دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین-مهدی تهرانی: وقتی صحبت از کارتون گربه‌سگ/ CatDog باشد، قبل از هرچیز باید به "پیترهانان" خالق این اثر و سبک کاری‌وی پرداخت.

کارتون گربه سگ

در سال 1992 "پيتر هانان" از سوی نیکل اودئونی‌ها دعوت به‌کار شد،و پیش از هر چیز اعلام کرد برای خلق و ارائه یک شخصیت جدید، حداقل به 2سال وقت نیاز دارد.

این زمان ادامه یافت و حاصل 5سال و 7ماه فکر و مطالعه و آزمایش، خلق شخصیت یا شخصیت‌های "گربه‌سگ " بود. پیتر هانان موفق شده‌بود، خالق شخصیتی باشد که همگان؛ آن کاراکتر را بپذیرند و جالب آنکه هانان در پاسخ یکی از همکارانش که از او پرسیده بود: کدامیک از آنها اول گاز خواهد گرفت ؛ گفته بود: "هیچ گازی در کار نیست."

وقتی نشانه‌شناختی‌ها و خصوصیات درونی و فیزیکی گربه سگ رو کاغذ آمد و به فیلمنامه تبدیل شد و پس از آن کارتون‌های "گربه سگ" در قالب سريال تلويزيوني عرضه گردید؛ معلوم شد واقعا قرار است این موجود داستان‌های زیادی خلق کند. ضمن اینکه "گربه سگ " هرچند شاید بشود دو نفر حسابشان کرد، اما برای روایت یک داستان و ظهور آن شخصیت‌های کمکی دیگر نیز نیاز داشتند که هانان نیز آنان را به وجود آورد.

کارتون گربه سگ

کاراکترهای آشنایی به نام وینسلو، خرگوش،کلیف، شریک،لوب (سگهای روغن کار)، روی؛سنجاب و آقای سان شاین:

  • گربه: او شخصیتی آرام است و کاناپه اتاقش را به هر چیز ترجیح می‌دهد. به برنامه‌های تلویزیونی خانوادگی با پایان خوش و بدون زدو خورد علاقه مند‌است . بسیار به خودش می‌رسد و دوست دارد محبوب همگان باشد. اما به نظر می‌رسد هوش و استعداد او از خوش تیپی اش بیشتر باشد.
  •  سگ ، او یک فدایی است. و معلوم است که در درجه اول عاشق گربه‌است اما بی مغزی‌های او بیشتر؛ سبب ناراحتی گربه می‌شود تا خوشحالی‌اش .بی‌نظمی اصل اساسی و پایه تفکرات اوست و دوست دارد گربه همیشه از او راضی باشد؛ زیرا به او ایمان دارد.
  • وینسلو: قیافه عجیب وینسلو نباید باعث شود تا او را موجود بدذاتی بدانیم . هر چند او همیشه میهمان ناخوانده گربه و سگ است و بعضی وقتها از او نیز پذیرایی و از آمدنش استقبال می‌شود اما این محبتها دلیل نمی‌شود که وینسلو، بازیگوشی یا بدذاتی نکند و گربه سگ را به جان‌هم نیندازد.
  • خرگوش: اگر قرار باشد نقطه مقابل سگ از لحاظ خصوصیات فردی و خلقیات معرفی شود، او کسی جز خرگوش عصبی مزاج نخواهد‌بود. او که اعتقاد دارد بی نظم‌ترین افراد یا فرد در جهان همین گربه و سگ هستند مدام به آنها گیر می‌دهد.
  • سگهای روغنکار: (کلیف ، شریک ، لوب ) شباهت‌های خاصی از لحاظ رفتاری با گربه سگ دارند. لوب به تمام معنا با سگ در خصوصیات ذاتی شریک است . مانند او بی کله و بی فکر و ابله است و مانند سگ که به گربه ایمان دارد و او را یک مغز متفکر می‌شمارد، لوب نیز؛ کلیف و شریک را هوشمندترین سگهای روغنکار دنیا می‌داند.شریک خصوصیت خاصی ندارد، جز این که بین کلیف و لوب تعادل رفتاری ایجاد کند و کلیف نیز هر چیز را با زد و خورد پاسخ می‌دهد و رئیس این گروه روغنکاری است .

کارتون گربه سگ

  • سنجاب:ادی نیز ماجراهای خودش را دارد. اگر ادی مگس بود، شاید با این ور آن وررفتن‌های سریعش بیشتر و زودتر به آرزوی دور و درازش می‌رسید؛ اما خب او فقط یک سنجاب کوچک است .او مدتهاست تلاش می‌کند حداقل چند ثانیه سگ باشد و کلیف و شریک و لوب او را به عنوان همکار بپذیرند؛ اما این مهم هرگز از سوی روغنکارها پذیرفتنی نیست .
  • آقای سان شاین: صحبت کردن در باره او آسان است . شاید خورشید در محل زادگاه آقای سان شاین تیر و تاره باشد و رنگ قهوه ای تیره مناسب ترین رنگ برای نقاشی خورشید آن دیار. به هر حال اگر قرار باشد به کسی چشم زخم بخورد یا این که متزلزل کننده ترین جملات و ناامید کننده ترین کلمات را بشنود، بهتر است از ساین شاین کمک گرفته شود. حتی این مقدار نیز لازم نیست ، همین که کسی روبه روی او بنشیند و قیافه دلمرده او را ببیند، کافی است تا از زندگانی اش سیر شود.

نشانه شناختی‌های قابل تفسیر در کارتون "گربه سگ " احتیاج به توضیح زیادی ندارند، این قطعا به دلیل ساختار سطحی و یا سرعت فراوان در روایت داستان کارتونی با استفاده از تصاویر چشم‌نواز نیست . بلکه مهم دردریافت این انگاره‌ها، زیرساخت دقیق و قابل فهم و بدون کشش‌های زاید است . "گربه سگ" اثری فوق العاده دوست داشتنی است .

آنها جنجال به پا می‌کنند، یک شهر را سر هم خراب می‌کنند، از کاه کوه می‌سازند و مدام شلوغ بازی درمی‌آورند؛ اما هر چه باشد صداقت دارند. پیتر هانان یک بار در پخش سری‌های آغازین کارتون "گربه سگ" اعلام کرد: از ابتدا جمله "الزام توجه به ماهیت مخاطب" درذهنم حک شده‌بود.

 سخن هانان نشان از هوش سرشار وی دارد. او با ساخت این اثر نشان داد که حتی با بسیاری از ریزه کاری‌های ذهن مخاطبان آشنایی دارد؛ زیرا موجود خلق شده او، از یک طرف گربه‌ای بود که نیم تنه سگی به او وصل شده و از طرفی سگی بود که مشتاقانه نیم‌تنه گربه‌ای را به خود چسبانیده بود.

هرکدام از این‌ها باشد، او دست مریزاد دارد؛ چون این موجود بالاخره دارای دو مغز هر چند فسقلی است و آنچه به ساز و کار مغز این گربه سگ دوست داشتنی مربوط است ، همان الم شنگه‌ای است که در کارتون‌های او می‌توان دید؛ داستان‌هایی انیمیشن که بدون شک یکی از پربیننده ترین کارتون‌های تلویزیونی دنیا بوده‌است.

کارتون گربه سگ

کد خبر 273870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha