حذف شده که سطح درآمدی آنها کمتر از باقی ماندگان در لیست دولت باشد و در چنین شرایطی، رسانه ها اولین افرادی هستند که در این رابطه معرکه می‌گیرند.

جهانگیری در پاسخ به سئوال دیگر مهر مبنی بر اینکه با تعریف موجود، دولت در ماه‌های متمادی دریافت یارانه نقدی را ادامه خواهد داد؟ گفت: دغدغه اصلی دولت این است که بتواند به بهترین راهکار برای حذف دریافت یارانه بگیران پردرامد دست یابد و هر وقت به این راهکار برسد و از آن اطمینان لازم داشته باشد که افراد یارانه بگیر حذف شده، سطح درآمدی بالاتری از مشمولان دریافت یارانه دارند، حتما این کار را صورت خواهد داد.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: دولت به مدت طولانی یارانه ای را که دیگران بنا گذاشته اند، باید پرداخت کند و چاره ای جز آن ندارد.

وی در ادامه در خصوص برنامه دولت برای برخورد با مشترکان پرمصرف آب، گفت: کشور به لحاظ آبی همچنان در شرایط سختی قرار دارد و شهرهای بزرگ کشور همچون تهران، اصفهان، شیراز و کرمان از نظر آب در تنگنا قرار دارند و بنابراین، موضوع آب دغدغه جدی است که نیازمند تدبیر دولت است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در بخش کشاورزی و شرب وضعیت مناسبی نداریم و کشور در وضعیت بحرانی قرار گرفته است که نیازمند استفاده از روش های مدرن آبیاری بوده و الگوی کشت نیز تغییر یابد. بدیهی است دولت در این میان باید با مشترکانی که بیش از حد مجاز مصرف می کنند به شدت برخورد نماید.

جهانگیری تصریح کرد: از جمله برنامه هایی که در دستور کار دولت قرار گرفته و هنوز البته به صورت مصوبه درنیامده و نهایی نشده، آن است که آب شربی که برای فصل تابستان و پاییز مصرف می شود، قیمت متفاوتی نسبت به فصول دیگر سال داشته باشد که این طرح در کمیسیون‌های دولت مشغول بررسی است ولی هنوز نهایی نشده است.

وی ادامه داد: راهکار دوم آن است که وزارت نیرو براساس اختیارات خود، آن دسته از مشترکانی را که مصرف آنها بالا بوده و چند برابر حد مجاز مصرف می کنند جریمه کرده یا آب مصرفی آنها را قطع کند.

 

کد خبر 274662

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha