همشهری آنلاین: عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به جولان سودجویان در اراضی کشاورزی و زراعی شهرهای شمالی، گفت: در برخی موارد زمین خواری و تغییر کاربری اراضی کشاورزی با مجوزهای قانونی صورت می‌گیرد.

شریعت‌نژاد

به گزارش ایرنا نقل از خبرگزاری مجلس شورای اسلامی حاکیست ˈ شمس الله شریعت نژاد ˈ نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد، ضمن درخواست از دولت برای ورود جدی به مبارزه با پدیده زمین‌خواری و تغییر کاربری اراضی، گفت: دولت برای مقابله با این پدیده با دو گروه سوداگران که با استفاده از روابط خاص و کشاورزان که مجبور به فروش زمین هستند با دو شکل متفاوت برخورد کند.

وی مقابله هر چه سریع‌تر با تغییر کاربری اراضی کشاورزی و زراعی، گفت: در بحث تغییر کاربری اراضی دولت باید در ابتدا سوءاستفاده کنندگان و دوم کشاورزانی که مجبور به این کار هستند را در نظر داشته و با این دو گروه برخورد متفاوت داشته باشد.

وی تصریح کرد: در بحث تغییر کاربری اراضی، افرادی هستند که با دریافت مجوزهای غیرقانونی با استفاده از کانال‌ها و روابط خاص کار خود را پیش می‌برند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با بیان اینکه این افراد سوءاستفاده گر زمین را با قیمت ارزان می‌خرند و باقیمت بسیار بالایی می‌فروشند، تاکید کرد: باید با این افراد به صورت جدی برخورد شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: گروه دوم که در بحث تغییر کاربری زمین مورد توجه‌اند، مردمی هستند که زمین‌های زراعی را با قیمت ناچیز می‌فروشند که باید بررسی شود چرا سود و منفعت اقتصادی لازم برای فعالیت‌های زراعی وجود ندارد و مردم زمین‌های کشاورزی حاصلخیز را با قیمت بسیار پایینی می‌فروشند.

نماینده تنکابن، رامسر و عباس آباد درشمال کشور، بهترین و حاصلخیزترین زمین‌ها فروخته می شود، گفت: این کار دو علت دارد، یکی اینکه واحد اراضی در منطقه قطعاتش کوچک بوده و دوم اینکه کشاورزی در این واحدها اقتصادی نیست.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکلات باید به کشاورزان تسهیلات کم بهره و تضمین خرید داده شود تا با کاهش ریسک کشاورزی انگیزه کشاورزان برای ماندن در زمین‌های کشاورزی و ادامه فعالیت در این اراضی افزایش یابد.

شریعت نژاد با یادآوری اینکه کشاورز در روستاست و از روابط بین‌الملل و چگونگی واردات و صادرات خبر ندارد، گفت: چون ریسک کار کشاورزی بسیار بالاست مردم زمین‌ها را می‌فروشد و دولت باید به این موضوعات توجه ویژه‌ای داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر مردم شمال کشور مشکل آب دارند و باغات مردم در حال خشک شدن است که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

کد خبر 270560

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha