یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

اصغر اصغری: تأمین هزینه‌های مربوط به سوخت خودرو همواره یکی از دغدغه‌های مهم زندگی شهری است، به‌طوری که هر‌ماه بخشی از درآمد خانواده‌های صاحب خودرو را به‌خود اختصاص می‌دهد.

کمتر بسوزان

با توجه به اينكه هر سال امكان افزايش قيمت سوخت و همينطور كاهش منابع طبيعي آن در آينده نزديك وجود دارد، لازم است تدابيري به‌كار ببريم تا مصرف سوخت خودرويمان را كاهش دهيم. از طرفي با فرار سيدن فصل پاييز به زودي شاهد دوباره معضل آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ خواهيم بود.بخشي از اين راهكار‌ها، بسيار ساده اما عملي هستند و مي‌توانند تا ۲۵درصد مصرف فراورده‌هاي نفتي را كاهش بدهند؛ گذشته از اينكه هر چه مصرف سوخت خودرو‌ها پايين‌تر بيايد، هواي پاك‌تري هم نصيب ديگر شهروندان خواهد شد. اگر اين راهكار‌ها را به كار ببنديد، طي يك دوره يك ماهه متوجه خواهيد شد كه مصرف سوخت‌تان به‌طور محسوس كاهش پيدا كرده است. اين گزارش در ۲ بخش به كمك محمد عسگري وركي، از كار‌شناسان ارشد رشته مهندسي مكانيك تنظيم شده كه يك بخش آن به تنظيمات خودرو و بخش ديگر هم به نوع رانندگي ما برمي‌گردد تا در ‌‌نهايت به كاهش مصرف سوخت خودرويمان و هواي پاك شهري كمك كند.

ماشين كهنه نخريد|

شايد نخستين و مهم‌ترين روش براي مديريت كردن مصرف سوخت و كاهش آن، زماني به‌كار مي‌آيد كه شما بخواهيد خودرو را بخريد. اگر در اين مرحله هستيد تا آنجا كه ممكن است سراغ مدل‌هاي قديمي نرويد. هر چه ميزان استهلاك خودرو بالا‌تر برود، بالطبع مصرف آن هم زياد‌تر خواهد شد. علاوه بر اينكه خودروهاي جديد، مطابق استانداردهاي روز ساخته مي‌شوند و ميزان مصرف پايين‌تري دارند. خودروهاي كوچك‌تر و سبك‌تر را انتخاب كنيد.

شيوه رانندگي‌تان را اصلاح كنيد|

اينكه ما بدانيم اگر درست و قانونمند رانندگي كنيم مي‌توانيم تا ۳۰درصد مصرف سوختمان را پايين‌تر بياوريم هم نكته جالبي است كه بايد به آن توجه نشان دهيم. هنگام رانندگي لازم نيست يكباره شتاب بگيريم يا يكباره ترمز كنيم. استفاده از دنده و كلاچ مناسب مي‌تواند در روند مصرف تأثيرگذار باشد. علاوه بر اينكه در همه جاده‌ها و خيابان‌ها مطابق سرعت تعريف شده حركت كنيم. بهتر است تا آنجا كه مي‌توانيم در يك خط تردد كنيم و زياد جابه‌جا نشويم.

سرعت بالا ممنوع!|

هنگامي كه در بيرون از شهر رانندگي مي‌كنيم مي‌توانيم سرعت را بين ۹۰ تا ۱۰۰ كيلومتر تنظيم كنيم. سرعت بالا دقيقا مساوي است با مصرف فزاينده سوخت! هنگامي كه با سرعت ۱۲۰ كيلومتر در ساعت حركت مي‌كنيد، ۲۱‌درصد بيشتر از زماني كه سرعت‌تان ۹۰ كيلومتر در ساعت است سوخت مي‌سوزانيد. يادتان باشد شتابگيري خودرو هم بايد به‌تدريج صورت بگيرد؛ چرا كه هنگام شتابگيري، دور موتور سريع بالا مي‌رود و مصرف سوخت را افزايش مي‌دهد. شتاب بالا در خيابان‌هاي كم‌عرض و پرترافيك ترمزهاي ناگهاني را به همراه دارد و مصرف سوخت را بالا مي‌برد. تجربه ثابت كرده حركت با شتاب، بالاخص در شهرهاي شلوغ تاثير چنداني در زودتر رسيدن به مقصد ندارد.

موتور را خاموش كنيد|

در طول روز‌ گاه مجبور مي‌شويد پشت چراغ قرمز و يا ترافيك سنگين خيابان‌ها بمانيد يا براي خريدي كوتاه از مغازه خودرو را نزد خانواده‌تان ترك كنيد. پس بهتر است در توقف‌هايي كه بيش از ۹۰ثانيه طول مي‌كشد، موتور خودرو را خاموش كنيد. اين امر مي‌تواند تا ۱۵درصد مصرف سوخت را كاهش دهد و به پاك‌تر ماندن هواي شهر هم كمك كند. تا آنجا كه مي‌توانيد از درجا كار كردن خودرو، حتي به بهانه گرم شدن موتور در روزهاي سرد سال اجتناب كنيد. در چنين روزهايي بهتر است ابتدا با سرعت و دنده پايين حركت كنيد.

شيشه‌ها بالا!|

هنگامي كه رانندگي مي‌كنيد، به‌ويژه زماني كه سرعت بالايي داريد بهتر است شيشه‌هاي خودرو را بالا بدهيد. اگر شيشه‌ها پايين باشد، جريان هوا وارد خودرو شده و به‌عنوان يك بازدارنده عمل مي‌كند. شما هم براي اينكه از كاهش سرعت‌تان جلوگيري كنيد مجبوريد گاز بيشتري بدهيد و اين يعني مصرف سوخت بيشتر. به‌خاطر داشته باشيد، هر چه خودروي شما اصطكاك كمتري با جريان هواي بيرون داشته باشد، به‌‌ همان ميزان مصرف سوخت‌تان هم كاهش پيدا مي‌كند.

سفرمان را مديريت كنيم|

تا آنجا كه ممكن است از سفرهاي درون‌شهري اجتناب كنيم. سامانه‌هاي جديد اين امكان را به ما مي‌دهند كه بسياري از امور را از داخل خانه يا محل كارمان انجام دهيم و بي‌جهت راهي خيابان‌ها نشويم. بهتر است با ساير اعضاي خانواده از يك خودرو براي رفتن به محل كار و يا ديگر مكان‌ها استفاده كنيم و با مديريت ساده‌زمان و مسير حركت‌مان از تردد خودروهاي تك‌سرنشين ممانعت به عمل آوريم. براي رسيدن به مقصد از مسيرهايي كه ترافيك كمتري دارند بهره ببريم. بهتر است ساعت‌هايي را براي انجام كار‌هايمان انتخاب كنيم كه ترافيك روان‌تر است.

صبح‌ها پمپ بنزين برويد|

هنگام صبح، بنزين داخل مخازن سرد‌تر، غليظ‌تر و متراكم‌تر است. پس بهتر است براي سوخت‌گيري صبح‌ها به پمپ بنزين برويد تا ليتر واقعي بنزين را دريافت كنيد. براي بنزين زدن هم درجه نازل را روي كند نگه داريد و اين كار را خيلي سريع انجام ندهيد؛ چرا كه در حالت كند، ميزان تبخير و سوخت‌گيري به حداقل مي‌رسد. همچنين قبل از اينكه چراغ بنزين‌تان روشن شود، اقدام به سوخت‌گيري كنيد؛ چرا كه هواي خالي داخل باك باعث تبخير سريع‌تر بنزين مي‌شود.

کد خبر 272563

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha