یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۷
۰ نفر

رضا سادات: دولت تایوان برای اولین بار پس از جدایی این جزیره از سرزمین اصلی چین درخواستی را به طور رسمی برای عضویت در سازمان ملل متحد تقدیم دبیرخانه این سازمان کرد.

یکی از سخنگوهای وزارت امور خارجه تایوان اعلام کرد درخواستی رسمی که به امضای چن شویی بیان، رئیس‌جمهور تایوان رسیده به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد ارائه شده است.

وزارت امور خارجه چین بلافاصله به این خبر واکنش نشان داد و آن را تلاشی محکوم به شکست توصیف کرد.

تایوان پیش از این نیز بارها برای عضویت در سازمان ملل متحد تلاش کرده بود اما این اقدامات هر بار از سوی پکن، که تایوان را بخشی لاینفک از  خاک چین می‌پندارد، خنثی شده بود.

دولت تایپه تا سال  1971 کرسی چین در سازمان ملل متحد را در اختیار داشت که در آن سال با  توافق به دست آمده بین قدرت‌های صاحب وتو در شورای امنیت این کرسی به نمایندگان پکن واگذار شد.

این اولین بار است که تایوان با به‌کار بردن نام رسمی این جزیره برای عضویت در سازمان ملل متحد درخواست داده و   چون دفعات قبل از عبارت جمهوری چین استفاده نکرده است.

لیوجیان چائو، سخنگوی وزارت امور خارجه چین تأکید کرد پکن به شدت مخالف طرح این درخواست در مجمع عمومی سازمان ملل است و از نزدیک روند امور دراین رابطه  را پیگیری خواهد کرد.

لیو گفت: تلاش مقامات تایوان برای جدایی همیشگی این جزیره ازچین به ثمر نخواهد رسید. وی افزود: پکن در صورت لزوم از همه توان خود برای جلوگیری از تحقق این هدف استفاده می‌کند.

چین  پس از آن که ملی‌گراهای چینی در جنگ‌های داخلی این کشور در برابر  کمونیست‌ها شکست خورده و در سال  1949  به تایوان گریختند همیشه مدعی مالکیت این جزیره بوده است. در این سال‌ها تایوان تنها از سوی  24  کشور جهان به طور رسمی به رسمیت شناخته شده است.

حرکتی برای کسب وجهه

گمان می‌رود اعلام ارسال درخواست تایپه برای عضویت در سازمان ملل‌متحد مقارن با نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست‌جمهوری این جزیره چندان هم اتفاقی نبوده است.

رئیس‌جمهور استقلال‌طلب تایوان طی دوران ریاست‌جمهوری خود به انحراف از شعارهای انتخاباتی خود و اهمال در پیگیری آرمان تایوان مستقل از چین متهم شده بود.

این درخواست با سفر فرانک هسیه، مهم‌ترین رقیب چن در انتخابات جاری به ایالات متحده برای دیداری 10 روزه از این کشور و ملاقات با مقامات ارشد دولت آمریکا مصادف شده است.

مقامات ارشد کاخ سفید از هسیه استقبال گرمی به عمل آوردند چرا که آنان خواستار بر هم خوردن ثبات و آرامش در تنگه تایوان نیستند.

چن مترصد برگزاری رفراندمی عمومی برای کسب استقلال از چین است که این مسأله می‌تواند به بروز دور تازه‌ای از تنش‌ها بین تایپه و پکن منجر شود.

چن در فوریه سال گذشته اقدام به انحلال کمیته‌ای کرد که وظیفه اصلی آن بررسی راهکارهای یکپارچگی تایوان و چین در سال‌های آتی بود.

این اقدام به علاوه درخواست اخیر تایپه برای عضویت در سازمان ملل متحد از سوی پکن اقداماتی تحریک‌آمیز تلقی شده است.

کد خبر 27163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز