همشهری آنلاین: استان بوشهر در جنوب کشور بر کرانه خلیج‌ فارس واقع است و به سبب داشتن ۹۳۶ کیلومتر خط ساحلی و ۹ جزیره محل زادآوری پرندگان مهاجر و لاک‌پشت‌های دریایی است و از لحاظ اجرای طرح‌های مطالعاتی و سرشماری زیست محیطی یکی از قطب‌ها و کانون‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور است.

به گزارش ایرنا، جزایر استان بوشهر هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود است طوری که جزیره خارک علاوه بر بعد اقتصادی و نفتی، پناهگاه حیات وحش (آهو) محسوب می‌شود و آب‌های اطراف جزایر خارک و خارگو شامل مناطق مرجانی و حساس ساحلی است.

جزایرخان، تهمادون و شیف محل تغذیه و استراحت پرندگان مهاجر زمستانه است که در فصول سرد به خلیج فارس مهاجرت می‌کنند.

جزایر نخیلو و ام الگرم محل زادآوری و تولید مثل پنج گونه از پرندگان مهاجر تابستانه است که این پرندگان شامل پرستوی دریایی کاکلی بزرگ، پرستوی دریایی کاکلی کوچک، پرستوی دریایی پشت تیره، پرستوی دریایی گونه سفید، اگرت ساحلی و سلیم خرچنگ‌خوار هستند.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر گفت: با توجه به این که در این استان پرداختن به طرح‌های مطالعاتی و سرشماری دقیق و به‌موقع از اهمیت بالایی برخوردار است با تمام توان به این امر اهتمام می‌ورزیم.

"حسین دلشب" افزود: لاک‌پشت‌های دریایی در سواحل و جزایر استان بوشهر و در مناطقی مانند نخیلو، ام الگرم، نای بند و خارگو زادآوری می‌کنند که گونه اصلی استان، لاک‌پشت منقار عقابی بوده که بشدت در معرض خطر انقراض است.

وی به فصل زادآوری لاک‌پشت‌ها که از اواخر اسفند آغاز و تا اواسط تیر سال بعد ادامه می‌یابد اشاره کرد و افزود: تاکنون زادآوری سه گونه لاک‌پشت منقار عقابی، سبز و زیتونی در استان بوشهر به ثبت رسیده است و هر ساله حدود 100 عدد لاک‌پشت دریایی در پایش سواحل و جزایر تگ‌گذاری و علامت‌گذاری می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: طرح مطالعاتی شناسایی پستانداران دریایی منطقه دریایی دیر نخیلو و مند از اسفند ماه 92 آغاز شده است که در این طرح با همکاری انجمن طرح سرزمین، از فعال‌ترین سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی و تخصصی کشور است "جمعیت"، "رفتار"، "شناسایی گونه" و "محدوده پراکنش" پستانداران دریایی منطقه که بیش‌تر از دلفین‌ها هستند، صورت می‌گیرد.

دلشب افزود: طرح پایش مرجان‌های مناطق حفاظت شده همه ساله در چند نوبت توسط کارشناسان حفاظت محیط زیست استان انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: دراین طرح با عملیات غواصی وضعیت عمومی مناطق مرجانی، ماهیان و سایر آبزیان این مناطق مورد پایش قرار می‌گیرد که مناطق مرجانی استان شامل جزایر خارگ و خارگو، سواحل شهر بوشهر، جزیره فارسی و خلیج نای‌بند است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: همچنین عملیات حلقه‌گذاری پرندگان جوجه‌آور تابستان گذران در مرداد سال جاری در جزیره نخیلو انجام شد.

وي با توجه به اهمیت زیست محیطی پارک ملی دیر نخیلو افزود: جزیره نخیلو یکی از مهم‌ترین کانون‌های زادآوری و تابستان گذرانی چند گونه مهم از پرستوهای دریایی است و هر ساله حدود 50 هزار جفت پرنده در این جزیره زادآوری دارند که بیش‌تر آنها متعلق به گونه‌های پرستوهای دریایی کاکلی کوچک، پرستو دریایی پشت تیره و سلیم خرچنگ‌خواراست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: این پرندگان از فروردین، مهاجرت خود را به جزیره نخیلو واقع در استان بوشهر آغاز کرده و پس از پایان زادآوری در شهریور از این منطقه خارج می‌شوند.

وی بیان کرد: در این جزیره ابتدا اگرتهای ساحلی اگرت ساحلی یا قار ساحلی (نام علمی Egretta gularis گونه‌ای حواصیل با جثه متوسط است که در آفریقا، دریای سرخ، کرانه‌های خلیج فارس و بخش‌هایی از شبه قاره هند یافت می‌شود) و سپس سلیم‌های خرچنگ‌خوار و متعاقب آن‌ها پرستوهای دریایی کاکلی کوچک و بزرگ و پشت تیره تخم‌گذاری و زادآوری می‌کنند.

دلشب با بیان این که حلقه‌گذاری پرندگان در این جزیره از سال 1382 آغاز شده است گفت: این عملیات در بررسی‌های رفتارشناسی و زیستی پرندگان، وضعیت مسیرهای مهاجرتی و طول عمر آن‌ها موثر است که اقدام صورت گرفته در جزیره نخیلو به طور مستمر در مدت 12 سال اخیر تداوم داشته است و از آن به عنوان یکی از منظم‌ترین روندهای حلقه‌گذاری حیات وحش در کشور می‌توان نام برد.

رئیس اداره امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به بازگیری تعداد چهار حلقه از حلقه‌های الصاقی سال‌های قبل در چند ماه گذشته در جزیره نخیلو گفت: با توجه به سوابق حلقه‌گذاری تاکنون بیش‌ ترین رکورد مدت زمان ثبت شده بین زمان حلقه‌گذاری و زمان بازگیری 10 سال بوده است.

درویشی افزود: در مرداد سال 93 کارشناسان این اداره کل 916 قطعه از جوجه‌های پرندگان را در این جزیره حلقه‌گذاری کردند که این حلقه‌ها به 600 قطعه پرستو دریایی کاکلی کوچک، 300 قطعه پرستو دریایی، هشت قطعه پرستو دریایی کاکلی بزرگ و هشت قطعه اگرت ساحلی الصاق شده است.

وی ادامه داد: همه ساله با آغاز فصل سرما و زمستان، تعداد بسیار زیادی پرندگان مهاجر زمستان گذران به سواحل خلیج فارس مهاجرت می‌کنند و تالاب‌های آب شیرین و ساحلی استان بوشهر محل تغذیه و زمستان گذرانی گونه‌های زیادی از جمله فلامینگو، پلیکان پا خاکستری، انواع اردک و غاز و ... است.

درویشی گفت: در یک برنامه هماهنگ جهانی در ابتدای دی ماه سرشماری این پرندگان انجام می‌شود.

کد خبر 271246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha