سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: درحالی که سخنگوی دولت در آغاز هفته جاری از توافق دولت و مجلس برای عرضه نشدن بنزین به نرخ آزاد خبر داده بود

امروز  77 نماینده مجلس شورای اسلامی به یک فوریت استفساریه‌ای رأی دادند که در صورت تصویب نهایی آن، دولت مکلف به عرضه بنزین به نرخ آزاد می شود.
این استفساریه با قید 2 فوریت ارائه شده بود که نمایندگان به یک فوریت آن رأی دادند.در متن استفساریه نمایندگان تأکید شده است: یکی از وظایف اصلی دولت تنظیم بازار است. زمانی که تولید داخلی پاسخگوی نیاز و مصرف جامعه نیست، دولت موظف است مابه‌التفاوت تولید داخل با مصرف مورد نیاز جامعه را طبق برنامه‌ریزی مناسب تأمین کند.
در این متن همچنین آمده است: عرضه‌ بنزین خارج از شرایط سهمیه‌بندی تکلیفی قانونی است که مجلس شورای اسلامی آن را برعهده دولت گذاشته است و دولت ‌باید برای تأمین نیاز آن بخش از جامعه که به بنزین آزاد نیاز دارند، به این تکلیف عمل کند. حال ضرورتی ندارد که این اقدام مستقیم و از سوی دولت صورت پذیرد، بلکه دولت می‌تواند به بخش خصوصی اجازه‌ عرضه‌ بنزین را بدهد تا در یک میدان رقابتی، بنزین آزاد با حداقل قیمت ممکن عرضه شود.
در بخش دیگری از استفساریه نیز تأکید شده است: بسیاری از مشاغل مرتبط با گردشگری هم اینک تحت شعاع این تصمیم قرار دارد. اگر بنزین آزاد عرضه نشود، امنیت شغلی این بخش اقتصادی به خطر جدی خواهد افتاد. نمایندگان تنظیم‌کننده این استفساریه همچنین آورده‌اند: عرضه‌ بنزین آزاد در راستای هدفمند کردن یارانه‌هاست و سهمیه‌بندی ‌باید در بلندمدت به آزادسازی و هدفمند کردن سوبسید و یارانه‌ بنزین منجر شود و ارائه ‌نشدن بنزین آزاد با این اصل اساسی منافات دارد.
در ماده واحده‌ این استفساریه نیز اشاره شده است: آیا منظور از عبارت «نحوه و میزان سهمیه‌بندی و تعیین قیمت مناسب بنزین غیر سهمیه‌بندی» مذکور در بند و تبصره‌ 13 قانون بودجه سال 1386 کل کشور، الزام دولت به تعیین قیمت مناسب بنزین غیرسهمیه‌بندی برای همگان است یا دولت مجاز به تعیین  یا تعیین‌نکردن و اعلام قیمت مناسب بنزین غیرسهمیه‌بندی است؟
و در پاسخ تأکید شده؛ دولت ملزم به تعیین قیمت مناسب بنزین غیرسهمیه‌بندی برای مصرف همگان است.
این استفساریه در پی خودداری دولت از عرضه بنزین آزاد مصرح بند و تبصره 13 قانون بودجه و تفسیر خاص آن مبنی بر مجاز بودن دولت برای تعیین قیمت آزاد به خودروهای دولتی و نه شخصی ارائه شده بود. در صورت تصویب این طرح از سوی نمایندگان، در واقع دولت موظف می شود با دخالت فعال قیمت آزاد بنزین را کنترل و مدیریت کند.
دیروز حمید رضا حاج بابایی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد تصویب نشدن 2 فوریت این استفساریه به این معناست که پیشنهاد ارائه شده تا پاییز امسال به قانون تبدیل نخواهد شد.
وی خاطر نشان کرد با رأی نمایندگان به یک فوریت، پیشنهاد به کمیسیون مربوط رفته و پس از بررسی و اعلام نظر کمیسیون، این پیشنهاد در صحن علنی مطرح می‌شود و در صورت رأی مثبت نمایندگان و تصویب شورای نگهبان، مراحل ابلاغ و اجرا را طی می‌کند.
وی خاطر نشان کرد در حال حاضر تراکم طرح های یک فوریتی درکمیسیون ها بالاست و با توجه به تعطیلی شهریورماه مجلس به نظر نمی رسد که تصویب و اجرایی شدن این پیشنهاد مجلس تا پاییز امسال به قانون تبدیل شده و در مصرف بنزین عمومی تأثیر داشته باشد.
مخالفان و موافقان چه می‌گویند؟
در جلسه امروز غلامعلی حداد عادل به عنوان مخالف، عرضه بنزین‌ آزاد را تورم‌زا دانست و این سؤال را از نمایندگان مجلس مطرح کرد؛ شما که هر روز راجع به افزایش قیمت‌ها و تورم تذکر می‌دهید، چگونه می‌خواهید بهانه‌ای بدهید که قیمت‌ها به طور سرسام آور افزایش پیدا کند؟ آیا مردم از شما گلایه نمی‌کنند که چرا قیمت بنزین را به بیش از  ۱۰۰تومان افزایش دادید و گرانی را دامن زدید؟
در همین حال رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز در پایان جلسه در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه اگر دولت بنزین آزاد را ارائه ندهد، نمایندگان، دولت را ملزم خواهند کرد که این کار را انجام دهد، افزود: با ارائه‌نشدن بنزین آزاد، تورم آثار خود را نشان داده و مردم از سهمیه آزاد محروم شده اند که این موضوع در بخش گردشگری، هتل ها، صنایع دستی، شرکت های تولیدی و طرح های بزرگ، استان‌ها وشهرستان‌ها را با مشکل مواجه کرده است.
کد خبر 27411

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز