سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۴
۰ نفر

پس از حادثه سقوط هواپیمای ایرانی- اوکراینی آنتونوف ۱۴۰ در حوالی فرودگاه مهرآباد، رئیس‌جمهور دستور توقف این نوع هواپیما را تا مشخص‌شدن نتیجه بررسی بروز این سانحه داد.

آنتونوف

به همين دليل مجوز پرواز 2نوع هواپيماي آنتونوف140 و آنتونوف74 به‌عنوان هواپيماهاي اوكرايني باطل شد. هرچند گفته شد كه هيچ هواپيمايي از نوع آنتونوف140 در ايران باقي‌نمانده است كه پرواز متوقف شود. با وجود اين روز گذشته نوع ديگري از اين هواپيماي اوكرايني با نام آنتونوف24 از فرودگاه مهرآباد به سمت بندرعباس پرواز كرد تا عملا پرواز آنتونوف متوقف نشده باشد.
روز گذشته يك سايت خبري تصويري از صفحه اطلاعات پروازهاي فرودگاه مهرآباد منتشر ساخت كه نشان مي‌داد هواپيمايي با عنوان مخفف (AN24) از شركت سپاهان‌اير، ساعت 7و 17دقيقه صبح از ترمينال4 فرودگاه مهرآباد به مقصد بندرعباس پرواز كرده است.

جست‌وجو درباره نام مخفف اين هواپيما نشان مي‌دهد كه هواپيماي آنتونوف 24ساخت كشور اوكراين با اين نام شناخته مي‌شود. ايرلايني كه اين هواپيما را به پرواز درآورده هم همان ايرلايني است كه هواپيماي آنتونوف 140را به مقصد طبس راهي كرده بود و آن سقوط مرگبار را با مرگ 39نفر رقم زد. كارشناسان مي‌گويند صدور مجوز پرواز براي اين هواپيما در گرماي هواي بالا مي‌تواند مشكل‌ساز باشد اما هنوز از نتايج بررسي كارشناسان درباره دليل سقوط هواپيماي آنتونوف140 خبري منتشر نشده است. با وجود اين مسئولان سازمان هواپيمايي حاضر به اظهارنظر در اين مورد و ذكر دليل ارائه مجوز به اين هواپيما نشدند.

هواپيماي آنتونوف24، روز گذشته در ساعت 8:58 در فرودگاه بندرعباس به زمين نشسته است. اين موضوع نشان مي‌دهد به غيراز 2هواپيماي متوقف‌شده، هواپيماي آنتونوف ديگري در خطوط هوايي ايران قرار دارد كه پرواز آن هنوز متوقف نشده است.
مديرعامل شركت فرودگاه‌هاي كشور پيش از اين از توقف 2نوع آنتونوف خبر داده بود. محمدعلي ايلخاني اعلام كرده كه اين نوع هواپيما طي سال‌هاي گذشته موفق شده بود از سازمان هواپيمايي مجوز پرواز مسافري را اخذ كند و از حوزه پروازهاي نظامي وارد پروازهاي مسافري شود.

هواپيماي اوكرايني آنتونوف140 اما با بجا گذاشتن چند سانحه هوايي سرنوشت ناخوشايندي براي مسافران خود رقم زد تا يادگاري خوشايندي از آن بجا نماند. با وجود اين روز گذشته هواپيمايي از همين شركت سازنده با نامي ديگر به پرواز درآمد تا نگراني در اين بخش همچنان پابرجا باشد. آنتونوف 24هم شكل ظاهري مشابهي با آنتونوف 140دارد و ظرفيت 50نفري را براي پروازهاي نظامي و غيرنظامي در خود جاي داده است. 3سال پيش اين نوع هواپيما متعلق به يك شركت روسي، فرودي اضطراري در رودخانه‌اي در غرب سيبري داشت كه منجر به كشته‌شدن 5سرنشين آن شد. پس از آن مدودف رئيس‌جمهور وقت روسيه دستور كنارگذاشتن اين مدل هواپيما را از ناوگان هوايي روسيه براي هميشه صادر كرد اما همچنان صدها فروند از اين مدل هواپيما در كشورهاي آفريقايي و جمهوري‌هاي شوروي سابق در حال پرواز هستند.

کد خبر 270129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha