در ۵‌ ماه امسال ۴۸ هزار خودرو به ارزش ۸۰۵ میلیون دلار وارد کشور شده که از نظر تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۸۰ درصد رشد داشته است.

خودرو

مقايسه تعداد و ارزش واردات خودرو در 5ماهه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال92 كه 17هزار خودرو به ارزش 351ميليون دلار وارد كشور شده بود، همچنين حاكي از رشد 229درصدي ارزش تا پايان مرداد‌ماه سال‌جاري نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته است.
تازه‌ترين آمار گمرك ايران از ميزان واردات كالا طي 5ماهه منتهي به مرداد‌ماه امسال نيز حاكي از آن است كه با افزايش ورود وسايل نقليه با موتور پيستوني درون‌سوز تناوبي جرقه‌اي- احتراقي، حجم سيلندر بيش از 1500و كمتر از 3هزار سانتي‌مترمكعب، سهم ارزشي واردات خودرو به 3.66درصد از مجموع واردات كالا در اين مدت رسيده و جايگاه خودرو را به دومين كالاي وارداتي در بين كالاهاي استراتژيك و ضروري ارتقا داده است.

رئيس‌كل گمرك ايران با بيان اينكه واردات خودروهاي بالاي 2500سي‌سي همچنان ممنوع بوده و تنها آن دسته از خودروهاي بالاي 2500سي‌سي كه قبل از ارديبهشت92 ثبت سفارش شده‌اند اجازه ورود به كشور را دارند اعلام كرد: خودروهاي زير 2500سي سي در طبقه متوسط مورد استفاده قرار مي‌گيرد. همچنين به‌طور قطع تا‌كنون تمام خودروهاي بالاي 2500سي سي كه اجازه ورود به كشور را داشتند به‌دليل نگراني وارد‌كنندگان از قديمي‌شدن مدل‌ها و از‌دست‌دادن بازار مصرف ترخيص شده و چيزي در گمركات باقي نمانده است.

با وجود اين مسعود كرباسيان تأكيد كرد كه در 5ماهه ابتداي سال‌جاري حدود 80تا 85درصد واردات مربوط به كالاهاي اساسي، مواداوليه و واسطه‌اي و تنها 15درصد كالاهاي مصرفي بوده است.به گزارش همشهري، به‌رغم افزايش حجم واردات و رشد بيش از 74درصدي تيراژ توليد برخي خودروهاي داخلي، افزايش قيمت و عرضه قطره چكاني خودرو موجب شده تا با روي‌گرداني مشتريان از بازار خودروهاي گران داخلي و وارداتي، حتي آغاز فصل دوم سفرهاي تابستاني نيز قادر به ذوب كردن يخ بازار نباشد و ركود همچنان حرف نخست بازار خودرو است.

کد خبر 270719

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha