گروه سلامت: رئیس بانک پیوند اعضای بیمارستان مسیح دانشوری، با اعلام خبر آغاز ثبت نام تلفنی برای علاقه‌مندان اهدای اعضا، دلیل اجرای این طرح را ایجاد تسهیلات برای کسانی که به هر دلیلی امکان ثبت نام اینترنتی ندارند، عنوان کرد.


دکتر کتایون نجفی‌زاده، در گفت‌وگو با همشهری، ضمن بیان این‌که پس از گذشت دو سال از راه اندازی سایت اینترنتی اهدای عضو با آدرس www.iran-ehda.com ، حدود 67 هزارنفر در آن ثبت نام کرده‌اند گفت: بر اساس برآورد‌های کارشناسان، بعد از جشن نفس امسال، حدودا هر چهار ساعت 40 نفر عضو جدید به این سایت می‌پیوندند.

به گفته دکتر نجفی‌زاده، طبق آمارهای ارائه شده، آقایان 47درصد و خانم‌ها 52درصد این افراد را تشکیل داده‌اند که 52 درصد آنها زیر 25 سال هستند. همچنین 5هزار و 510نفر زیر دیپلم، 26هزار و 47 نفر دیپلمه، 26هزار و 142نفر لیسانس و 9هزار و 344نفر بالاتر از لیسانس در این سایت عضو هستند که پس از جشن نفس امسال، حدود20 هزار نفر به تعداد اهداکنندگان افزوده شده است.

نجفی‌زاده با اعلام این مطلب که ثبت نام اینترنتی نیازی به هیچ‌گونه امضا یا اثر انگشتی ندارد، اهدای اعضا پس از مرگ را تنها منوط به رضایت خانواده‌های اهداکننده اعلام کرد و گفت: کارت اهدای عضو حداکثر 2 ماه پس از ثبت‌نام اینترنتی و حداکثر 3ماه پس از تماس تلفنی برای ثبت‌نام‌کننده‌ها ارسال خواهد شد.

رئیس بانک پیوند اعضای بیمارستان مسیح دانشوری همچنین خبر از گزینه‌ای به نام «همکاری» در فرم‌های مخصوص اهدا داده و گفت: در حال حاضر،90 نفر در سراسر ایران و حتی روستاهای دورافتاده اعلام همکاری کرده‌اند که با عنوان «سفیران زندگی» با ما همکاری می‌کنند.

به گفته دکتر نجفی‌زاده، تمامی مراحل ثبت‌نام، دریافت کارت و بروشورهای آموزشی به صورت رایگان انجام می‌شود و شماره تلفن 20109419 برای ثبت‌نام تلفنی اهداکنندگان اختصاص یافته است.

فاصله ایران با آمار جهانی اهدای عضو

در حال حاضر، میزان اهدای عضو در ایران به ازای هر یک میلیون نفر 7/1 نفر و در جهان 35 نفر است. سالانه حدود 3 هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می شوند که در این میان، تنها از 140 نفر از این تعداد برای اهدای عضو استفاده می‌شود و این در حالی است که به طور کلی امکان استفاده از اعضای بدن 50 درصد از این افراد وجود دارد.

اگرچه وجود برخی سرطان‌های خاص و بیماری‌ها از جمله سرطان دهانه رحم،‌ دو نوع سرطان پوست وHIV، غیر ایرانی بودن و عدم حضور اولیای دم فرد و در برخی موارد سن بالای بیمار از جمله موانع موجود برای استفاده از اعضای بدن فرد مبتلا به مرگ مغزی عنوان می‌شود و در بسیاری از موارد به دلیل ناشناس بودن فرد دچار مرگ مغزی و یا دسترسی دیرتر از زمان مقرر به خانواده وی امکان استفاده از اعضای بدن وجود ندارد، اما تعداد کم رضایت‌دهندگان و کم بودن تعداد مراکز پیوند در کشور موجب می‌شود تا امکان استفاده از اعضای بدن تعداد کمی از افراد دچار مرگ مغزی وجود داشته باشد.

این درحالی است که تحقیقات نشان می‌دهد خانواده‌هایی که اعتقادات مذهبی عمیقی دارند و آنهایی که علی‌رغم سطح زندگی پایین، درک بالایی داشته و احساسات خود را بهتر کنترل می‌کنند، از خانواده‌هایی به شمار می‌روند که راحت‌تر به اهدای عضو فرد دچار مرگ مغزی رضایت می‌دهند.

به گفته دکتر نجفی‌زاده، بعد از رخداد مرگ مغزی، تنها بین چند ساعت تا یک روز برای استفاده از اعضای بدن شخص جهت پیوند به فرد نیازمند، زمان داریم و از این‌رو بهترین نامزدهای اهدای عضو کسانی هستند که پس از مرگ مغزی تا دو روز اول شناسایی شده و در کمتر از 24 ساعت از اعضای بدن آنها استفاده شود.

طبق آمار رسمی، در حال حاضر آمار رضایت خانواده‌های افرادی که به مرگ مغزی دچار شده‌اند، 33درصد است. پیش از این تنها 10 درصد خانواده‌ها به اهدای عضو بیمار دچار مرگ مغزی خود رضایت می‌دادند اما به نظر می‌رسد در حال نزدیک شدن به آمار جهانی 60 درصدی اهدای عضو بیماران دچار مرگ مغزی هستیم.

چندی پیش، در یک نظرسنجی از پرستاران ICU که با بیماران مرگ مغزی در ارتباط هستند، مشخص شد که بیش‌ از 90 درصد این پرستاران با مرگ مغزی آشنا بوده اما یک سوم آنها به دلیل نداشتن باور به پیوند اعضای بیماران مرگ مغزی به بیماران نیازمند از گزارش سریع به پزشکان ذی‌ربط خودداری می‌کنند و بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که هنوز در جامعه ما بسیاری از پزشکان هم به این باور نرسیده‌اند که اعضای بدن فرد دچار مرگ مغزی می‌تواند نجات دهنده جان بسیاری از افراد دیگر باشد.

کد خبر 27081

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز