شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۴:۱۲
۰ نفر

پرونده قطور تعطیلی مدارس در پنجشنبه‌ها پس از کش و قوس‌های فراوان با این تصمیم برای سال تحصیلی جدید بسته شد که ۲۱۵۱ مدرسه منتخب در سراسر کشور روزهای پنجشنبه میزبان طرحی با عنوان «یک روز بانشاط» باشند.

مدرسه

 بقيه مدارس هم تعطيل خواهند بود تا سال آينده نتايج اين طرح آزمايشي بررسي تا شايد براي پنجشنبه‌ها تصميم ديگري گرفته شود.

معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش در توضيح جزئيات اجراي اين طرح مي‌گويد: روزهاي پنجشنبه، فرصتي مغتنم است تا برخي از فعاليت‌ها و برنامه‌هايي كه در طول هفته به‌دلايل مختلف امكان پرداختن به آن از سوي مدارس فراهم نيست را با بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي درون و برون مدرسه‌اي مديريت كرد و نسبت به طراحي و اجراي برنامه‌هاي كاربردي اقدام شود. براي تحقق اين هدف دستورالعمل اجراي طرح «كيفيت بخشي روزهاي پنجشنبه در مدارس» با امضاي وزير آموزش و پرورش به ادارات كل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده است.

كفاش با بيان اينكه اين طرح براساس سند تحول بنيادين آموزش و پرورش اجرا مي‌شود، توضيح مي‌دهد: طرح كيفيت‌بخشي به پنجشنبه‌هاي مدارس براي دانش‌آموزان دختر و پسر در 2151مدرسه ابتدايي دوره اول و دوره دوم اجرا مي‌شود. شرايط مدارس مجري طرح اين است كه تعداد دانش‌آموزان دوره ابتدايي اول و دوم مدرسه، حداقل 100نفر و زيرساخت‌هاي لازم براي انجام بازي‌هاي بومي و محلي و فعاليت‌هاي فرهنگي، هنري و ورزشي وجود داشته باشد؛ ضمن اينكه حداقل يك سالن چندمنظوره براي انجام فعاليت‌هاي كارگاهي لازم است. در غيراين صورت امكان بهره‌مندي از فضاي مدارس مجاور را داشته باشد. حضور مدير هم در روزهاي پنجشنبه الزامي خواهد بود.

اما دانش‌آموزاني كه پنجشنبه‌هاي تعطيل امسال به مدرسه مي‌روند، چه خواهند كرد؟ به‌نظر مي‌رسد اينكه دانش‌آموزان براساس ميل و رغبت و به‌صورت داوطلبانه در مدرسه‌شان حاضر شوند اهميت بسياري داشته باشد. همچنين معلم‌ها و كادر آموزشي كه در مقايسه با ديگر همكاران‌شان بايد به اجبار در مدرسه حاضر شوند بايد انگيزه لازم براي مشاركت در اجراي اين طرح را داشته باشند.

آموزش و پرورش اعلام كرده به تمام مديران، مربيان و عوامل اجرايي طرح برابر مقررات آموزش و پرورش از محل مشاركت اولياي دانش‌آموزان حق‌الزحمه پرداخت مي‌شود و از تمام مديران مدارس مجري پس از پايان دوره آزمايشي به طريق مقتضي قدرداني خواهد شد. همه دانش‌آموزان شركت‌كننده در طرح، گواهينامه حضور دريافت مي‌كنند و براي شركت در ديگر برنامه‌هاي جنبي مانند اردو، جشنواره‌ها، حضور در سينما و... نسبت به ديگر دانش‌آموزان اولويت خواهند داشت.

معاون پرورشي و فرهنگي با تأكيد بر اهميت تشويق دانش‌آموزان به حضور باانگيزه در اين طرح مي‌گويد: در اين روز دانش‌آموزان براساس روش‌هاي علمي و تربيتي و زيرنظر مربيان توانمند، ضمن آشنا شدن با انواع بازي‌هاي بومي و محلي، كاربرد و نحوه ساخت اسباب‌بازي‌ها، برگزاري اردوها و بازديدهاي گروهي و فعاليت‌هاي كارگاهي فرهنگي و هنري در كلاس‌هاي قصه‌گويي و داستان‌گويي نيز حاضر مي‌شوند تا با مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي مرتبط آشنا شوند.

در دستورالعمل اجراي اين طرح، اصلي‌ترين هدف آموزشي و تربيتي آن، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي نشاط‌آفرين با استفاده از منابع مختلف آموزشي، فرهنگي داستاني و قصه‌هاي محلي ذكر شده است. ايستگاه‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي، كلاس‌هاي فرهنگي و هنري، اردو و بازديد، مسابقات و جشنواره‌ها، بازي‌هاي علمي و كاربردي و... برنامه‌هاي ديگر پيش‌بيني شده براي پنجشنبه‌هاي مدارس است. مديركل آموزش و پرورش هر استان، معاون پرورشي و فرهنگي، معاون پشتيباني و توسعه مديريت، معاون تربيت بدني و سلامت، معاون آموزش ابتدايي، مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، مدير ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات و رئيس گروه انجمن اوليا‌ و مربيان اعضاي تشكيل‌دهنده كميته‌اي هستند كه قرار است فعاليت مدارس در اين روز را به‌طور مشخص بررسي و ارزيابي كنند.

کد خبر 272401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha