محمد باریکانی: «نه گزارش می‌خواهیم، نه مراسم‌هایمان شبیه به مجلس ختم است».

گردشگری

اين پاسخ رئيس سازمان ميراث فرهنگي به 2سرمايه‌گذار صنعت گردشگري بود كه در مراسم تجليل از سرمايه‌گذاران صنعت گردشگري خطاب به حاضران و در انتقاد از رسيدگي‌نكردن به مشكلات سرمايه‌گذاران بخش گردشگري از سوي دولت عنوان كرده بودند. مسعود سلطاني‌فر اما يك خبر ديگر هم داد. «رئيس‌جمهور به شكل ويژه‌اي پيگير طرح‌هاي گردشگري كشور است و به‌صورت مداوم در جريان پيشرفت پروژه‌هاي گردشگري در كشور قرار دارد.»

سرمايه‌گذاران صنعت گردشگري دوشنبه‌شب در مراسم تجليل دولت از آنها كه در مجموعه باغ دربند تهران و با حضور نمايندگان مجلس، رئيس‌كل بانك مركزي، رئيس كميسيون اقتصادي مجلس و رئيس سازمان ميراث فرهنگي برگزار شد، در انتقاداتي بحق، به سازمان ميراث فرهنگي و بانك‌هاي كشور تاختند و از رئيس‌كل بانك مركزي خواستند تا به درخواست‌شان مبني بر استمهال در بازپرداخت تسهيلات بانكي توجه كند.

مشكل گردشگري؛ بهره‌هاي بانكي و وام‌هاي معوق

بهرام ايزدي يكي از سرمايه‌گذاران صنعت گردشگري از منطقه نمونه گردشگري روانسر در استان كرمانشاه كه مورد تقدير نيز قرار گرفت، اعلام كرد كه مشكل سرمايه‌گذاري در بخش گردشگري كشور بهره‌هاي بانكي و وام‌هاي معوقه است. او از مسئولان خواست تا همچون سرمايه‌گذاران بخش گردشگري كه به گفته او، با دست خالي از آنچه نيست، هست مي‌سازند، موانع سرمايه‌گذاري در اين بخش را برطرف كنند.

سيدمهدي حسيني، از ديگر سرمايه‌گذاران در بخش گردشگري نيز با گلايه از رتبه96 ايران در برخورداري از امكانات گردشگري به شيوه ارائه تسهيلات بانكي انتقاد كرد و گفت:در بحث معافيت 50درصدي مالياتي سرمايه‌گذاران بخش گردشگري كه مصوب هم شده، ديگر بخش‌هاي دولتي كارشكني مي‌كنند. مثلا شركت توزيع برق هنوز نمي‌پذيرد كه براساس مصوبه دولت نرخ مصرف برق تاسيسات گردشگري بايد صنعتي محاسبه شود.

سرمايه‌گذاران گردشگري گرفتار سيستم بانكي

كيهانفر، رئيس اتاق بازرگاني آذربايجان‌غربي و يكي از سرمايه‌گذاران گردشگري اين استان در كنار درياچه اروميه نيز با كنايه به مسئولان دولتي جلسات تشريفاتي را به مجلس ختم تشبيه كرد كه حاضران در آن هيجان زده‌اند اما يك هفته بعد حتي شماره قطعه و قبر متوفي را فراموش مي‌كنند. به گفته كيهانفر، اگر حمايت سازمان ميراث فرهنگي از سرمايه‌گذاران بخش خصوصي به درستي انجام شده بود بانك‌ها به سراغ سرمايه‌گذاران اين بخش مي‌رفتند نه آنكه سرمايه‌گذاران به دريوزگي از بانك‌ها بيفتند. او همچنين به ارزيابي نادرست كارشناسان بانكي از پروژه‌هاي گردشگري اشاره كرد و گفت: در يك مورد كه اسناد آن وجود دارد كارشناس بانكي 23درصد اشتباه محاسباتي در ارزيابي يك پروژه گردشگري دارد.

سعيد شيركوند، معاون سرمايه‌گذاري و برنامه‌ريزي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري نيز به نمايندگي از سرمايه‌گذاران بخش گردشگري از ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي خواست تا موانع سرمايه‌گذاري بخش گردشگري در سيستم بانكي كشور را برطرف كند.شيركوند گفت: سرمايه‌گذاران پروژه‌هايي را آغاز كردند اما تورم 50درصدي 3سال گذشته اثر خود را در اين پروژه‌ها گذاشت و اكنون نياز است تا بانك‌ها با تجديدنظر در بازپرداخت تسهيلات به درخواست استمهال سرمايه‌گذاران صنعت گردشگري پاسخ مثبت بدهند.

همكاري بانك مركزي با سرمايه‌گذاران گردشگري

ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي اما در سخناني اعلام كرد: رئيس‌جمهور تأكيد ويژه‌اي بر گردشگري دارد.او با اشاره به چشم‌انداز مثبت صنعت گردشگري در اشتغال و درآمدزايي براي كشور، شرايط كنوني اقتصاد ايران براي سرمايه‌گذاران را آرام و متعادل خواند.

او البته تأكيد كرد كه نظام بانكي كشور قادر نيست تا پايان سال‌جاري به ياري پروژه‌هاي جديد بيايد اما مي‌تواند به تكميل پروژه‌هاي ناتمام كمك كند.

سيف به بانك‌هاي كشور نيز تأكيد كرد تا درصورت بالابودن بدهي‌هاي بانكي سرمايه‌گذاران گردشگري درصورتي كه تأمين مالي منجر به رونق در بخش گردشگري شود، اقدام به تأمين مالي طرح‌هاي ناتمام كنند. رئيس كميسيون اقتصادي مجلس نيز در جمع سرمايه‌گذاران بخش گردشگري گفت: در توافق با معاون اول رئيس‌جمهور 10موضوع اصلي در برنامه ششم توسعه در دستور كار قرار گرفت كه يكي از آنها گردشگري است.

او گفت: دولت هيچ چاره‌اي جز درآمدزايي از صنعت گردشگري ندارد.به گفته رئيس كميسيون اقتصادي مجلس، ‌تمام نگاه مجلس اين است كه اقتصاد كشور از نفت نجات پيدا كند كه بهترين راه آن گردشگري است.

80هزار ميليارد تومان معوقه بانكي ميراث فرهنگي

اما مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي نيز بار ديگر به گزارش مجمع جهاني اقتصاد اشاره كرد و گفت: براساس اين گزارش، رقابت‌پذيري سفر، به 3شاخص رويكرد دولت‌ها به گردشگري، كه ايران رتبه 112در بين 140كشور جهان را به‌خود اختصاص داده، زيرساخت‌ها و فضاي كسب و كار گردشگري كه ايران رتبه96 را به‌خود اختصاص داده و منابع انساني و فرهنگي است كه ايران رتبه 74را در شاخص رقابت پذيري سفر به‌خود اختصاص داده است. او جايگاه ايران در شاخص رقابت‌پذيري سفر با ميانگين زيرشاخه‌هاي اعلام شده را در رتبه98 جهاني خواند كه نشان از بهبود وضعيت گردشگري كشوردارد.

سلطاني فر از نمايندگان مجلس نيز خواست به رفع مشكلات صنعت گردشگري كمك كنند.سلطاني‌فر گفت: در كدام بخش از صنايع كشور غيراز صنعت گردشگري اين امكان وجود دارد كه 300ميليارد تومان در سال اعتبار به آن داده شود و 20هزار ميليارد تومان درآمدزايي داشته باشد؟ او از تشكيل كارگروهي با حضور وزرا و نمايندگان مجلس با عنوان يك+پنج خبر داد كه به توسعه گردشگري و رفع مشكلات اين بخش در كشور مي‌پردازد.

او با اشاره به اينكه سازمان ميراث فرهنگي هم‌اكنون 80هزار ميليارد تومان معوقات بانكي دارد، خطاب به سرمايه‌گذاران صنعت گردشگري گفت كه گمان نكنيد مشكلات سرمايه‌گذاري در اين بخش ظرف يك‌سال گذشته با باز شدن تمام درها مرتفع مي‌شود.او گفت:‌ شأن و جايگاه گردشگري در كشور اين نيست كه هم‌اكنون وجود دارد. گردشگري ايران نياز به ساخت 30هتل در سال دارد.

ناتواني كارشناسان بانكي از ارزيابي پروژه‌هاي گردشگري

جدل سرمايه‌گذاران بخش گردشگري با دولت و مجلس مشخص كرد كه بانك‌هاي كشور در پرداخت تسهيلات براي طرح‌هاي گردشگري نه‌تنها از كارشناسي درست برخوردار نيستند كه حتي در برخي طرح‌ها به كارشكني در پرداخت تسهيلات بانكي به سرمايه‌گذاران بخش گردشگري نيز اقدام كرده‌اند.آنطور كه برخي سرمايه‌گذاران صنعت گردشگري كشور اعلام كردند ايران اگرچه براساس تأكيد رئيس سازمان ميراث فرهنگي رتبه دهم جاذبه‌هاي طبيعي در جهان را دارد ولي به لحاظ امكانات گردشگري رتبه96جهان را به‌خود اختصاص داده است.

 

کد خبر 273609

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha