محمد باریکانی: تب هتل‌سازی‌ در ایران چنان شدت یافت که هر کجا محفل گردشگری برپا شد، سخن از ساخت هتل‌های چندستاره و مدرن در میان بود.

هتل

ميروسلاو دراگي چويچ، مدير يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي توسعه گردشگري در اروپا كه همين چند‌ماه پيش به دفتر معاون گردشگري رفته بود تا پيشنهادهاي خود براي توسعه گردشگري ايران را به مرتضي رحماني موحد ارائه كند، مي‌گويد: خدمات موجود در ايران قادر به ميزباني از 15تا 20ميليون گردشگر ورودي است.

آمار گردشگر ورودي ايران در سال 2012به 2ميليون و 300هزار گردشگر رسيد و گردشگري 2درصد از سهم توليد ناخالص ملي كشور را به‌خود اختصاص داد.

در حال حاضر 700هتل فعال و شناخته‌شده در ايران وجود دارد كه اين تعداد براساس آنچه يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي فعال در امر توسعه گردشگري اروپا مي‌گويد، پاسخگوي نياز گردشگران خارجي در ايران است.

همين چندي پيش نيز مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرده بود كه هتل‌هاي با پيشرفت فيزيكي بالاي 50درصد براي معرفي به صندوق توسعه ملي، در اولويت قرار مي‌گيرند.

گمان بر اين است كه وقتي سخن از توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري به ميان بيايد، بايد هتل ساخته شود؛ درحالي‌كه زيرساخت‌هاي گردشگري شامل جاده‌ها، سرويس‌هاي بهداشتي بين‌راهي، سيستم حمل‌ونقل هوايي، ريلي، جاده‌اي و دريايي مناسب، تسهيل در صدور رواديد و ايجاد اقامتگاه خوب و منطبق با استانداردهاي با كيفيت داخلي نيز مي‌شود.

برخي فعالان صنعت گردشگري در كشور نيز همچون ميروسلاو دراگي چويچ وجود 700هتل را پاسخگوي نياز گردشگري ايران مي‌دانند.

هتل‌سازي‌ بي‌ضابطه

احداث بي‌ضابطه هتل در ايران در سال‌هاي اخير آنچنان رشد يافت كه حتي برخي هتلداران نسبت به افزايش تعداد هتل‌ها در يكي از شهرهاي كشور انتقاد كردند و گفتند آنقدر هتل در اين شهر ساخته شده كه اتاق‌ها خالي مانده‌اند.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي اما به نوشته ايسنا چندي پيش گفته بود كه تعدادي هتل را براي بهره‌برداري از منابع صندوق توسعه ملي معرفي كرده كه تا يكي دو سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسند.

ايسنا سخنان مسعود سلطاني‌فر در گيرودار تب ساخت هتل در كشور را شبيه به سخنان رئيس وقت سازمان ميراث فرهنگي در دولت نهم خواند كه گفته بود آنقدر هتل در ايران ساخته شود كه نتوان آنها را شمرد. يا آنكه گفته بود، ‌هزار سرويس بهداشتي و مجتمع بين‌‌راهي را ظرف يكي‌دو سال به چرخه خدمات گردشگري وارد مي‌كند. او حتي وعده ايجاد هتل‌هاي 7‌ستاره را هم داده بود كه هيچ‌كدام عملي نشد.

مسعود سلطاني‌فر نيز وعده ساخت 14هتل تا آخر امسال را داده است. او حتي از بهره‌برداري چند هتل در شهرهاي بروجن، بيرجند و اروميه خبر داده است.

محمدعلي فرخ‌مهر، نايب‌رئيس جامعه هتلداران ايران اما مي‌گويد: اولويت‌هاي سازمان ميراث فرهنگي بايد حمايت از سرمايه‌گذاري، به‌ويژه در بخش زيرساخت‌هاي گردشگري باشد.

به گفته او، هتل‌ها و مهمانپذيرهاي موجود بايد به صندوق توسعه ملي معرفي شوند تا اوضاع مطلوبي پيدا كنند و به استاندارد واقعي برسند. فرخ مهر مي‌گويد: هتل‌ها و مهمانپذيرها تا به حال حتي يك ريال هم از بانك‌ها يا صندوق توسعه ملي وام و تسهيلات نگرفته‌اند و روز‌به‌روز هم وضع خدمات و تجهيزات‌شان افت مي‌كند. او كه از منتقدان احداث بي‌ضابطه هتل در ايران است، تأكيد مي‌كند: آقايان داشته‌ها را رها كرده‌اند و مدام از ساخت هتل‌هاي جديد حرف مي‌زنند.

به اعتقاد رئيس اتحاديه هتلداران تهران، اولويت ديگر سازمان ميراث فرهنگي بايد هتل‌هايي باشد كه تا 80درصد كار را انجام داده‌اند اما اتمام آنها به‌دليل مشكلات مالي متوقف شده‌ است.

به گفته او، سازمان ميراث فرهنگي بايد به اين هتل‌ها تسهيلات بدهد تا زودتر به چرخه خدمات وارد شوند و پس از آن به فكر صدور موافقت اصولي براي ساخت هتل جديد باشد.

تسهيلات 650ميليارد توماني صندوق توسعه ملي

سعيد شيركوند، معاون سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري از معرفي 39پروژه ملي به بانك‌هاي عامل براي استفاده از تسهيلات 650ميليارد توماني صندوق توسعه ملي خبر داده است.شيركوند به ايسنا گفت كه بيشتر پروژه‌هاي معرفي شده به صندوق توسعه ملي ساخت هتل‌هاي 4و 5ستاره بوده‌اند. شيركوند تأكيد كرده است كه اولويت نخست استفاده از تسهيلات صندوق توسعه ملي با هتل‌هايي است كه 70درصد پيشرفت فيزيكي داشته‌اند. آنطور كه معاون سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي گفته است، سرمايه‌گذاري‌هاي گردشگري با 40درصد پيشرفت فيزيكي مي‌توانند از تسهيلات بانكي استفاده كنند كه اگر اين تسهيلات از منابع داخلي بانك‌ها پرداخت شود، سازمان ميراث فرهنگي، 6تا 8درصد نرخ سود مربوط به تسهيلات را با عنوان كمك‌هاي فني و اعتباري به سرمايه‌گذار پرداخت مي‌كند.

 

کد خبر 270734

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha