شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

فتانه انفرادی: سرانجام چند روز پس از اعتراض پرستاران به طرح تحول نظام سلامت، وزیر بهداشت به پرسنل درمانی غیرپزشک متخصص که نسبت به میزان دستمزد و کارانه خود با شروع مرحله سوم طرح تحول سلامت، انتقاد داشتند پاسخ داد و گفت: «نیازی به فریاد نیست.

وزیر بهداشت

مي‌توان آهسته و مؤثر صحبت كرد. بخشي از پرستاران ناراحت هستند البته ناراحتي آنها درباره كمبود نيرو و معيشت درست است. »

اين اظهارات دكتر سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي پس از آن بود كه با اجراي مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت و ابلاغ اجراي مفاد كتاب ارزش‌هاي نسبي سلامت از هشتم مهر ماه، پرستاران و ساير پرسنل غيرپزشك مراكز درماني، نسبت به چگونگي ميزان تعرفه‌گذاري دستمزدهاي خود ‌ جسته و گريخته اعتراض كردند. دست آخر‌ سازمان نظام پرستاري در بيانيه تندي از مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت و اجراي كتاب ارزش‌هاي نسبي خدمات، به‌عنوان طرحي شگفت آور و خودسرانه نام برد كه در آن به حقوق پرستاران و ساير پرسنل غيرپزشك متخصص توجهي نشده است وبنابراين بايد تجديد نظر و بازنگري شود.

اما وزير بهداشت در پاسخ به اين انتقاد‌ها گفت: تلاش اين است با تدبير عمل كنيم تا مشكلات در فضايي آرام حل شوند. در برنامه‌ريزي‌ها همه گروه‌هاي پزشكي مدنظر ما قرار دارند. به‌منظور ايجاد تعادل در جذب نيروي انساني، در ميزان دريافتي كاركنان در هر 3بخش دولتي، عمومي و غيردولتي و خصوصي توازن برقرار خواهد شد. گوش‌هاي ما نسبت به همه انتقادات و اشكالات موجود باز است. هيأتي متشكل از معاونت درمان و روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي مسئول شده‌اند تا پرداخت‌ها را بازنگري كنند. وقتي كاري با اين حجم و سختي آن هم در پيكره‌اي بيمار، آغاز مي‌شود به‌نظر مي‌رسد بايد به نكات مثبت آن بيشتر توجه شود. البته اين به‌معناي آن نيست كه موارد منفي را نگوييم، اما لحن گفتن بايد متفاوت باشد؛ چراكه گاهي انتقادات از سر خيرخواهي و اصلاح است و متأسفانه گاهي از سر عيب‌جويي و فرياد. در فضاي تعامل‌گرايي آهنگ‌هاي ناموزون بايد كمتر باشد.

نمايندگان مجلس چه مي‌گويند؟

دكتر مراد هاشم زهي، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي معتقد است كه نبايد پزشكان و پرستاران در مقابل هم قرار بگيرند چرا كه اين دو گروه عضو يك خانواده هستند گرچه تحصيلات، وظايف، مسئوليت‌ها و مشكلات متفاوت دارند. او به همشهري مي‌گويد: اعتقاددارم كه صدور اطلاعيه و اعلاميه‌هاي اعتراض‌آميز از سوي جامعه پرستاري اقدام مناسبي نبود و اين قشر زحمتكش مي‌توانند مطالبات خود را از راه‌هاي قانوني به گوش مسئولان وزارت بهداشت و هم نمايندگان مجلس برسانند بدون آنكه در مقابل و رودر روي پزشكان قرار گيرند چرا كه عضو يك خانواده هستند، بنابراين نبايد همديگر را تخريب و حساسيت در جامعه ايجاد كنند.

دكتر احمد آريايي‌نژاد، ديگر عضو اين كميسيون مجلس شوراي اسلامي هم به همشهري چنين مي‌گويد: همه حرف‌ها را بايد شنيد البته مطالبات و خواسته‌ها بايد هم در فضايي آرام و هم به دور از هرگونه تنش بيان شود.‌

دكتر آريايي‌نژاد درباره اين مشكل مي‌گويد: به‌طور قطع و يقين بايد ابتدا خدمت را تعريف و پس از آن ارزش خدمت را هم مشخص كنيم. بايد نوع مدرك، ميزان زحمت، حساسيت كار بر‌ اساس نوع خدمتي كه انجام مي‌شود براي محاسبه دستمزدها مورد لحاظ قرار گيرد. در حال حاضر ميزان تعرفه پرستاران هم تا حدي اضافه‌شده اما چون از ابتدا پرداختي‌هاي اين قشر زحمتكش خوب محاسبه نشده، آنها همچنان نسبت به ميزان دستمزد‌هاي خود همچون بسياري از اقشار كم در آمد جامعه گلايه مند هستند. پرستاران مي‌گويند چرا در مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت و در كتاب جديد تعرفه‌ها، ميزان كارانه يك پزشك متخصص از 15ميليون تومان به 37ميليون تومان افزايش يافته، اما ميزان كارانه يك پرستار از 200هزار تومان فقط به 500هزار تومان افزايش يافته است؟ به‌نظر بنده گرچه در كتاب جديد تعرفه‌ها كارانه همه پرسنل مراكز درماني افزايش يافته اما چون از ابتدا ميزان كارانه پرستاران كم محاسبه شده، اين مشكل يك مشكل ريشه‌اي است. بنابراين بايد با كار كارشناسي مورد تجديد نظر قرار گيرد. اما در عين حال، نبايد پزشكان و پرستاران رو در روي هم قرار گيرند چرا كه ارائه مطلوب خدمات درماني به مردم تنها و تنها با تعامل و همكاري اين دو قشر و ساير پرسنل خدمات درماني امكان‌پذير خواهد بود.

كارانه پرسنل هم بيشتر مي‌شود

رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در پاسخ به انتقاد جامعه پرستاري از افزايش تعرفه‌هاي پزشكي گفت: اين كتاب نقطه عطفي در نظام سلامت است و تنها پزشكان از آن سود نمي‌برند، بلكه سود آن شامل حال مردم، جامعه پزشكي و پرستاري مي‌شود. دكتر علي‌اصغر پيوندي با بيان اينكه براي برطرف‌شدن گلايه‌ها نظارتي با حضور اعضاي نظام پزشكي، دانشگاه‌ها و بيمه انجام مي‌شود، گفت: هنگامي كه درآمد بيمارستان افزايش يابد، ميزان كارانه‌اي كه بيمارستان به پرسنل خود پرداخت مي‌كند نيز افزايش مي‌يابد. با وجود اين كميته‌اي براي گروه پيراپزشكي و غيرپزشكي مشخص شده تا حق هيچ گروهي ضايع نشود.

 

کد خبر 274478

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha