سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

اگر اهل بازی‌های آنلاین باشید حتما نام بازی clash of clans بازی جنگ قبیله‌ها را شنیده‌اید.

بازی کامپیوتری

 در اين بازي شما رهبر قبيله‌اي هستيد كه با استفاده از ابزارهاي در دسترس و استراتژي خاص خودتان بايد در جنگ‌هاي مختلف بر دهكده‌هاي ديگر پيروز شويد و در جنگ‌هاي مختلف بين قبايل تا جايي كه مي‌توانيد دست به غارت و تاخت و تاز مجازي بزنيد. در اين بازي جذاب با انواع دهكده‌ها روبه‌رو هستيد و اين امكان را داريد كه دهكده و امپراتوري خود را با سليقه خودتان بنا كنيد. البته بناي دهكده به اين آساني‌ها هم نيست چرا كه هنگام كمبود ابزارها، دشمنان مختلف به شما حمله‌ور مي‌شوند كه بايد با استراژي‌تان آنها را سركوب كنيد. البته اگر از پايه ساختمان‌هاي خود را اصولي بچينيد و ديوارها را درست تعبيه كنيد، بدون شك دشمن را ناكام خواهيد گذاشت. در محبوبيت اين بازي همين بس كه توانسته در گوگل‌پلي رتبه 4/8 از 5 را به‌دست آورد؛ يك بازي فوق العاده سرگرم‌كننده كه مي‌تواند زندگي‌تان را نيز تغيير دهد!

دست به جيب شويد

جنگ قبيله‌ها از بازي‌هايي است كه واحد‌هاي پولي و مالي خود را دارد. از اين‌رو پس از چندي، كاربر با 2گزينه بسيار متفاوت روبه‌رو مي‌شود؛ يكي اينكه براي رشد و آباداني دهكده‌اي كه از ابتداي بازي ‌به شكل تدريجي ساخته و ساعت‌هاي زيادي را صرف آن كرده، دست به جيب شده و به مدد كارت‌هاي اعتباري و دلار واقعي! پول مجازي بازي را خريداري كند. و اما راه زجرآور دوم اين است كه پول خود را حفظ كرده و به جاي آن ساعت‌ها و گاه روزها منتظر بماند. شايد باورش براي بسياري مشكل باشد كه در همين ايران خودمان كساني هستند كه آنقدر معتاد به اين بازي شده‌اند كه گاه تا ماهي چند صد‌هزار تومان از جيب خود هزينه مي‌كنند!

افيون خوشرنگ و لعاب

تب اين بازي تاكنون به جان خيلي‌ها افتاده به‌طوري‌كه ساعت‌ها افراد را پاي تبلت‌ها و گوشي‌هاي هوشمند ميخكوب مي‌كند. شايد باور نكنيد اما افراد زيادي هستند كه از خواب شب و كار روز خود مي‌زنند كه مبادا قلعه‌شان مورد حمله قرار بگيرد و تمام داروندارشان را از دست بدهند. از اين‌رو بسياري از كارشناسان معتقدند اين بازي اعتيادآور است. در بسياري از نظرسنجي‌هايي كه در كشور‌هايي چون نروژ، هلند و انگليس انجام شده، نمونه‌هاي متعددي از اثر مخرب اعتياد به اين بازي بر زندگي طبيعي كاربران ديده مي‌شود. مانند زني كه از اينكه همسرش مدام درحال اين بازي بوده و به او و خانواده توجهي نمي‌كرده، به ستوه آمده و جدا شده است. يا مادري كه آنقدر سرگرم بازي شده كه در نهايت از كودك خود غافل شده و مسئولان مدرسه كودك از او شكايت كرده‌اند!

جنگ قبيله‌ها و نژاد‌ها

در اين بازي رئيس قبيله‌اي وجود دارد كه تمام امكانات مانند تغييرات در قبيله، عزل و ارتقاي اعضا و ... را داراست. همچنين بار اول سازنده قبيله رئيس آن است كه البته بعدها مي‌تواند شخص ديگري را جايگزين خود كند. اين رويكرد قبيله‌اي مي‌تواند به مرور منجر به افزايش حس برتري‌جويي جمعي و نوعي ترويج تبعيض‌ن‍ژادي و گروهي شود؛ به‌ويژه كه معمولا گروه‌ها و قبيله‌ها براساس كشور‌ها و نژادها و خصوصيات يكسان كاربران شكل مي‌گيرند.

از قلعه كوروش كبير تا قلعه پرسپوليس

ايرانيان بسياري طرفدار اين بازي هستند و قبيله‌هاي زيادي را با نام و نشان‌هاي مختلف طراحي كرده‌اند و با يكديگر متحد شده‌اند.خليج‌فارس، ايرانيان و... از اسم‌هايي است كه ايراني‌ها براي قبيله‌هايشان انتخاب مي‌كنند. همه‌جور سليقه هست، مثلا اسم بعضي قبيله‌ها يزد و تهران و شيراز است كه مخصوص ساكنان آن شهر درست مي‌شود. يا مثلا قلعه استقلال يا پرسپوليس. اما اين قبيله‌ها صرف‌نظر از اتفاقات درون‌گروهي‌اي كه در آنها رخ مي‌دهد و باعث نزديكي و آشنايي و دوستي كاربران كم سن و سال با ديگر غريبه‌ها به شكل كنترل نشده مي‌شود، مشكلات ديگري را نيز در پي دارد. اين دسته‌بندي‌ها درپاره‌اي از موارد منجر به درگيري‌هاي عقيدتي و شدت يافتن اختلافات قومي و بين‌شهري مي‌شود كه بايد مواظب باشيد گرفتار آنها نشويد.

چت‌روم‌هاي بوق‌دار!

چت‌هاي اين بازي گسترده است و مي‌توان در سطوح مختلف دونفره، درون‌گروهي و چت عمومي از آنها استفاده كرد. معمولا الفاظ و واژه‌هايي در اين چت‌ها ديده مي‌شود كه براي همه گروه‌هاي سني مناسب نيست و بسياري از آدم‌هاي عادي و سالم نيز از شنيدن چنين كلماتي ابا دارند. از طرف ديگر از آنجا كه فرد بايد براي رسيدن به مرحله بعدي بازي با نيروهاي به‌اصطلاح دشمن بجنگد، استمرار چنين بازي‌هايي فرد را پرخاشگر و ستيزه‌جو بار مي‌آورد. از اين‌رو اگر كودك شما به اين بازي علاقه‌مند است، بهتر است كمي بيشتر مواظب او باشيد!

حمله به سوي هيجان!

جذابيت و هيجان اين بازي و بازي‌هاي مشابه، وقت و انرژي زيادي از كاربران و به‌خصوص كودكان مي‌گيرد. به‌طوري‌كه بعضي از كودكان تا ديروقت مشغول بازي هستند و صبح‌ها زودتر از وقت معمول بيدار مي‌شوند تا قبل از مدرسه رفتن كمي بازي كنند و اين موضوع بي‌شك آسيب‌رسان خواهد بود و علاوه بر تنبلي و بي‌تحركي باعث افت تحصيلي مي‌شود. خلاصه كلام اينكه از آنجا كه اكثر بازي‌هاي موجود در بازار به‌ترتيب سن رده‌بندي نشده‌اند، توصيه مي‌كنيم خانواده‌ها با يك مديريت صحيح و برنامه‌ريزي اجازه انجام اينگونه بازي‌ها را در مدت زمان مشخص و تحت قوانين شفاف خانوادگي به فرزندانشان بدهند. بي‌شك همه ما مي‌دانيم كه اگر در هر كاري افراط و تفريط وجود داشته باشد حتي دربازي‌كردن، مشكلات يكي پس از ديگري سربرمي‌آورند.

راه و رسم يك شبه ره صدساله رفتن

در ابتداي اين بازي كاربر تنها صاحب يك دهكده بسيار بسيار ساده و ابتدايي است كه بايد به مرور آن را به روز و مدرن كند. اما با توجه به اينكه هزينه اين‌كار زياد بوده و حوصله كاربران براي رسيدن به هيجان مراحل بالاتر كم است رفته‌رفته ترغيب مي‌شوند كه هرچه زودتر پيشرفت كرده و يك‌شبه ره صدساله بروند. از اين‌رو هر كاربري به مرور مانند ديگر كاربران دست به‌كار شده و ضمن حمله به همسايه‌ها و ديگر بازيكنان دست به غارت اموال و دارايي‌هاي مجازي آنها مي‌زند. پس از چندي اين ويژگي باعث مي‌شود تا اولا كاربر در زندگي به‌شدت كم‌حوصله و بي‌تاب و تحمل شده و دنبال راه‌هاي نامشروع براي رسيدن زودهنگام به خواسته‌اش باشد؛ ثانيا حس غارتگري و تمايل به تاراج به شكل غريبي در او تقويت شود و هر كاري را براي رسيدن به هدفش مجاز بداند.

 

کد خبر 270054

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha