چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

فتانه انفرادی: ابولا همچنان در جهان قربانی می‌گیرد اما به گفته مسئولان وزارت بهداشت و سازمان حج و زیارت کشورهیچ خطری زائران ایرانی را در عربستان تهدید نمی‌کند.

بیماری کرونا

آنها مي‌گويند تنها يك مورد مشكوك از ابولا شناسايي شده بود كه نتيجه آزمايش‌ها ابتلا به ابولا را تأييد نكرده. وزارت بهداشت در عين حال به زائران اميدواري مي‌دهد كه بدون هيچ نگراني و با آرامش اعمال حج را انجام دهند؛ چراكه تمهيدات لازم براي زائران تدارك ديده شده است. با وجود اين زائراني كه از چند روز ديگر به حج اعزام مي‌شوند و خانواده‌هاي آنها نگران هستند و اين نگراني البته بيشتر مربوط به كمبود اطلاعات درباره اين بيماري مي‌شود. اما ابولا چيست، از كجا آمده، در چه شرايطي منتقل مي‌شود و چقدر مي‌تواند خطرناك باشد.

بي‌سابقه و جدي

سازمان بهداشت جهاني شيوع بيماري ابولا را بي‌سابقه‌ترين و جدي‌ترين سطح شيوع اين بيماري اعلام كرده است. بيماري ويروسي ابولا بعد از ورود به بدن با تب و خونريزي همراه است و در 50 تا 90درصد موارد به مرگ منجر مي‌شود. اين بيماري براي نخستين‌بار در سال1976 در سودان و كنگو ديده شد و از آن زمان تا به حال كشورهاي ديگر آفريقا را نيز درگير كرده. ابولا از زمان ورود به بدن ميزبان، بين 2تا 21روز علائم خود را نمايان مي‌كند. كارشناسان معتقدند كه اين ويروس از حيوان به انسان منتقل مي‌شود و ميزبان اصلي آن نوعي خفاش است. تب، ضعف شديد، درد عضلاني، سردرد و گلودرد، تهوع، استفراغ، اسهال، اختلال عملكرد كبد و كليه خونريزي داخلي و خارجي از نشانه‌هاي اوليه بروز اين بيماري است و وضعيت بيمار به سرعت رو به وخامت مي‌رود.

تا 10شهريور بيش از 3هزارو69 نفر در جهان به ابولا مبتلا شدند و ازاين تعداد يك هزارو 552نفر فوت كردند كه ساكنان كشورهاي آفريقايي بودند.

ابولا كجا هست؟

دكتر محمدمهدي گويا، مدير اداره بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به همشهري مي‌گويد: ابولا در حال حاضر محدود به 5كشور در منطقه غرب و مركز آفريقا يعني گينه، سيرالئون، ليبريا، نيجريه و كنگو است. كساني كه مبتلا به اين بيماري مي‌شوند مي‌توانند ديگران را آلوده كنند، يعني كسي تا وقتي علائم بيماري را پيدا نكرده نمي‌تواند ديگران را آلوده كند. اين بيماري بر اثر تماس با خون حيوان آلوده، با ترشحات بدن حيوان آلوده و با تماس با احشاي حيوان آلوده به انسان منتقل مي‌شود و انتقال آن از راه تنفس بعيد است. از اين جهت مي‌شود كمي آسوده خاطر بود چون تا‌كنون موردي از ابتلا حيوانات در عربستان به اين بيماري گزارش نشده است. تنها دليل نگراني احتمالي رفت‌وآمد مبتلايان ابولا به عربستان در ايام حج است.

گويا، درباره اقدامات انجام شده توضيح مي‌دهد: درمورد اينكه چه‌تصميمي براي ايام حج گرفته خواهد شد هنوز تصميم خاصي توسط سازمان جهاني بهداشت گرفته نشده اما وزارت بهداشت تمامي اقدامات اوليه را براي كنترل ابولا پيش‌بيني كرده تا زائران بدانند كه بايد چه مراقبت‌هايي از خود بكنند. اين آموزش‌ها و مراقبت‌ها با هماهنگي هيأت پزشكي حج و سازمان حج و زيارت مرحله به مرحله به اطلاع زائران رسيده است. تيم‌هاي فوق‌تخصصي وزارت بهداشت هم در مكه و هم در مدينه در طول ايام حج حضور خواهند داشت. اين تيم علاوه بر تيم پزشكي حج است و مطالب آموزشي تهيه شده را به‌طور مرتب در اختيار حجاج قرار مي‌دهيم. به اين ترتيب اميدوار هستيم كه اين بيماري طي ايام حج منتقل نشود.

او با تأكيد بر اينكه نبايد نگران بود اما بايد احتياط كرد، مي‌گويد:هرچند سازمان بهداشت جهاني اعلام كرده كه تب ابولا در عربستان مشاهده نشده، اما باز هم توصيه جدي ما به زائران اين است كه نكات بهداشتي را رعايت كنند تا مشكلي براي‌شان ايجاد نشود. در موسم عمره گذشته كه بالاترين تعداد عمره‌گزار مشرف شده را داشتيم، خوشبختانه حتي يك مورد نيز ابتلا به بيماري كروناگزارش نشده است.

توصيه‌هايي درباره كرونا

تنگي نفس و تب شديد وسرفه از علائم ويروس كرونا است. اگر كسي اين علائم را داشت به پزشك مراجعه كند. زائران از تماس با شتر به قصد تفريح در طول ايام حج جدا خودداري كنند. لبنيات غيرپاستوريزه به هيچ عنوان به‌ويژه لبنيات غيرپاستوريزه شتر مصرف نشود. توجه دقيق به توصيه مأموران بهداشتي هيأت پزشكي حج به سود خودتان است. مطالعه بسته‌هاي آموزشي مرتبط كه به هر زائر تحويل مي‌شود را جدي بگيريد. چنانچه پس از بازگشت از سفر حج حتي يكي از علائم ذكر شده را مشاهده كرديد، با پرهيز از خود درماني، حتما به پزشك مراجعه كنيد.

 

کد خبر 270828

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha