همشهری آنلاین: معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بخش معدن باید همانند هر بخش توسعه دیگر در چارچوب قوانین و ضوابط محیط زیست حرکت کند.

به گزارش ایرنا، دکتر "معصومه ابتکار" شنبه شب در جمع خبرنگاران استان یزد افزود: از مرحله اکتشاف تا مرحله بهره‌برداری و پایان کار معدن باید تمام مقرارت محیط زیست شامل تخریب نکردن سرزمین، آلوده نکردن منابع آب عدم ایجاد گرد و غبار رعایت شود.

این مسئول اظهار کرد: اگر عرصه سرزمینی دستخوش تخریب شود نه تنها به منشا زیبایی و منظر طبیعت آسیب می‌زند بلکه بعدا منشا گرد و غبار و آلودگی بسیار زیادی خواهد شد.

همچنین هنگامی که فعالیت معدنی به پایان می‌رسد عرصه سرزمینی باید به حالت اولیه برگردد.

معاون رئیس جمهور با بیان این که استان یزد از ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای زیست محیطی برخوردار است، گفت: مهم‌ترین مراکز پروش حیات وحش چون گورخر ایرانی، گوزن زرد، مرکز تحقیقات هوبره، یوزپلنگ و پرورش آهو در این استان فعال و دستاوردهای خوبی هم داشته است.

این جاذبه‌ها برای محققان و گردشگران در بحث گردشگری طبیعی و حیات وحش بسیار مفید است و امیدواریم از این ظرفیت پیش از پیش استفاده کنیم.

ابتکار، با بیان این که برنامه‌های ویژه‌ای برای گونه‌های در معرض تهدید اجرا شده است، خاطر نشان کرد: طرح حفاظت از یوزپلنگ آسیایی سال گذشته توسط سازمان ملل به عنوان طرح موفق درجهت جلوگیری از انقراض این گونه ارزیابی شد.

وی اضافه کرد: آموزش و جلب مشارکت مردم در جوامع محلی و مردم روستایی در ارتباط با گونه‌های ارزشمند طبیعت از برنامه‌های ویژه دولت و سازمان محیط زیست است.

ابتکار، با بیان این که منشاء گرد و غبار کشور ما به‌ویژه همسایه‌های غربی کشور عراق است، اعلام کرد: سال‌های گذشته و همچنین در دولت یازدهم مبادلات و تفاهم‌نامه‌های در این زمینه اجرایی و عملیاتی شد اما اکنون متاسفانه کاملا شرایط ناپایدار و ناامنی است و فعلا امکان هیچ برنامه‌ای نیست.

وی با بیان این که هرساله در فصل تابستان به دلیل افزایش خشکی و کاهش بارندگی در جنگل‌ها آتش‌سوزی رخ می‌دهد، گفت: آتش‌سوزی سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری نداشت و در استان‌هایی که آتش‌سوزی رخ داده دولت اعتباراتی توسط ستاد مدیریت بحران در نظر گرفته است.

ابتکار با بیان این که علاوه بر این در بعضی استان‌ها ستاد ویژه برای مقابله به آتش‌سوزی تشکیل شده است، اضافه کرد: در همه جای دنیا روشن کردن آتش در فضای باز در فصل تابستان ممنوع و کار بسیار خطرناکی است.

وی با بیان این که در این زمینه مشارکت مردم ضروری است گفت: در زمان فصل خشکی کوچک‌ترین جرقه‌ای می‌تواند یک جنگل و منطقه حفاظت شده را به آتش بکشاند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیلا در یزد افزود: سازمان حفاظت محیط زیست همه ابعاد موضوع را بررسی خواهد کرد بر اساس جمع‌بندی نظر کارشناسی خود را رسما اعلام می‌کند.

ابتکار تاکید کرد: اگر مجوزی در این زمینه هم داده شود سخت‌گیرانه نظارت خواهیم کرد تا منجر به آسیب زیست محیطی نشود زیرا می‌تواند آسیب‌هاي جدی وارد کند.

وی با اشاره به رونق آبزی‌پروری در کشور، یادآور شد: باید در این زمینه ملاحظات محیط زیست از جهت عدم آلوده کردن منابع آب، و آلوده نکردن رودخانه‌ها رعایت شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: رعایت نکات زیست محیطی و بهداشتی در طرح‌های آبزی‌پروری باید لحاظ شود.

دکتر "معصومه ابتکار" معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر یک روزه خود به استان یزد ضمن شرکت در جلسه شورای اداری در جمع تشكل‌های زیست محیط و مردم نهاد شرکت کرد.

کد خبر 273286

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha