سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

حامد فوقانی: «بلوغ شورا»؛ این عبارت شاید بهترین نتیجه و برآیند از تحلیل مدیران شهری، مسئولان دولتی و خود اعضای شورا پس از گذشت یک‌سال از فعالیت دوره چهارم شورای شهر تهران باشد.

اگرچه اغلب اين جمله را اضافه مي‌كنند كه هنوز شورا تا جايگاه واقعي فاصله بسيار دارد اما اينكه امروز جايگاه شورا به حدي رشد كرده كه در بسياري از تصميم‌گيري‌هاي شهري مداخله كرده و از كنار مسائل و اتفاقات به‌راحتي عبور نمي‌كند نيز، نقطه عطفي در اين نهاد است.

ديدار با رهبري

ديدار با رهبري يكي از مهم‌ترين اتفاقات در شوراي چهارم محسوب مي‌شود چراكه اين ديدار روشنگر راه شورا شد. در اين ديدار رهبري از اهميت حفظ باغات و محيط‌زيست و همچنين بها دادن به معماري ايراني- اسلامي در تهران سخن گفتند و بر تقويت بعد نظارتي شورا تأكيد كردند. اين باعث شد تا شورايي‌ها هم به تلاش بيشتر به‌ويژه در كميسيون‌هاي تازه متولد شده سلامت و محيط‌زيست، معماري و شهرسازي و نظارت و حقوقي ترغيب شوند زيرا اين سخنان رهبر انقلاب همسو با جهت‌گيري شوراي شهر بود.

تعامل با دولت

يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي شوراي چهارم حضور دولتي‌ها در جلسات شورا بوده است؛‌ اتفاقي كه البته به واسطه تعامل بين مديريت شهري و دولت يازدهم رخ داد. حميد چيت‌چيان وزير نيرو، عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي، بيژن زنگنه وزير نفت، علي‌اصغر فاني وزير آموزش و پرورش، معصومه ابتكار رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست، سيدحسين هاشمي استاندار تهران و مسعود سلطاني‌فر رئيس سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي ازجمله اعضاي هيأت دولت هستند كه در يك‌سال گذشته به شوراي شهر آمدند. همين حضور باعث شد تا اعضاي شوراي شهر مهم‌ترين مطالبات شهروندان پايتخت را مطرح كردند و دولتي‌ها نيز يا به بيان راهكارهايي براي حل مسئله بپردازند يا وعده‌هايي در اين راستا بدهند. به‌طور نمونه زنگنه وزير نفت درخصوص بدهي 2200ميليارد توماني دولت‌ پيشين به شهرداري در حوزه حمل‌ونقل عمومي در شورا گفت كه مديران شهري تعداد مورد نياز دستگاه‌هاي اتوبوس و واگن‌هاي مترو را اعلام كنند تا وزارت نفت دست‌كم از طريق تهاتر آنها را تأمين كند. اعضاي شورا با همين رويكرد به ديدار رئيس جمهور هم رفتند و رو در رو مسائل مختلف را با رئيس‌جمهور مطرح كردند و اين خود به نوعي سرآغاز ورود شورايي‌ها در تصميم‌گيري‌هاي كلان بود.

بار اولي‌ها

در دوره چهارم شوراي شهر تهران، 22نفر براي نخستين بار است كه تجربه حضور در شورا نصيبشان شده است. الهه راستگو، رضا تقي‌پور، ولي‌الله شجاع‌پوريان، محمد سالاري، محمدمهدي تندگويان، غلامرضا انصاري، محسن پيرهادي، رحمت‌الله حافظي، محمد حقاني، فاطمه دانشور، احمد دنيامالي، اسماعيل دوستي، حسين رضازاده، محسن سرخو، پرويز سروري، علي صابري، اقبال شاكري، مجتبي شاكري، ابوالفضل قناعتي، عبدالحسين مختاباد، حجت‌الاسلام و المسلمين عبدالمقيم ناصحي و عباس جديدي بار اولي‌هاي شوراي شهر تهران به‌حساب مي‌آيند.

6 كميسيون و 17 كميته

يكي از اتفاقات مثبت شوراي چهارم شهر تهران افزايش تعداد كميسيون‌هاي تخصصي به 6كميسيون عنوان مي‌شود. كميسيون‌ سلامت و محيط‌زيست و خدمات شهري، كميسيون‌ معماري و شهرسازي و كميسيون نظارت و حقوقي با حضور عضوهايي با سابقه در اين زمينه، نسبت به دوره‌هاي قبل اضافه شدند.اين باعث شد كه تعداد كميته‌هاي تخصصي زيرمجموعه كميسيون‌ها نيز اضافه شود و آنها به‌طور جدي‌تر و ريزتر به مسائل شهري بپردازند.

برگزاري نشست‌هاي تخصصي

تاكنون در شوراي شهر حدود 7 نشست‌ تخصصي با موضوعات مختلف ازجمله شهرسازي، توسعه پايدار، حمل‌ونقل و سوخت پاك برگزار شده است.نطق پيش از دستور نيز از ديگر مسائلي است كه اعضا از آن به‌عنوان امتياز مثبت اين دوره ياد مي‌كنند.

ورود علي‌البدل‌ها به شورا

در اين دوره از شوراي شهر تهران ابتدا به‌دليل انتخاب و عضويت همزمان محمدمهدي مفتح (عضو منتخب اصلي شورا) در مجلس شوراي اسلامي، مسعود سلطاني‌فر، نخستين عضو علي‌البدل جايگزين وي شد. همچنين با استعفاي مهدي حجت (عضو منتخب اصلي) از شوراي شهر به‌دليل انتصاب به‌عنوان معاون رياست ميراث فرهنگي، ولي‌الله شجاع پوريان عضو دوم علي‌البدل جايگزين وي شد. اما پس از گذشت چند‌ماه از فعاليت شوراي شهر تهران، محمدعلي نجفي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري از سمت خود استعفا كرد تا رئيس‌جمهور، سلطاني‌فر را جايگزين وي در اين سازمان كند. به همين دليل علي صابري به جاي سلطاني‌فر وارد شوراي چهارم تهران شد.

ساختمان شوراي شهر تهران

اگرچه تعداد اعضاي شوراي شهر نسبت به دوره‌ سوم و دوم تقريبا دوبرابر شده است اما ساختمان شوراي شهر تهران همان ساختمان واقع در خيابان بهشت است. اين موضوع در ابتداي كار، انرژي زيادي را از معاونت اجرايي شورا گرفت تا اتاق كار اعضا، دفاتر منشي‌ها، اتاق‌ و محل‌هاي برگزاري كميسيون‌ها و نشست‌هاي تخصصي به بهترين نحو مشخص شود. جابه‌جايي ساختمان شورا با توجه به حجم كاري خيلي وقت است كه مطرح شده اما همچنان مقدمات اين كار فراهم نيست. بسياري از اعضاي شوراي شهر تهران معتقدند اين مسئله بايد هرچه سريع‌تر اتفاق بيفتد. وسعت تالار اصلي شورا نيز هميشه منتقداني داشته است.

نمودار تعداد  طرح‌های مصوب شورای اسلامی شهر تهران

نمودار تعداد لوایح مصوب شورای اسلامی شهر تهران

جدول فراواني پرونده هاي موجود در اداره مصوبات شورا
دوره طرح ها لوايح تشخيص پلاك باغات
اول 286 292 -
دوم 213 452 474
سوم 330 426 326
چهارم (تا خرداد 93) 61 36 40
جمع 890 1206 840

يكسالگي شوراي شهر تهران برخط زمان

12 آذر 92 : شوراي شهر تهران ميزبان عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي بود تا مسائلي مانند بافت فرسوده و مديريت يكپارچه شهري مطرح و باب برگزاري نشست‌هاي تخصصي بين كارشناسان اين وزارت با مديريت شهري باز شود.

17 دي 92: چيت‌چيان، وزير نيرو به شوراي شهر تهران رفت و مسائلي مانند وضعيت آب شرب، انتقال خطوط برق به زير زمين و مديريت يكپارچه شهري مطرح شد.

23 دي 92: ديدار اعضاي شوراي شهر تهران و شهردار پايتخت با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب. عامل دو سويه ‌شهرداري تهران و دولت، نخستين موضوعي بود كه رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار بر آن تأكيد كردند.

1 بهمن 92: معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در اوج آلودگي هواي تهران به شوراي شهر رفت.

13 بهمن 92: برنامه 5ساله دوم شهرداري تهران در چهل و دومين جلسه شوراي شهر و پس از بارها جلسه و بررسي به تصويب رسيد. اين برنامه سرنوشت 5سال آينده شهر تهران را در ابعاد مختلف مشخص مي‌سازد.

6 اسفند 92: شوراي شهر تهران ميزبان بيژن زنگنه، وزير نفت شد.

19 فروردين 93: سيدحسين هاشمي، استاندار تهران نيز به شوراي شهر تهران رفت و از توسعه تعامل دولت و مديريت شهري گفت و درباره جيره‌بندي آب هشدار داد.

30 ارديبهشت 93: مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و البته عضو سابق شوراي شهر تهران به جلسه علني شورا رفت و خواستار استفاده از ظرفيت‌هاي شهرداري براي نگهداري از آثار تاريخي تهران شد.

24 خرداد 93: ديدار اعضاي شوراي شهر تهران و شهردار پايتخت با حسن روحاني، رئيس‌جمهور. در اين ديدار، اعضا فرصتي مناسب پيدا كردند تا موضوعات و مطالبات شهر را بيان كنند.

17 تير 93: علي‌اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش هم به شوراي شهر تهران رفت تا اعضا در حضور وي دغدغه‌هاي مردم در اين حوزه را بيان كنند.

 

کد خبر 270742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha