همشهری آنلاین: رئیس انجمن غار و غارشناسی ایران از برگزاری روز غار پاک با حضور غارنوردان سراسر کشور همزمان با دوم مهر ماه خبر داد.

به گزارش ایرنا، رئیس انجمن غار وغارشناسی ایران گفت: این مجموعه از سال 1389 به طور خودجوش اقدام به پاکسازی غارها کرد.

به گفته جواد نظام دوست، همه ساله در روز دوم مهرماه با عنوان روز غار پاک با حضور غارنوردان در سراسر کشور برگزار می‌شود که در این روز غارها از زباله‌ها و آلاینده‌های مختلف پاک و اقدام به ترویج فرهنگ حفاظت از غارها و استفاده پایدار از آن‌ها می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: این سازمان مردم نهاد که تنها مجموعه غیردولتی تخصصی در زمینه غارهاست، امسال نیز با حمایت سازمان‌های حفاظت محیط زیست، میراث فرهنگی و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی یکصد غاررا هدف پاک سازی خویش قرارداده است.

رئیس انجمن غار و غارشناسی ایران با بیان این که این سازمان در نظر دارد با حضور مسئولان سازمان‌های فوق غارنخجیر دلیجان را به عنوان غار پایلوت به طور نمادین پاکسازی کند، تصریح کرد: در همان روز (جمعه چهارم مهرماه) به طور همزمان یکصد غار در سی و یک استان کشور به‌وسیله غارنوردان و اعضای انجمن پاکسازی می‌شوند.

نظام دوست، از حضور رئیس و جمعی از مسئولان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در برنامه غارنخجیر دلیجان خبر داد و گفت: قرار است کارگاه آموزشی با موضوع‌های نحوه تشکیل غارها توسط دکتر حاجی کریمی از دانشگاه ایلام، آسیب‌شناسی ژئوتوریسم غارها با نگاه ویژه به غارنخجیر توسط دکتر فاطمه سبک خیز از دانشگاه خراسگان و غارها و ژئو سایت‌های میراث جهانی توسط دکتر خوش رفتار دانشگاه زنجان به منظور آشنایی مدیران و مسئولان گردشگری با پدیده زیبا، علمی و آسیب‌پذیر غارها برگزار شود.

یادآور می‌شود، قرار است همکاری‌های متقابل بیشتر درزمینه غارها، نقشه‌برداری از آن‌ها و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به غارها توسط انجمن و با نظارت و پژوهش‌های علمی در قالب طرح‌های سازمان زمین‌شناسی انجام شود.

کد خبر 272967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha