همشهری‌آنلاین- یونس شکرخواه: گرافیک خبری (News Graphics) در واقع تصویری از خبر است که قسمتی از رویداد یا تمام آن را نشان می‌دهد.

این تصویر توسط گرافیست‌هایی که با خبر و زبان خبری آشنایی دارند و اکنون به ‌عنوان عضو تحریریه‌های بزرگ رسانه‌های خبری درآمده‌اند، ترسیم می‌شود. گرافیک خبری که با اینفوگراف (گرافیک اطلاع رسان) متفاوت است در دو مورد اساسی به‌کار می‌آید:

۱. عینیت بخشیدن به خبر در قالب تصویر به‌م نظور ایجاز و جلوگیری از تطویل خبر در مواجهه با مشکل تراکم مطالب؛
۲. عینیت بخشیدن به خبر در قالب تصویر هنگامی که امکان ثبت تصویر رویداد توسط دوربین عکاسی یا فیلمبرداری وجود ندارد.

با گرافیک خبری می‌توان رویدادها متفاوتی را به تصویر کشید. طراحانی که به گرافیک خبری می‌پردازند باید افراد بامطالعه و روزآمدباشند و به‌طور تخصصی کار ‌کنند، (ورزش، اقتصاد، سیاست و...)

به گرافیست‌هایی که می‌خواهند گرافیک خبری را تجربه کنند یا در آغاز راهند، توصیه می‌شود که:

۱. گرافیک خبری کاملاً ساده باشد؛
۲. اطلاعات ارائه‌ شده در گرافیک خبری در حد توان طرح باشد؛
۳. ارائه مرحله به مرحله رویداد ضرورت دارد. گرافیک خبری باید همان سیر منطقی رویداد را طی کند؛
۴. عامل انسانی در گرافیک خبری بر عینیت آن می‌افزاید؛
۵. گرافیک خبری در سایت‌ها، مجله‌ها و روزنامه‌های رنگی جذاب‌تر خواهد شد، زیرا گرافیک خبری با رنگ‌های روشن بهتر سازگار است.

دو نمونه گرافیک خبری:

حمله به برج‌های دوقلو در آمریکا

آمار ایدز در جهان

کد خبر 27313

برچسب‌ها