همشهری‌آنلاین: مرکز کتاب‌پژوهی خانه کتاب که موسس و مدیر آن سید فرید قاسمی، مورخ و کتابشناس شهیر است با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگی او روز یکشنبه ۳۰ شهریور افتتاح شد.

سید فرید قاسمی علی جنتی

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنده برای راه‌اندازی این مرکز با حضور سید فرید قاسمی، از مدیریت خانه کتاب تشکر می‌کنم. این کار ماندگار، تاثیرات مثبتی درباره کتاب و کتابخوانی ايجاد كرده است.

مركز كتاب‌ پژوهي شامل بخش‌های سرگذشت‌نامه، مراجع، کتاب‌آرایی، کتابداری، اطلاع‌رسانی، نقد، نشریه و دیجیتال سازی است.

در این مرکز جدید که عملا بخش كتاب پژوهي كتابخانه شخصي سيد فريد قاسمي بوده است و با فکر و تلاش راه‌اندازی شده است؛  بیش از 1800 عنوان کتاب، 400 عنوان نشریه ادواری و 251 جزوه و شماری پایان‌نامه و بریده جراید با موضوع کتاب و مواد غيركتابي وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بازدید از بخش‌های دیگر خانه کتاب شامل خانه نقد، فصلنامه‌های تخصصی، خبرگزاری کتاب ایران و کتاب هفته، در جریان کامل فعالیت‌های خانه کتاب و خبرگزاری کتاب ایران قرار گرفت.

  • باید به مسایل اصلی در حوزه کتاب توجه کنیم

نشست رونمایی کتابشناسی ماه با حضور علی جنتی و سید عباس صالحی امروز 30 شهریور در سرای اهل قلم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،در این مراسم سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد اظهار داشت: این بازدید همزمان شد با دو فضای مناسب. اول اینکه در آستانه آغاز سال تحصیلی هستیم و دیگری در هفته دفاع مقدس قرار داریم.

وی با بیان اینکه یکی از مسوولیت‌های مهم که باید مورد توجه قرار گیرد حوزه کتاب است گفت: یکی از افتخارات کشور ما این است که رهبری عالم و کتابخوان پشتوانه ماست.ایشان تأکید زیادی بر کتاب و کتابخوانی دارند. باید بدانیم پشت بحث کتاب مسایل فراوانی هست. توجه به مسائل اصلی به جای پرداختن به مسایل حاشیه ای از جمله اهداف ما است.

صالحی ادامه داد: خوشبختانه اعضای هیئت امنا یک هیئت کاملاً جدی است. ما در خانه کتاب هر دو هفته یکبار جلسه داریم. چنین حضور فعالی این را می‌رساند که حداکثر استفاده از هیأت امنا به عمل می‌آید. آقای قاسمی که بیشترین تلاش برای کتابشناسی ماه بر دوش ایشان بود، به طور 24 ساعته در خانه کتاب حضور دارند.

وی با بیان اینکه وزیر ارشاد اصرار داشتند که کار را به کاردان بسپارند افزود: در این مدت ایده‌های متنوعی تولید شده است که بیش از 30 طرح است و برخی از آن ها در مرحله اجرا و افتتاح هستند. باید اضافه کنم که این طرح‌ها یک شبه تولید نشده‌اند و روی هرکدام ماه‌ها کار و تلاش صورت گرفته. امیدواریم با این همتی که هست و پشتیبانی‌های وزیر محترم ارشاد در دوران کار ایشان به کارنامه‌ای وزین دست پیدا کنیم.

نجفعلی میرزایی، مدیر عامل خانه کتاب در این نشست با بیان اینکه روز زیبا و فراموش‌نشدنی را گذرانده گفت: حدود 7-8 ماه است که تیم جدید خانه کتاب با مدیریت مستقیم دکتر صالحی مستقر شده، که با حضور ایشان شاهد اتفاقات پر برکتی هستیم.

وی درباره کتابشناسی ماه بیان کرد: دقیق‌ترین، جامع‌ترین و علمی‌ترین کتابشناسی، همین اثر است.

میرزایی در پایان افزود: خانه کتاب در تنگناهای زیادی قرار دارد، اما صادقانه عرض می‌کنم که اگر خانه کتاب توانسته قدمی به جلو بردارد ناشی از تلاش‌های مدیران سابق خانه کتاب است.

در این نشست سید فرید قاسمی که نقش بی بدیلی در تهیه و نشر کتابشناسی ماه دارد، بعد از تشکر و قدردانی از وزیر ارشاد گفت: ما در ایران 164 سال پیشینه کتابشناسی داریم. این سال‌ها را می‌توان به دو دوره 82 ساله تقسیم کرد. اولین فهرست کتاب 1267قمری منتشر شده و بعد از آن جزوه‌هایی منتشر شده که در این دوران نظم خاصی در کتابشناسی ایران نمی‌بینیم. اما در 82 سال دوم کتابشناسی به یک نظم کلی رسیده.

وی ادامه داد: کتابشناسی ملی را کتابخانه ملی منتشر می‌کرد تا اینکه خانه کتاب تأسیس شد و این وظیفه به خانه کتاب واگذار شد. این یک کار جمعی بود که تمام دوستان سهم مشترکی در آن داشتند. کار را از نوروز 93 شروع کردیم و تا اسفند ماه ادامه یافت برای 6ماه اول سال و در مهر ماه هفتمین جلد آن منتشر می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه کتابشناسی یک ضرورت اساسی برای برنامه‌ریزان و کتابداران است گفت: این کتابشناسی هنوز منتشر نشده که بیش از 650متقاضی عمومی و خصوصی داشت.اگر منتشر شود قطعاً خوانندگان بیشتری خواهد داشت.

کد خبر 272750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha