همشهری آنلانی: معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه اگر ملزم به قانون نباشیم، جامعه با مشلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد، گفت: باید هزینه‌های انجام جرم را آنقدر بالا برد تا هیچ کس به سمت آن نرود.

ارژه‌ای معاون قوه قضائیه

معاون اول قوه قضاییه در حاشیه آیین معارفه رئیس کل دادگستری استان فارس در گفت و گو با ایرنا گفت: اجرای قوانین و حسن اجرای آن زمینه ساز دستیابی به عدالت است و اگر همه ملتزم به قانون نباشیم مشکلات عدیده‌ای دامنگیر جامعه خواهد شد.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای  افزود: همه باید در مقابل قانون خاضع و عمل به قانون در اولویت امور باشد.

وی، اجرای سلیقه‌ای قانون را یکی از آفات حکومت دانست و بیان داشت: قانون باید به خوبی اجرا شود و یکی از وظایف قوه قضاییه نظارت بر حسن اجرای قوانین است و هرکس در هرجا به قانون عمل نکرد، باید براساس قانون با او برخورد شود.

این مقام قضایی ادامه داد:باید افراد ظالم، مجرم، متجاوز و کسانی که قصد انجام جرمی را دارند مطمئن باشند که شدت و سختی مجازات قانونی، از لذت عمل خلاف و ظلم و تجاوز آنان بسیار بیشتر است.

محسنی اژه‌ای ، پیشگیری از وقوع جرم را یکی از اهداف اصلی دستگاه قضایی برشمرد و گفت: باید هزینه‌های انجام جرم را آنقدر بالا برد تا هیچ کس به سمت آن نرود.

معاون اول قوه قضاییه افزود:وظیفه حکومت اسلامی تنها توصیه کردن نیست بلکه فراهم کردن زیرساخت‌ها برای جلوگیری از خدشه دار شدن اخلاق و فرهنگ جامعه از عمده وظایف و ضرورت‌هایی است که باید به آنها اهتمام داشت.

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: حکومت اسلامی موظف است زمینه اشتغال، رفاه اجتماعی توام با عدالت و امنیت و آسایش را تا حد ممکن برای همه آحاد جامعه فراهم کند.

وی گفت: از بین بردن بیسوادی، بیکاری، فساد، توزیع مناسب و عادلانه ثروت و فرصت‌ها و تامین سلامت جسمی و روحی از دیگر وظایف حکومت اسلامی است تا همگان در فضایی توام با سلامت و آسایش زندگی کنند.

محسنی اژه‌ای بیان کرد: در دوره دوم ریاست آیت الله آملی لاریجانی بر قوه قضاییه ، تصمیم بر این شد که برنامه‌ها، سیاست‌ها و راهبردهای نوشته شده، عملیاتی شود از این رو مقرر شد در برخی از مدیریت‌ها جا به جایی صورت گیرد تا برنامه‌های عملیاتی با شتاب بیشتری انجام شود.

معاون اول قوه قضاییه در بخش دیگری از مطالب خود افزود:در دستگاه قضایی استان فارس کارهای بسیار خوبی انجام شده و بدون شک کارهای زیادی هم باقی مانده که باید انجام شود.

محسنی اژه‌ای، چرخش مدیران را برای ارائه بهتر خدمت به مردم دانست و گفت: امید است انتصاب رئیس کل جدید دادگستری استان فارس این استان را به جایگاه واقعی خود در زمینه تامین امنیت و توسعه برساند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: برخورد با متجاوزان، متخلفان، متعرضان به حقوق عمومی، مظاهر فساد و ناهنجاری‌ها از اولویت‌های دستگاه قضایی استان فارس است .

در این آیین ˈعلی القاصی مهرˈ (دادستان پیشین شیراز) به عنوان رئیس کل دادگستری استان فارس معرفی و از خدمات ˈذبیح الله خداییانˈ رئیس پیشین این اداره کل تقدیر شد.

ذبیح الله خداییان به عنوان معاون حقوقی قوه قضاییه منصوب شده است.

ايسنا نيز نوشت: معاون اول قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه زمانی به فعالیت و اقدامات خود افتخار می‌کند که کمترین تعداد زندانی را داشته باشد.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه در مراسم تودیع ومعارفه رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به اینکه جابه جایی مدیران کاری پسندیده و ضروری است، افزود: در حال حاضر وضعیت امنیتی استان فارس بر اساس آمار مناسب است اما در برخی از بخشها نیاز به تلاش و فعالیت بیشتری است.

وی با تاکید بر اینکه به نظر و تصمیمات برای جابه جایی مدیران باید احترام گذاشته شود، افزود: گردش مدیران کاری پسندیده است زیرا به ارتقا و رشد مجموعه کمک می کند.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه نظام اسلامی وظیفه های مختلفی دارد، گفت: ایجاد اشتغال و رفاه اجتماعی، عدالت برای همه آحاد جامعه، ایجاد امنیت و آرامش را فراهم کند و تمامی فرصت ها را به طور عادلانه در جامعه تقسیم کند که این مهم بخشی از وظایف قوه مجریه است.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: قوه قضائیه متولی ایجاد عدالت، تحقق عدالت و نظارت بر اجرای قوانین است و همه می دانند که اگر قانون به درستی در جامعه اجرایی شود هیچگونه مشکلی بروز نمی کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر قرار باشد هر کسی به سلیقه خود عمل کند و قانون را مد نظر قرار ندهد جامعه ضرر می کند، بیان کرد: در این خصوص باید قانون بدون کم و کاست اجرایی شود زیرا در صورت عدم اجرای دقیق قوانین مشکلاتی ایجاد میشود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: مجازات مجرمین باید به اندازه ای باشد که هیچکس به خود اجازه تخلف ندهد، اگر مجرمین و متجاوزین احساس کنند که تاوان سنگینی برای تخلف خود خواهند پرداخت هیچگاه به دنبال جرم و انجام کارهای غیرقانونی نخواهند رفت و از طرفی جامعه نیز امیدوار می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشرفت تکنولوژی گفت: هیچگونه مخالفتی با تکنولوژی و پیشرفت نداریم و باید بیشترین بهره برداری را از تکنولوژی های روز دنیا داشته باشیم و معتقد هستیم که پیشرفت های امروز و تکنولوژی های جدید باید در اختیار مردم قرار گیرد امازیرساخت های آن باید فراهم باشد.

وی تاکید کرد: تکنولوژی را باید پاک، بومی و ملی در اختیار مردم قرار داد و وزارتخانه های مربوطه نیز مکلفند زیرساخت های این گونه تکنولوژی را فراهم کنند.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه اطلاع رسانی به موقع می تواند جوانان و مردم را از خطرات دور کند، ادامه داد: دستگاهها و وزارتخانه های مربوط باید همانگونه که زیرساخت ها را درست می کنند در بحث اطلاع رسانی نیز فعالیت های موثری داشته باشند زیرا باید مردم را از خطرات مطلع کرد وهمچنین باید نسبت به بومی سازی زیرساخت‌ها اقدام کنند.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: در این خصوص که مردم باید از پیشرفته ترین امکانات دنیا استفاده کنند هیچگونه شکی نداریم اما این را هم گفته ایم که باید پیوست فرهنگی و امنیتی به همراه این تکنولوژی ارائه و استفاده شود تا سلامت جامعه با مشکل مواجه نشود.

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موقعیت امروز باید مدنظر قرار داده شود، گفت: امروز در دنیای اسلامی تنفس می کنیم و زیر پرچم ولایت زندگی می کنیم در حالیکه تمام حق در مقابل تمام باطل قرار گرفته است.

وی افزود: طی سه سال گذشته همه استکبار جهانی و ارتجاع منطقه دست به دست هم دادند تا مقاومت در سوریه، لبنان و غزه را به زانو دربیاورند اما مقاومت در تمامی این مراحل پیروز شد و این چیزی نیست به غیر از اقتدار جمهوری اسلامی ایران زیرا جمهوری اسلامی به عنوان یک الگوی بزرگ مطرح شده است.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه مذاکره و دیپلماسی راه حل مقابله با ستمگر نیست، تاکید کرد: همه می‌دانند که برابر ظلم و ستم نمی شود مذاکره و دیپلماسی را قرار داد. هر چند که این هم از راه های موجود است اما مقاومت و ایستادگی راه موفقیت در مقابل ستمگران است.

محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه وظیفه هر جامعه ای فراهم کردن بهداشت روحی و روانی افراد در کنار دیگرمسائل است، بیان کرد: وظیفه هر حکومت و حکومت نظام اسلامی فراهم ساختن زمینه های رشد و تعالی برای همه انسان هاست و حکومت اسلامی نیز وظیفه دارد بستری را فراهم کند تا همه انسان های حق طلب بتوانند استعداد و کمال خود را شکوفا کنند.

وی تصریح کرد: اخلاق در جامعه از اولویت های مهم است و وظیفه حکومت اسلامی فراهم کردن تمام زمینه های حسن اخلاق و برطرف کردن موانعی است که باعث می شود اخلاق و فرهنگ جامعه خدشه دار شود.

وی همچنین خطاب به رئیس کل جدید دادگستری استان فارس از اوخواست که با مجموعه ها تعامل داشته باشد و تاکید کرد: زمانی باید افتخار کرد که کمترین تعداد پرونده وشکایت را داشت از این روضروری است رئیس کل جدید دادگستری استان با دیگر مجموعه ها برای برقراری امنیت وهمچنین پیشگیری از وقوع جرم تلاش کند.

محسنی اژه‌ای اظهار کرد: همچنین باید کرامت افراد در حد اعلی حفظ شود تا آرامش و امنیت در تمامی حوزه ها ایجاد شود.

 

کد خبر 270865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha