همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توان ذخایر زیستی و منابع آب، خاک و هوای کشور با توجه به نوع انتخاب ما در سکونت‌گاه‌های انسانی، الگوهای کشاورزی، آبیاری و دامداری نشان می‌دهد که بیش از سه و نیم برابر ظرفیت زیستی ایران از آن بهره‌کشی می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، دکتر معصومه ابتکار بعد از ظهر پنجشنبه در مراسم پایانی دومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران افزود: بر اساس گزارش جهانی سال 2014 که روز گذشته اعلام شد به ازای هریک سال فعالیت بشر در تخریب و آلودگی محیط زیست، طبیعت به یک سال و نیم زمان برای بازسازی خود نیاز دارد.

وی با بیان این که ما بیش از توان دنیا از طبیعت بهره‌کشی می‌کنیم، خاطر نشان کرد: نبود برنامه و خرد از سوی ما انسان‌ها موجب لطمات جبران‌ناپذیری به محیط زیست و طبیعت شده است اما این روند نمی‌تواند ادامه داشته باشد.

معاون رئیس جمهوری، بیابان‌زایی، از بین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی و از دست رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری را از جمله خطرات محیط زیست ایران عنوان کرد و خواستار تغییر جدی در الگوی کشت شد.

وی سازگاری با محیط زیست و مقاوم بودن گیاهان دارویی و نیاز اندک آن‌ها به آب را از جمله ویژگی‌های بارز گیاهان دارویی دانست که می‌تواند به عنوان جایگزین محصولات کشاورزی در مناطق کم آب مطرح باشد.

ابتکار در عین حال به کشاورزان و دارندگان شرکت‌های کشت و صنعت که مایل به سرمایه‌گذاری و فعالیت در زمینه گیاهان دارویی هستند توصیه کرد کشت ارگانیک را به عنوان یک اصل دنبال کنند و از سموم و کودهای شیمیایی برای پرورش این گیاهان استفاده نکنید تا هم به محیط زیست خسارت وارد نشود و هم گیاهان دارویی، خواص خود را حفظ کنند.

  • نیمی از گونه‌های جانوری و گیاهی دنیا در 45 سال گذشته نابوده شده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ارائه یک آمار بین‌المللی درباره انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری گفت: آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد که در فاصله زمانی سال 1970 تا 2014 (45 سال اخیر) 52 درصد گونه‌های جانوری دنیا به طور کامل منقرض شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: آمار انقراض گونه‌های گیاهی در 45 سال گذشته نیز تقریبا به اندازه گونه‌های جانوری است و متاسفانه شاهد روند سقوط بسیار سریع تنوع گیاهی و جانوری در دنیا هستیم.

ابتکار با بیان این که جهان، یک ظرفیت زیستی مشخص دارد، گفت: قبلا تصور بر این بود که هر چقدر جمعیت زمین و میزان استفاده از ذخایر طبیعی افزایش یابد طبیعت قادر به بازیابی آن خواهد بود البته این امر تا حدی درست است اما قدرت تجدیدپذیری طبیعت، حد و اندازه ای دارد که اگر از آن اندازه بگذرد ظرفیت تجدیدپذیری خود را از دست خواهد داد.

وی ظرفیت تجدیدپذیری محیط زیست ایران را به دلیل کاهش متوسط بارندگی و واقع شدن در منطقه خشک و نیمه خشک، شکننده‌تر از بسیاری کشورهای جهان توصیف کرد و ایجاد یک مدیریت جامع را چاره و راه‌کار حل این مشکل دانست.

دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران روز دوشنبه، هفتم مهر با حضور 330 شرکت، 88 مرکز دولتی و 30 فن بازار تخصصی در محل مصلی امام خمینی (ره) تهران گشایش یافت و بیش از دو هزار و یکصد محصول دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی در مدت چهار روز فعالیت آن به نمایش گذاشته شدند.

کد خبر 273918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha