جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

پازل قدرت در ترکیه با جابه‌جایی رهبران سیاسی در حال کامل‌شدن است.

اردوغان

بعد از پيروزي رجب طيب اردوغان نخست‌وزير درانتخابات رياست‌جمهوري اخير كه او را به جاي عبدالله گل در كرسي رياست‌جمهوري مي‌نشاند، ديروز حزب حاكم، احمدداووداوغلو وزيرخارجه را براي نخست‌وزيري و نشستن بر كرسي اردوغان انتخاب كرد. به اين ترتيب از ميان 3چهره‌اي كه يك دهه گذشته قدرت را در تركيه در اختيار داشتند يعني گل، اردوغان و داووداوغلو، اكنون يك نفر از گود خارج شده و 2نفر ديگر ارتقاي مقام يافته‌اند. اكنون تنها تكليف عبدالله گل رئيس‌جمهور كنوني نامشخص مانده و معلوم نيست آينده سياسي او چه مي‌شود.

برخي گزارش‌ها در رسانه‌هاي تركيه از نارضايتي گل از روند تحولات فعلي حكايت دارد و اين برداشت اكنون به‌وجود آمده كه گل به‌عنوان چهره‌اي ميانه‌رو ازحزب حاكم عدالت و توسعه، از صحنه سياسي تركيه حذف مي‌شود. تغيير بعدي كه به‌زودي در صحنه سياسي تركيه شاهد آن خواهيم بود، افزايش قدرت و اختيارات رياست‌جمهوري است. در تركيه تا‌كنون رئيس‌جمهور مقامي تشريفاتي بوده و نخست‌وزير قدرت و اختيارات اصلي را داشت. اما از يك سال قبل كه اردوغان براي كرسي رياست‌جمهوري خيز برداشت، تلاش‌ها و اقداماتش براي تغيير قانون اساسي و افزايش قدرت و اختيارات رئيس‌جمهور هم آغاز شد. از‌ماه آينده كه او رسما كارش را در مقام رئيس‌جمهور آغاز مي‌كند، رياست‌جمهوري تركيه هم چهره‌اي متفاوت خواهد داشت.

اما داووداوغلو كه قرار است به جاي اردوغان نخست‌وزير شود، از تئوري‌پردازان و چهره‌هاي اصلي حزب حاكم عدالت وتوسعه از سال 2000تا‌كنون بوده‌است. او با نوشتن 2كتاب، تئوري اصلي حزب عدالت و توسعه و ديدگاه‌هاي حاكم بر سياست خارجي و سياست اقتصادي حزب را تدوين كرده‌است. او كاريزما و سخنوري اردوغان را ندارد و با تغييرات در كاركرد مناصب حكومتي در تركيه، احتمالا داووداوغلو نخست‌وزيري در سايه رئيس‌جمهور اردوغان خواهد بود. داووداوغلوي 55ساله كه به چند زبان ازجمله عربي و آلماني صحبت مي‌كند، چالش‌هاي زيادي پيش رو دارد كه اقتصاد، كردها، معترضان داخلي و همچنين انتخابات پارلماني سال 2015، ازجمله آنهاست.

کد خبر 269593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha