«گلوله‌های توپ، خمپاره و تجهیزات جنگی دیگر مربوط به بیش‌از ۷۰سال قبل» شاید باورش سخت باشد اما همه این تجهیزات جنگی در تونلی مخفی در نزدیکی میدان فاطمی کشف شد.

حوادث مهمات  جنگ دوم

هنوز به‌درستي معلوم نيست اين مهمات قديمي از چه زماني و به چه دليلي در اين تونل زيرزميني انبار شده اما بررسي‌هاي اوليه نشان مي‌دهد كه اين تونل از زمان جنگ جهاني دوم ساخته شده و گلوله‌هاي توپ توسط متفقين در آنجا انبار شده بود.
ظهر پنجشنبه نورمحمد، مرد چاهكن افغان، وقتي در ساختمان نيمه‌سازي‌ در خيابان شهيد فكوري مشغول كندن چاه بود، نمي‌دانست در يك‌قدمي تونل مخفي است كه داخلش پر از مهمات است.

او عجله داشت تا زودتر كار حفر چاه را تمام كند اما وقتي با كلنگش چند ضربه به كف چاه زد، صداي هميشگي را نشنيد. آنجا سست‌تر از بقيه جاها بود و در يك لحظه فرو ريخت تا نورمحمد وارد تونل عجيب و غريبي شود. در آن تاريكي وقتي چاهكن اين طرف و آن طرف را نگاه كرد، خودش را بين وسايل عجيبي مثل خمپاره ديد. او خوب چشمانش را باز كرد تا مطمئن شود چيزي كه ديده واقعيت دارد. او درست مي‌ديد. آنجا پر بود از خمپاره و گلوله توپ جنگي. وحشت همه وجودش را فراگرفت و با زحمت خودش را از چاه بيرون كشيد و با پليس110 تماس گرفت.

  • حضور گروه ويژه پليس

چند دقيقه بعد از اين كشف بزرگ كارگر افغان، خيابان شهيد فكوري و چند خيابان آن‌طرف‌ترش پر شده بود از خودروهاي ويژه پليس، آتش‌نشاني و آمبولانس. هنوز به درستي معلوم نبود اين تجهيزات جنگي مربوط به چه دوره‌اي است و چطور اين همه سال زير خانه‌هاي مردم جا خوش كرده بودند. منطقه در كنترل پليس است. هر لحظه ممكن است گلوله‌ها منفجر شود و ساكنان محله با هشدار پليس خانه‌هايشان را ترك كرده‌اند.

عده‌اي هم به هتل منتقل شده و در آنجا اسكان يافته‌اند تا مأموران با خيال راحت عمليات تخليه مهمات را انجام دهند. گروه‌هاي امداد در آماده‌باش كامل هستند. اعضاي گروه ويژه خنثي‌سازي‌ بمب از راه مي‌رسند و وارد تونل مي‌شوند. هنوز هيچ‌چيز مشخص نيست و در چنين شرايطي بازار شايعات داغ است.

  • بازار داغ شايعات

مردم پشت نوارهاي زردرنگ، كمي آن‌طرف‌تر از ساختمان نيمه‌كاره ايستاده‌اند و همه منتظرند تا از اسرار اين تونل مخفي باخبر شوند. يكي مي‌گويد كه آنجا انبار مهمات متفقين در جنگ جهاني دوم بود. ديگري كه مرد سالخورده‌اي است، مي‌گويد اين تونل از اميريه راه دارد به پايين ميدان فاطمي. يك نفر ديگر مي‌گويد آنجا را گروهك‌هاي تروريستي در اوايل انقلاب ساخته‌اند و... هر كس چيزي مي‌گويد اما چند نفر هم نگراني‌هايشان از جنس ديگري است.

يكي از آنها نگاهي به ساختمان‌هاي اطراف مي‌كند و مي‌گويد كه با اين اوضاع قيمت زمين در اين منطقه افت مي‌كند. مرد ديگري كه از اهالي همين منطقه است حرف‌هاي جالبي مي‌زند و مي‌گويد: اين منطقه از قبل از انقلاب متعلق به يكي از سازمان‌هاي نظامي بود و تا همين چند سال پيش هيچ خانه‌اي در اينجا ساخته نشده بود تا اينكه كم كم اينجا را ساختند. در اين سال‌ها اينجا حفاري مهمي نشده بود. به‌خاطر همين هم اين تونل زيرزميني اين همه سال مخفي ماند. آنطور كه من شنيده‌ام اينجا را آلماني‌ها ساخته‌اند و حالا هم قسمت بود به‌دست يك افغاني كشف شود.

  • خروج مهمات

در چنين شرايطي عمليات ادامه پيدا مي‌كند تا اينكه نخستين سري از مهمات جنگي از تونل زيرزميني خارج مي‌شود. گلوله‌ها زنگ‌زده است و رنگ و روي‌شان نشان مي‌دهد دست‌كم چندين دهه از انبار شدن‌شان مي‌گذرد. مأموران با احتياط خاصي آنها را از داخل تونل بيرون مي‌آورند و داخل خودروهاي مخصوص حمل بمب قرار مي‌دهند. مأموراني كه در خيابان هستند راه را براي عبور خودروي ويژه باز مي‌كنند. درحالي‌كه ماشين پليس از جلو خودروي ويژه را اسكورت مي‌كند ماشين آتش‌نشاني نيز آنها را همراهي مي‌كند. خارج‌كردن تجهيزات جنگي تا روز بعد هم ادامه پيدا مي‌كند و آخرين محموله ظهر جمعه از تونل زيرزميني خارج مي‌شود. با اين حال مأموران همچنان از آنجا مراقبت مي‌كنند و برخي خانه‌ها همچنان خالي از سكنه است.

  • پليس چه مي‌گويد؟

هرچند هيچ مقام رسمي ابتدا حاضر نبود درباره اين ماجراي عجيب و غريب اظهارنظر كند اما در ادامه سردار ساجدي‌نيا رئيس پليس پايتخت در اين‌باره واكنش نشان داد و گفت: قدمت مهمات كشف‌شده متعلق به سال1935 يعني 79سال پيش است. او در اين‌باره گفت: 20گلوله مرمي و 44گلوله توپ از محل كشف شد و با توجه به بررسي‌هاي انجام شده و همچنين نوع گلوله‌هاي مستهلك اين احتمال وجود دارد كه اين منطقه زاغه مهمات در جنگ جهاني دوم بوده است اما همچنان بررسي‌ها براي كشف چرايي و همچنين يافتن گلوله‌هاي احتمالي ديگر ادامه دارد.

کد خبر 269591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha