یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

اصغر اصغری: شهریورماه امسال ششمین مرحله اعزام کاروان‌های راهیان نور به همت اداره امور ایثارگران مناطق شهرداری تهران و باغ موزه دفاع‌مقدس برگزار می‌شود.

کاروان راهیان نور

 در اين سفر معنوي، هر كدام از شهروندان ساكن مناطق 22گانه در هر روز و به‌صورت مجزا راهي مناطق عملياتي 2 استان غربي كشور، يعني ايلام و كرمانشاه مي‌شوند. زائران كاروان‌هاي راهيان‌نور در اين سفر چهارروزه روايت‌هاي مهمي را از سال‌هاي حماسه و غرور و آنهايي كه رفتند تا دين خدا و ميهن كهن باقي بماند، خواهند شنيد. مقدمات كار با هماهنگي‌هاي شهرداري تهران از يك‌ماه گذشته فراهم شده تا سفري پربار و پرخاطره پيش روي زائران سرزمين‌هاي نوراني دفاع‌مقدس قرار بگيرد. اين بار كوله‌بارمان را به قصد قربت با شهدا مي‌بنديم و راهي جايي مي‌شويم تا دوباره خودمان را در فضاي عطرانگيز محراب شهادت ببينيم. قدم به قدم با ما همراه شويد و اين نام‌هاي مقدس «اسفار اربعه» را به‌خاطر بسپاريد.

آنهايي كه راهي مي‌شوند

ششمين مرحله اعزام كاروان راهيان‌نور از تاريخ پنجم تا 22شهريورماه سال‌جاري برگزار خواهد شد. امسال طبق هماهنگي‌هايي كه صورت گرفته، قرار است از هر منطقه شهرداري تهران 240زائر به مناطق عملياتي غرب كشور اعزام شوند. آنهايي كه مشتاق به اين سفر چهارروزه هستند كافي است سري به اداره ايثارگران در ساختمان‌هاي مركزي شهرداري مناطق 22گانه بزنند. اگر مي‌خواهيد تنهايي با تاريخ زنده و معاصر كشورمان روبه‌رو شويد بايد كارت ملي خود را هنگام ثبت‌نام همراه داشته باشيد. آنهايي هم كه مي‌خواهند خانوادگي بروند بايد همه كارت‌هاي ملي و شناسنامه‌شان را به سرپرست خانواده بسپارند تا مقدمات سفر زودتر مهيا شود. هزينه اين سفر هم 40هزار تومان تعيين شده كه شامل هزينه‌هاي رفت و برگشت، اقامت و پذيرايي است. البته كودكان زير 7سال رايگان و بدون پرداخت هيچ هزينه‌اي مهمان سفر مي‌شوند.

شايد وقتي ديگر...

اما امسال هم شرايط خاصي براي اعزام شهروندان به مناطق عملياتي 2 استان ايلام و كرمانشاه اعلام شده است. شهرونداني كه سن و سالي از آنها گذشته و نياز به همراهي و كمك ديگران دارند نمي‌توانند راهي اين سفر معنوي شوند. همچنين آنهايي كه نياز به مراقبت‌هاي خاص دارند، داروي خاصي مصرف مي‌كنند يا شرايط جسمي مساعدي ندارند نيز بهتر است در فرصت ديگري براي بازديد از اين مكان‌هاي مقدس اقدام كنند. زناني كه مي‌خواهند راهي اين سفر شوند حتما بايد با يكي از محارم خودشان همراه شوند. نوجوان‌هاي زير 16سال هم نمي‌توانند به‌صورت انفرادي به اين سفر بروند، درصورت اعزام گروهي هم بايد رضايت‌نامه بزرگ‌ترهايشان را همراه داشته باشند. آنهايي كه مناطق جنوب كشور را پيش از اين زيارت كرده‌اند براي حضور در كاروان راهيان‌نور مناطق غربي با مشكلي روبه‌رو نخواهند شد.

سفري پربارتر از گذشته

سفر به مناطق عملياتي 2 استان غربي ايلام و كرمانشاه، 3 شب و 4 روز طول مي‌كشد. شهروندان در همان تاريخي كه به آنها اعلام شده در محل مورد نظر منطقه‌شان حضور پيدا مي‌كنند تا از طريق زميني راهي سفر شوند. اتوبوس‌هاي برون‌شهري واحدگشت كه امكانات بسيار مناسبي همچون صندلي‌هاي راحت، تهويه هواي مناسب و سيستم صوتي و تصويري دارد براي زائران درنظر گرفته شده است. در ابتداي اين سفر چهارروزه يك بسته همراه زائر كه حاوي بسته‌هاي فرهنگي و ديگر اقلام مورد نياز مسافرهاست به آنها هديه داده مي‌شود. در طول مسير يك راوي همراه هر اتوبوس درباره بخش‌هاي مختلف اين سفر و عمليات‌هايي كه در آن مناطق به اجرا درآمده صحبت خواهد كرد. پخش كليپ‌هاي مذهبي و دفاع‌مقدسي در طول سفر از ديگر برنامه‌هاي كاروان راهيان نور است. مسئولان همه تلاش‌شان را كرده‌اند تا بهترين پذيرايي با متنوع‌ترين غذاها و امكانات اقامتي در اختيار زائران قرار بگيرد. هر كاروان شامل 6اتوبوس خواهد بود و يك روحاني و يك مداح نيز همراه هر كاروان اعزام مي‌شود.

چي ببريم، چكار كنيم؟

هر چه دوره‌هاي بيشتري از اعزام كاروان‌هاي راهيان نور، ويژه بازديد از مناطق عملياتي استان‌هاي غربي كشور مي‌گذرد، برنامه‌ها و امكانات بيشتري نيز در اختيار مسافرها قرار مي‌گيرد. باغ موزه دفاع‌مقدس براي مسافرت امسال يك بسته كامل فرهنگي كه به آن « كيف همراه زائر» هم گفته مي‌شود تدارك ديده است. در اين كيف هر آنچه شما در طول سفر ممكن است به آن نياز پيدا كنيد گنجانده شده تا خيال‌تان از هر جهت راحت باشد. يك كتاب راهنماي كامل، عمليات‌هاي دفاع‌مقدس، كتاب ادعيه، دفترچه يادداشت خاطرات، خودكار، مهر و تسبيح، يك عدد چفيه، يك گردنبند پلاك، يك ملحفه يك‌بار مصرف، يك ليوان دوجداره براي نوشيدني‌هاي گرم و سرد، نقشه استان‌هاي ايلام و كرمانشاه و نقشه باغ موزه دفاع‌مقدس همه در بسته رايگان فرهنگي اين سفر معنوي گنجانده شده كه در همان ابتداي سفر توسط مسئولان شهرداري همان منطقه تقديم مسافرها مي‌شود. پس فقط لازم است وسايل شخصي‌تان را همراه داشته باشيد و ديگر به چيز ديگري فكر نكنيد.

روز اول سفر

اتوبوس‌ها ابتدا به شهر همدان مي‌روند. مسئول توقفگاه باغ موزه دفاع‌مقدس مستقر در شهر همدان به استقبال مسافرهاي سرزمين‌هاي نوراني مي‌آيد تا مقدمات اقامه نماز ظهر و ناهار را فراهم سازد. سپس اتوبوس‌ها دوباره به حركت درمي‌آيند تا پيش از غروب آفتاب به شهر ايلام برسند. مسافرها در اين شهر وارد اردوگاه سيدالشهدا(ع) مربوط به سپاه اميرالمومنين(ع) خواهند شد.

روز دوم سفر

مسافرها همان اول صبحي از شهر ايلام راهي شهر مرزي مهران مي‌شوند تا از يادمان شهداي قلاويزان بازديد كنند. مهران حدود 80كيلومتر با ايلام فاصله دارد و از مهران تا قلاويزان هم 15كيلومتر ديگر راه است. در ارتفاعات قلاويزان 2 عمليات بزرگ و غرورآفرين والفجر 3و كربلاي يك انجام شده و اين منطقه طي 2 عمليات آزاد شده است. مسافرها پس از بازديد از منطقه قلاويزان دوباره به ايلام باز مي‌گردند تا راهي شهر مرزي گيلانغرب شوند. در واقع، اين مرحله پايان بخش حضور آنها در استان ايلام است و از اين پس وارد سرزمين دلاوران كرمانشاه خواهند شد. زائران سپس از منطقه عمومي «گورسفيد» و «تنگ حاجيان» بازديد مي‌كنند؛ منطقه‌اي كه نيروي زرهي ارتش عراق پس از از عبور از آن توانست ارتفاعات «بازي دراز» را تصاحب كند و سپس به دشت ذهاب، قصر شيرين و بخش‌هاي ديگري از منطقه مسلط شود.

روز سوم سفر

زائران سرزمين‌هاي نور در ابتداي روز سوم از منطقه سرپل‌ذهاب حركت مي‌كنند تا بازديدي از گردنه پاتاق داشته باشند؛ محوري كه منافقان كوردل پس از خاتمه جنگ از آن عبور كردند و پس از پيمودن شهرهاي «كرند غرب» و «اسلام‌آباد غرب» به تنگه «چهارزبر» رسيدند. اما حالا وقت آن بود كه زهرچشمي از نيروهاي هميشه در صحنه بچشند و دست از پا درازتر به سوي عراق فرار كنند. «يادمان مرصاد» همان جايي است كه تا هميشه تاريخ ياد و خاطره دلاوري‌هاي همرزمان شهيد صيادشيرازي را در عمليات مرصاد روايت مي‌كند. پس از توقفي نيم ساعته در اين منطقه نوبت آن است تا كاروان راهي شهر پاوه شود و توفيق زيارت يادمان اين شهر را پيدا كند.

روز چهارم سفر

سحرخيزي زائران سرزمين‌هاي معطر دفاع‌مقدس غرب كشور در روز پاياني هم تكرار مي‌شود. آنها صبح زود از كرمانشاه راهي همدان مي‌شوند تا آرام آرام خاطره‌هاي روزهاي گذشته را پيش خودشان مرور كنند و به پايان سفر برسند.

اگر نشد كه برويد

ممكن است شهروندان برخي از مناطق تهران موفق به ثبت‌نام نشوند يا برنامه اعلام شده با برنامه‌ريزي آنها همخواني نداشته باشد. در اين موارد، مي‌توانيد با همكاري مسئولان اداره ايثارگران شهرداري منطقه‌تان به ديگر مناطق شهرداري تهران معرفي شويد يا سراغ مناطق همجوار خودتان برويد. البته زياد هم سخت نگيريد، اگر به هر علتي توفيق نبود كه در اين سفر معنوي حضور داشته باشيد، مي‌توانيد براي رفتن به اردوي جنوب كشور كه اواخر امسال برگزار مي‌شود اطلاعات كسب كنيد يا اينكه منتظر تابستان سال بعد باشيد تا بتوانيد شميم خوش سرزمين‌هاي معطر غرب كشور را استشمام كنيد.

 

کد خبر 270503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha