یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

گروه شهری: با گذشت 25 روز از سهمیه بندی بنزین، مسافرت به شهرهای شمالی کشور در فصل تابستان نسبت به سال گذشته تا 70 درصد کاهش داشته است.

محمدعلی فرخ مهر رئیس اتحادیه هتلداران و هتل آپارتمانداران استان تهران با اشاره به این مطلب، گفت: این تاثیر منفی در همه هتل‌های کشور محسوس بوده‌است، اما عمده این رکود در نقاط شمالی و مناطق زیارتی دیده‌ می‌شود. به نحوی که بسیاری از مراکز اقامتی با هزینه‌ای نازل به جذب مسافر می‌پردازند و قیمت‌ها به دلیل نبود مسافران تابستانی به شدت کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه هتلداران استان تهران با اشاره به کاهش 30 درصدی رکود مسافرت به تهران اظهار داشت: این رکود در تهران کمتر بوده، چرا که در تابستان علاوه بر گردشگران مختلف، عمده مسافرت‌ها با انگیزه شغلی است. اما در تهران هتل‌هایی که با سازمان یا ارگانی قرارداد ندارند تا 60 درصد دچار رکود شده‌اند و تنها هتل‌هایی که تحت قرارداد سازمان های مختلف هستند کاهش 30 تا 40 درصدی مسافرت داشتند.

وی به بیانیه‌ای مشترک که در هفته گذشته با همکاری اتحادیه دفاتر مسافرتی و گردشگری صادر و به مسئولان ذیربط ارائه شد، اشاره کرد و افزود: ما پیشنهاد کردیم تا 150 لیتر به عنوان سهمیه بنزین سفر به مردم اختصاص داده شود تا مردم بتوانند در فصل تابستان به راحتی به مسافرت بپردازند. اگرچه ممکن است برخی از مردم به مسافرت نروند اما آنچه مسلم است این طرح باعث رونق گردشگری و مسافرت‌های داخلی می‌شود.

فرخ مهر در ادامه افزود: اگر روند کاهش مسافرت‌های داخلی به این شیوه ادامه پیدا کند مسلما رکود نگران‌کننده‌ای را شاهد خواهیم بود.

وی از یکی از اثرات منفی رکود مسافرت داخلی را وضعیت نابسامان اقتصادی هتلدارانی که از تسهیلات بانکی استفاده کرده‌اند دانست و گفت: بسیاری از هتلداران از بازپرداخت تسهیلات بانکی ناتوانند و این موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاری در این عرصه انجام نگیرد. بنابراین دولت باید بانک‌ها را متقاعد کند تا با هتلدارانی که در حال بازپرداخت تسهیلات بانکی هستند، مماشات بیشتری داشته باشد.

از طرفی چندی پیش رجبعلی خسرو‌آبادی مدیر اجرایی اتحادیه هتلداران و هتل‌آپارتمانداران استان تهران نیز در گفتگو با فارس گفت: سهمیه بندی بنزین تاثیر منفی زیادی در حجم مسافران ورودی به شهرهایی که مردم با وسیله شخصی به آن سفر می‌کنند داشته است.

او از انجام 75 درصد از مسافرت ‌ها توسط وسایل نقلیه شخصی به شهرهای کشور خبر داد و گفت: حتی اگر قائل به کاهش یک سومی این حجم سفر باشیم باز هم 25 درصد در تعداد مسافران شهرهای کشور کاهش داشته‌ایم.

او از وضعیت اقتصادی ناگوار بسیاری از هتلداران در بازپرداخت تسهیلات بانکی خبرداد و افزود: در فصل تابستان که فصل کسب درآمد است بسیاری از فضاهای هتل‌ها خالی است و با سهمیه بندی بنزین این درآمدها کسب نمی‌شود، به طوری که چک بعضی از هتل داران در حال حاضر برگشت خورده است.

این در حالی است که مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر از حذف سفرهای غیر ضروری و استفاده از بنزین سهمیه‌بندی برای سفر توسط مردم می‌دهند.

کد خبر 27211

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز